خبرگزاری کار ایران

سعید جلیلی:

بیانیه گام دوم برای این است که انقلاب به حداقل‌ها بسنده نکند/ ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از سومدیریت‌ها است

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۳۸۸

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: بیانیه گام دوم برای این است که انقلاب به حداقل‌ها بسنده نکند زیرا انقلاب و تفکر انقلابی به قله‌ها نگاه می‌کند. به همین خاطر رهبری از جهش و ارتقا صحبت می‌کند و از رسیدن به قله سخن می‌گویند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سعید جلیلی ظهر امروز طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: ملت ایران با اجابت دعوا خدا و پیامبر، چهل سال پر افتخار را پشت سر گذشته است و حتی دشمنان اعتراف می‌کنند حقایق قرآنی در مورد ملت ایران محقق شده است. هفت هزار میلیارد دلار هزینه می‌کنند اما پس از آن همه هزینه و لشکرکشی، رئیس رژیم امریکا وقتی می‌خواهد به عراق برود، شبانه برود، شبانه هم برگردد و کسی از او استقبال نکند.

هر کس از آحاد ملت باید نسبت خود را با گام دوم انقلاب مشخص کند

وی با بیان اینکه آنها می‌بییند با ملت ایران و عراق با چه قدرتی با یکدیگر روابط دارند، اظهار داشت: آنها می‌بییند ملت ایران با افتخار مسیری را طی کرده است که امروز می‌خواهد گام دومش را بردارد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با طرح این سوال که چه باید کرد؟ تصریح کرد: اینکه رهبری گام دوم انقلاب را نشان می‌دهند حاکی از این است که من و شما و هر کس از آحاد ملت باید نسبت خود را با گام دوم انقلاب مشخص کند. قبل از آنکه باید وظیفه دیگری را مشخص کنیم باید مشخص کنیم نقش ما در این حرکت چیست و چه تاثیرگذاری‌ای می‌توانیم برداشته باشیم.

گام دوم برای این است که انقلاب به حداقل‌ها بسنده نکند

جلیلی با بیان اینکه گام دوم برای این است که انقلاب به حداقل‌ها بسنده نکند، خاطرنشان کرد: انقلاب و تفکر انقلابی به قله‌ها نگاه می‌کند. به همین خاطر رهبری از جهش و ارتقا صحبت می‌کند و از رسیدن به قله سخن می‌گویند. ما حرکت بزرگی انجام دادیم و به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کنیم و راضی نمی‌شویم. این مسئله بسیار مهم است که بدانیم اگر این موفقیت را در سال‌ها داشتیم مرهون چه بوده است.

وی با بیان اینکه انقلاب ما بر این مبنا پیروز شد که مردم خودشان را در آن شریک دانستند، ابراز داشت: در دفاع مقدس چرا توانسیم در برابر همه دنیا بایستیم؟ زیرا بستر حضور را برای مردم مردم فراهم شد و مردم توانستند نقش‌آفرین باشند.

هرکس که دغدغه انقلاب دارد در گام دوم انقلاب باید بداند امروز در مسیر انقلاب چه می‌گذرد

عضو شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های اندیشه اسلام با سایر اندیشه‌ها این است که اگر کارویژه‌هایی برای مسئولان و دولتمردان معین می‌‌کند، به معنای آن نیست که از نقش و توان مردم استفاده نکرد. مردم و دولتمردان باید مشترکا در انجام آن وظیفه عمل کنند. 

جلیلی با تاکید بر اینکه ما اگر در دفاع مقدس آن پیروزی‌‌ها را به دست آوردیم به این خاطر بود که آحاد مردم با مسئولان همراه بودند، بیان کرد: در این میان ممکن است هر کس چهارچوب کارش متفاوت باشد اما هرکس که دغدغه انقلاب دارد در گام دوم انقلاب باید قدم به قدم بداند که امروز در مسیر انقلاب چه می‌گذرد و او چه نقشی می‌تواند داشته باشد. این فرصت را دولتمردان باید برای مردم فراهم کنند.

باید بستر استفاده از مردم فراهم شود

وی با بیان اینکه این حرکتی که همه فعال بشوند این همان چیزی است که امروز در اصل ۸ قانون اساسی ما آمده است، یادآور شد: امر به معروف یک وظیفه همگانی است. در هر بخشی چه در قوای سه گانه و چه در سایر دستگاه‌ها مردم باید احساس مسئولیت کنند. دستگاه قضای ما چه زمانی اصلاح خواهد شد. این فرمایش قرآن است که اگر قسط فعال شود، مردم باید برای آن قیام کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید در سایر بخش‌‌‌ها از این مهم استقبال کنند که توده‌های مردم آماده هستند که به آنها همکاری کنند. باید این بستر را فراهم کنند که مردم را در امور مشارکت دهند. اینجا است که استفاده از مردم و استفاده از نهادهای عمومی برای طی گام‌های دوم انقلاب مهم است.

دشمنان از نماز جمعه می‌ترسند و نمی‌توانند آن را تحمل کنند

جلیلی نماز جمعه را یکی از نهادها و بسترهایی دانست که موجب مشارکت مردم در امور می‌شود و بیان کرد: نماز جمعه از جاهایی است که اگر در صحنه کشور کارهای ارزشمندی صورت می‌گیرد و نیروهای ارزشمندی حضور دارند، از آنها تشکر شود. در نمازجمعه است که باید برای آنچه که باید در یک هفته انجام شود، توضیح داده شود. مردم باید در نماز جمعه به عنوان یک قرارگاه فرهنگی تحلیل‌‌‌های درست انقلاب را بشنوند و بر مبنای آن، مصادیق آن را تشخیص و دنبال کنند.

وی اضافه کرد: اینکه نماز جمعه مبنای حمله دشمنان قرار بگیرد، به خاطر آن است که نماز جمعه است به مردم نشاط داده و راه را به مردم نشان می‌دهد. اینکه شما می‌بینید در چنین روزی در سال ۶۳ نماز جمعه مورد سخت‌ترین آماج حملات قرار می‌گیرد و عزیزانی به شهادت می‌رسند، به خاطر ترس دشمن از نهاد نماز جمعه است و نمی‌توانند نماز جمعه را تحمل کنند.

یک تحلیل فلج‌‌کننده بدتر از یک تحریم فلج‌‌‌کننده است

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نماز جمعه است که می‌توانند راه صحیح را برای ملت مشخص کند، گفت: اینکه امروز می‌بینید آنها بیش از ۲۵۰ شبکه ماهواره‌ای را راه می‌اندازند، برای آن است که این مبناها را از بین ببرند. در همین پیام مقام معظم رهبری نکته‌ای که توصیه می‌شود این است که ریشه‌ای‌‌ترین جهاد، امید به آینده است چون تمام تلاش دشمن این است که موفقیت‌های ۴۰ ساله را بپوشاند. در این عرصه رهبری می‌فرمایند باید احتیاط کرد تا دچار تحلیل سراپا اشتباه نشویم. دشمن می‌خواهد تحلیل سراپا غلط را ارائه دهد اما این نمازجمعه است که می‌تواند توصیف صحیح داشته باشد. گاهی یک تحلیل فلج‌‌کننده بدتر از یک تحریم فلج‌‌‌کننده است چون تمام توان ملت را می‌گیرد.

جلیلی با تاکید بر اینکه گام دوم را زمانی می‌توانیم ادامه دهیم که دچار تحلیل غلط نشده باشیم، اظهار داشت: ما باید یک توصیف و تحلیل دقیق داشه باشیم. امروز بسیاری می‌پرسند این مشکلات اقتصادی چیست؟ اگر اینجا یک تحلیل غلط شکل بگیرد، کسانی تحلیل‌های غلطی به خورد مردم بدهند و بگویند به خاطر فلان موضوع سیاسی یا فلان کنوانسیون است، تحلیل غلط می‌شود.

۲۰ درصد مشکلات به تحریم‌ها و کنوانسیون‌ها برمی‌گردد

وی با بیان اینکه ما از عزیزان دولت و بقیه خواستیم که بیان کنند که چه میزان از مشکلات اقتصادی مربوط به اشکالات اجرایی و دستگاه‌های اجرایی، چه میزان مربوط به تحریم و چه میزان مربوط به فلان کنوانسیون است، تصریح کرد: نزدیک به ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از سومدیریت‌ها است. این یک راه‌‌حل را در برابر ما می‌گذارد و آن، اینکه برخی مشکلات مربوط به تحریم‌های ثانویه امریکا است و بخش عمده آن مربوط به مسائل اجرایی است. ۲۰ درصد مشکلات به تحریم‌ها ربط دارد و بخش اندکی از آن به کنوانسیون‌ها برمی‌گردد.

اروپا حاضر نمی‌شود بگوید رفتار امریکا نقض برجام است

این عضو شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه اصناف و صنعت می‌گویند ۸۰ درصد مشکلات ما داخلی است و اگر مسائل داخلی ما حل شود، مشکلات را پشت سر می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: سه نوع راه حل برای رفع تحریم داده می‌شود؛برخی می‌گویند باید ببینیم آنها چه می‌خواهند. برخی می‌گویند باید بهانه را از آنها بگیریم و بهانه بیشتر به آنها داده نشود. آیا بهانه ندادن مشکلات ما را حل می‌کند؟ سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ۱۴ بار گفت که ایران به تعهدات خود عمل کرد ولی امریکا از برجام شد و و اروپایی که ادعای دفاع از حقوق بین‌‌الملل داشت، حتی در حوزه سیاسی حاضر نمی‌شود بگوید رفتار امریکا نقض برجام است و می‌گوید من می‌توانم ابراز تاسف کنم. آیا به امید اینها می‌توانیم مشکلات را حل کنیم؟

جلیلی با بیان اینکه اگر به تحلیل صحیح نرسیم دچار مشکلات اینچنینی می‌شویم، ابراز داشت: آنچه حرکت ما را پر شتاب می‌کند، این است که معطل آنها نشویم. ما باید تحلیل صحیح از توانمندی‌های خودمان داشته باشیم. می‌گفتند اولین تحریم‌ها برای حوزه دفاعی باشد ولی ما توانستیم اینها را پشت سر بگذاریم و اینها همان کسانی هستند که سیم خاردار را در زمان جنگ تحمیلی بر ما ممنوع می‌کردند. 

تحلیل سراپا غلط مضر برای گام دوم انقلاب است

وی با بیان اینکه آنها امروز می‌گویند موضوع گفت‌و‌گویشان را می‌خواهند برد موشک‌های بالستیک ما قرار دهند، عنوان کرد: اولین تحریم‌ها را گذاشتند برای انرژی هسته‌ای ولی به جایی رسیدند که مجبور شدند ۱۸ روز با شما مذاکره کنند. این همان قدرتی است که شکل می‌یابد. تحلیل سراپا غلط مضر برای گام دوم انقلاب است و امروز ملت ما با قدرت می‌تواند از این مشکلات عبور کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فرزندان شما در اوج تحریم نشان دادند بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان را درست کرده‌اند، یادآور شد: این مسئله نشان می‌دهد این حرکت می‌تواند با قوت در مسیر انقلاب دنبال شود. هدف دشمن چیست؟ دشمن می‌خواهد مزیت نسبی ما از بین ببرد. او همه تلاش خود را می‌کند که فروش نفت و گاز ما را متوقف کند. اگر ما چند پالایشگاه دیگر درست کنیم، نه تنها دیگر نیازی به صادرات نفت و گاز خود نداریم، می‌توانیم هزاران شغل ایجاد کنیم، فرآورده‌های نفتی را به تمام دنیا صادر کنیم و به جای اینکه تنگه هرمز را ببندیم، قطب اقتصادی شویم و همچنین می‌توانیم نفت کشورهای منطقه را هم بخوریم. 

امروز قطاری از فرصت‌ها داریم که هر واگن می‌تواند فرصت ارزشمندی برای کشور ما باشد

جلیلی با تاکید بر اینکه کشوری که در تولید دام و طیور جزو ۲۰ کشور دنیا است نمی‌تواند مشکل اقتصادی در این زمینه داشته باشد، بیان کرد: فرصت‌هایی در اختیار ماست که هر کدام از آنها می‌تواند لکوموتیو و پیشران حرکت ما باشد. ما امروز قطاری از فرصت‌ها داریم که هر واگن می‌تواند فرصت ارزشمندی برای کشور ما باشد. 

وی با طرح این سوال که امروز یکی از این فرصت‌های مهمی که برای ملت ما وجود دارد تا عرصه را بر تحریم‌کنندگان تنگ کنیم، چیست؟ گفت: ما با ۱۵ کشور همسایه مرزی و آبی داریم. اتحادیه اروپا در زمانی که می‌گفت تحریمی وجود ندارد و می‌خواهیم با شما روابط اقتصادی داشته باشم، صادرات ما به ۲۸ کشور اروپا نصف صادرات ما به افغانستان بود. 

گام دوم را با قدرت، شتاب و پویایی شایسته طی خواهیم کرد

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه باید بدانیم مشکل کشور چیست؟ اظهار داشت: زمانی برخی از افراد براساس تحلیل‌هایشان می‌گفتند اگر به خاطر تحریم‌ها روزی ۱۷۰ میلیارد دلار ضرر می‌کنیم، امروز می‌گویند ۸۰ درصد مشکل کشور به خاطر سوضعف‌ها و سومدیریت‌ها است. باید برای آن چاره‌اندیشی شود تا با استفاده از همین ظرفیت‌های مردمی، به ویژه جوانان استفاده کنیم تا آنها رفع شود.

جلیلی با بیان اینکه ما ان‌شاالله گام دوم را با قدرت، شتاب و پویایی شایسته طی خواهیم کرد، تصریح کرد: امیدوارم از میوه‌های انقلاب نه تنها ملت ما بلکه ملت‌های منطقه و ملت‌های آزادیخواه استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز