خبرگزاری کار ایران

آرین منش در گفت‌وگو با ایلنا:

کارنامه سال ۹۷ قوای سه‌گانه قابل قبول نیست/اتفاق مثبت باید از بالا به پایین رخ دهد/ احزاب پس از انتخابات پشت مردم قایم می‌شوند/ باید جریان سومی ظهور کند

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۴۶۷

یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: من معتقدم که آنقدر حجم مشکلات افزایش پیدا کرده که بدون یک عزم ملی و بدون حضور قدرتمندانه حاکمیت و حضور و مشارکت گسترده آحاد مردم و تلاش مضاعف و از خود گذشتگی مسئولان اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. اگر قرار باشد اتفاق مثبتی رخ بدهد باید از بالا به پایین اتفاق بیافتد و مردم هم تبعیت کنند.

جواد آرین‌منش در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره مهم‌ترین اتفاقات و تصمیمات کشور در سال ۹۷ گفت: ضمن ارج نهادن به زحمات و خدمات همه دست‌اندرکاران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی در قوای سه‌گانه مقننه، مجریه و قضائیه و تلاش‌های ارزشمندی که انجام دادند قرار بود سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی و سال ایجاد رونق در عرصه کسب و کار و خروج کشور از بحران‌های اقتصادی و رکود طولانی مدت اقتصادی و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.

کارنامه سال ۹۷ قوای سه‌گانه قابل قبول نیست

وی تاکید کرد: اگرچه تلاش‌هایی در جهت برقراری ثبات و امنیت در کشور صورت گرفته که نباید از آن‌ها گذشت و تلا‌ش‌های دولت را که سعی داشته در شرایط تحریم اقتصادی کشور را بهتر اداره کند، نباید نادیده گرفت و در برخی از عرصه‌‌ها همچون عرصه علم و فناوری، دانشگاه‌ها و بهداشت و درمان تلاش‌های خوبی شده اما به هیچ وجه میزان تلاش‌های صورت گرفته با توجه به انتظاراتی که در فرمایشات رهبری در آغاز سال بود و با انتظاراتی که در برنامه توسعه کشور مثل برنامه ششم و چشم‌انداز بیست ساله پیش‌بینی شده بود، انطباق ندارد.

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه ما در بسیاری از زمینه‌‌ها گام‌های رو به جلو برنداشتیم درحالی که درجا زدیم یا پسرفت‌هایی را مشاهده می‌کنیم، گفت: در پایان سال ۱۳۹۷ رشد اقتصاد کشور به صفر رسید در حالی که طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده ما در چنین روزهایی باید رشد اقتصادی هشت درصد را پیش روی خود می‌داشتیم. از دیگر پیش‌بینی‌ها این بود که ما نرخ تورم تک رقمی و نرخ بیکاری تک رقمی را پیش رو داشته باشیم، درحالی که بیکاری جوانان به بیش از سی درصد رسیده و امروز بیش از پنج میلیون نفر بیکار داریم و نرخ تورم به صورت فزاینده درحال افزایش است و در کوچه و بازار و وسایل نقلیه عمومی همه از گرانی و فقر و مشکلات اقتصادی صحبت می‌کنند.

رئیس خانه احزاب استان خراسان رضوی تصریح کرد: کارنامه سال ۹۷ دولت و کارنامه سال ۹۷ قوای سه‌گانه چه در حوزه نظارت چه در حوزه قانون‌گذاری و چه در حوزه اجرا، قابل قبول نیست. ما قضاوت را به عهده مردم بگذاریم که در نظام‌های مردم‌سالار، مردم را بهترین قاضی می‌دانند. آنچه که ما در مواجهه با مردم می‌بینیم اکثر مردم چه فقیر چه غنی از شرایط امروز کشور اظهار نارضایتی می‌کنند. بنابراین حاکمیت کارنامه قابل قبولی را در سال ۹۷ ارائه نداده است.

مردم به آنچه که امروز در صدا و سیما می‌بینند و می‌شنوند، اعتماد ندارند

وی در بیان راه‌حلی برای مشکلات موجود کشور گفت: من معتقدم که آنقدر حجم مشکلات افزایش پیدا کرده که بدون یک عزم ملی و بدون حضور قدرتمندانه حاکمیت و حضور و مشارکت گسترده آحاد مردم و تلاش مضاعف و از خود گذشتگی مسئولان اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. اگر قرار باشد اتفاق مثبتی رخ بدهد باید از بالا به پایین اتفاق بیافتد و مردم هم تبعیت کنند. در گام نخست یعنی وقتی صحبت از ساده‌زیستی و عدالت اجتماعی و اقتصادی می‌کنیم باید آنچه را که داریم با هم تقسیم کنیم. یعنی اگر قرار است یک خانواده پنج نفره با حقوق یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بتواند زندگی خود را اداره کند باید حاکمیت و مسئولان در سطوح مختلف سطح زندگی خود را همین مقدار کاهش دهند تا بتوانند درک کنند که مردم چه می‌کشند.

 نماینده ادوار مجلس یادآور شد: در سال‌های اول انقلاب در دهه نخست پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس به عنوان مثال یک فرمانده عالی رتبه جنگ بیشترین تلاش و کمترین بهره‌مندی را از سفره جنگ به نفع خودش داشت و مردم هم فرماندهان خود را روی دست بلند می‌کردند. فرماندهان جنگ که بیشترین ایثار و کمترین بهره‌مندی از امکانات را داشتند محبوب‌ترین فرد بود و این‌ها کسانی نیستند جز اسطوره‌هایی همچون شهید باکری و شهید همت و... . این‌ها افرادی معمولی بودند که در بین مردم زندگی‌ می‌کردند و کمترین بهره هم از امکانات برای خودشان قائل بودند.

وی با طرح این پرسش که آیا امروز وزرا، نمایندگان مجلس و مسئولان ما در  آن حد متوسط جامعه دارند زندگی می‌کنند؟، گفت: ما اگر بخواهیم از جایی شروع کنیم باید از خودمان شروع کنیم چون مردم باید صداقت را لمس کنند. مردم به آنچه که امروز در صدا و سیما می‌بینند و می‌شنوند، اعتماد ندارند یعنی سرمایه اجتماعی که اعتماد مسئولان و حاکمیت در میان توده‌های مردم است از دست رفته است و آسیب‌های زیادی به پیکره انقلاب و کشور وارد آمده است لذا مسئولانی که توصیه ساده زیستی به مردم می‌کنند برای ترمیم این‌ آسیب‌ها باید از خودشان شروع کنند.

واقعیت را به مردم بگوییم

آرین‌منش ابراز کرد: نمی‌شود کسی ثروت هزار میلیاردی داشته باشد، از همه امکانات هم برخوردار باشد بعد بگوید شما فعلا تحت پوشش کمیته امداد با همین عدد ناقابلی که داده می‌شود زندگی کنید. بنابراین فقر، فساد، تبعیض و بی عدالتی از جمله آسیب‌هایی است که در جامه وجود دارد. درمان این زخم‌ها باید از جایی شروع شود. من نمی‌گویم این‌ها یک شبه و یک ساله امکان درمان دارد بلکه همه باید به این باور برسیم که مشکلات بیکاری و اعتیاد و فقر و اختلاف طبقاتی ظرف یک سال امکان حلش وجود ندارد علاوه‌ بر اینکه ما الان در بحران تحریم هم قرار داریم. درآمد‌های نفتی ما به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت:‌ باید واقعیت‌ها را صادقانه به مردم بگوییم، به جای اینکه در رسانه‌ها بگوییم ما کمبود نداریم و همه چیز وجود دارد و گوشت و مرغ و ارزاق عمومی فراوان هست و با کمبود ارز هم مواجه نیستیم واقعیت را به مردم بگوییم که ما امروز در جنگ اقتصادی قرار گرفتیم و تحریم‌ شدیم و درآمدهای ما کاهش پیدا کرده و توانایی کشور به این مقدار است درنتیجه همه دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم تا این کشور به سرمنزل مقصود برسد درغیر این صورت فقط حرف زده‌ایم.

کارنامه هردو جریان سیاسی کشور غیرقابل قبول است

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم گفت: ما تا کنون رقابت دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب را طی این چهل سال داشته‌ایم و معمولا یکی از این دو جریان پیروز می‌شده و اکثریت را به دست می‌آورده و چندصباحی اداره کشور را عهده‌دار می‌شدند ولی الان که در چهل سالگی انقلاب هستیم باید بپذیریم کارنامه هردو جریان سیاسی کارنامه غیرقابل قبولی است. یعنی امروز کشور بعد از چهل سال محصول دست‌ به  دست شدن قدرت در بین دو جریان سیاسی است و هر دو جریان ضعف‌های فراوانی داشتند و ناتوانی‌ها و ناکارآمدی‌های فراوانی داشته‌اند.

باید جریان سومی در کشور ظهور کند

وی افزود: امروز باید جریان سومی در کشور ظهور کند که این جریان سوم حرف جدید و برنامه نو برای برون رفت کشور از اوضاع فعلی را فراهم کند. متاسفانه جریان‌های سیاسی هیچگاه در کشور ما با برنامه به میدان نیامدند. در همه دنیا معمولا احزاب بزرگ وارد صحنه انتخابات که می‌شوند برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و می‌گویند ما اگر پیروز شدیم اولویت‌های کار ما این‌‌ها است. یعنی مشکل اقتصاد را این گونه حل می‌کنیم و با آسیب‌های اجتماعی اینچنین برخورد می‌کنیم و می‌گویند افرادی که ما در دستگاه‌های اجرایی به کار می‌گیریم این اشخاص هستند تا شما بدانید به چه کسی و چه چیزی رای ‌می‌دهید، در پایان صدارت خود هم کارنامه‌ای از ضعف‌ها و موفقیت‌های خود صادقانه به مردم ارائه می‌دهند.

احزاب ر ایران پس از یک انتخاباات تا انتخابات بعدی پشت سر مردم قایم می‌شوند

آرین منش گفت:‌ در کشور ما اولا که احزاب بزرگ وجود ندارد و زمینه رشد احزاب بزرگ در کشور ما فراهم نشده و چند حزب کوچک دور هم جمع می‌شوند و یک جبهه را تشکیل می‌دهند که معلوم نیست چه کسی اداره‌کننده و چه کسی پاسخگو است. در نهایت هم لیستی ارائه می‌شود و رای می‌آورد و زمانی هم که لیست رای آورد دیگر با مردم کاری ندارند تا انتخابات بعد و هیچ‌کس هم به مردم پاسخگو نیست و تا انتخابات بعدی پشت سر مردم قایم می‌شوند.

وی تاکید کرد:‌ به نظر من جریان‌های سیاسی که می‌خواهند سال آینده وارد صحنه انتخابات شوند لازم است در شرایط فعلی راه حل خروج کشور از بحران را ارائه کنند که چگونه ‌می‌خواهند کشور را از مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی نجات دهند و با چه کسانی می‌خواهند این مشکلات را حل کنند و همچنین اینکه طرح‌‌ها و برنامه‌هایشان چیست. ضمنا جریان‌های گذشته بهتر است اعتراف هم کنند به ضعف‌های خودشان و نه اینکه بگویند آنچه خوب بود ما انجام دادیم و آنچه بد بود رقیب سیاسی ما انجام داده است. در حالی که کارنامه کشور امروز پیش روی مردم است و مردم دارند قضاوت می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز