خبرگزاری کار ایران

یارمحمدی در نطق میان دستور:

رهبر انقلاب دستور دهند همه نهادها با اقوام و مذاهب آشتی کنند/ بپذیریم که در تامین اساسی‌ترین نیازهای مردم ناتوان بودیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۷۹۱

نماینده مردم زاهدان تاکید کرد: در جهان سخن گفتن از قانون امروز عین دموکراسی است؛ زمانی قانون در جامعه توسط مردم مورد احترام قرار می‌گیرد که جایگاه و حرمت آن توسط صاحب منسبان رعایت شود و مردم مشاهده کنند که هیات حاکمه بیش از هر کس پایبند به قانون است.

به گزارش بخرنگار سیاسی ایلنا، علیم یارمحمدی امروز در نشست علنی  مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: سیر تحولات جامعه در بستر تاریخ بیانگر این است که انسان ها جهت تنظیم روابط و برقراری نظم و امنیت نیاز به حاکم و حکومت را با تمام وجود درک می کنند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جهان سخن گفتن از قانون امروز عین دموکراسی است؛ زمانی قانون در جامعه توسط مردم مورد احترام قرار می‌گیرد که جایگاه و حرمت آن توسط صاحب منسبان رعایت شود و مردم مشاهده کنند که هیات حاکمه بیش از هر کس پایبند به قانون است.

وی ادامه داد: اختلاس‌های میلیاردی، رانت‌های اقتصادی، دریافت وام‌های بدون بازگشت، بنگاهداری برخی سازمانها در پروژه های عمرانی کشور و به حاشیه راندن بخش خصوصی، انحصاری شدن صادرات و واردات با استفاده از ارز دولتی و صدها مفسده دیگر آیا توسط مردم عادی صورت می گیرد. به نظر می رسد جایگاه و حرمت قانون توسط صاحب منصبان رعایت نشده و حرکتی هم از سوی هیات حاکمه دیده نمی شود. باید هشدار بدهم مردم ایران مجددا شاهد خودسری های برخی مسئولان و وابستگان آنها هستند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: امروز به وفور شاهد سخن گفتن از قانون هستیم ولی شاهد رعایت آن نیستیم. امروزه اگر اصل ۴۸ رعایت شده بود مناطق غیربرخوردار نداشتیم؛ اگر اصل ۴۳ قانون رعایت شده بود استقلال اقتصادی جامعه تامین بود و فقر و محرومیتی نبود و اگر اصل ۳۱ رعایت شده بود امروز شاهد کپرنشینی نبودیم.

یارمحمدی افزود: اگر اصول قانون اساسی به طور متوازن اجرا شده بود مردمی نداشتیم که در فضای غیراستاندارد و گرمای سوزان ۵۰ درجه مجبور به تحصیل شوند و نتیجه بی‌قانونی این می‌شود که ۱۲۰ هزار محروم از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان باشند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: باید بپذیریم که در تامین اساسی‌ترین نیازهای مردم ناتوان بودیم. کوتاهی آشکار ثبت احوال در تعیین تکلیف اسناد هویتی مردم شریف سیستان و بلوچستان، فراموشی مرزنشینان، ترک تحصیل های اجباری ناشی از بی‌عدالتی و روی آوردن جوانان به شغل‌های کاذب، گرفتاری در دام اعتیاد و یا در چرخه باندهای قاچاق، اجیر شدن به عنوان پیاده نظام گروهک‌های تروریستی و تکفیری از پیامدهای اجرا نشدن صحیح اصول قانون اساسی است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حاشیه نشینی، کارتن خوابی و گورخوابی از دیگر معضلات اجتماعی است که برازنده نظام نیست.

وی ادامه داد: اصول برمرده فوق به همراه ۶ قانون برنامه توسعه و اسناد بالادستی برگرفته از فرامین رهبر انقلاب نتوانست کشتی طوفان زده سیستان و بلوچستان را با علم به داشتن ظرفیت های بالقوه فراوان به ساحل توسعه مطلوب هدایت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: چه زمانی تفاوت فاحش شاخص های توسعه سیستان و بلوچستان با استان های برخوردار کشور و طبق کدام قانون در طول کدام برنامه و طبق چه سند بالادستی مرتفع خواهد شد.

یارمحمدی افزود: باید بدانیم کشورمان به لحاظ ژئوپولوتیکی در چه جایگاهی قرار دارد و چه پتانسیل هایی از میناب تا پابهار تحت عنوان سواحل مکران وجود دارد که رهبر انقلاب آن را در زمره اسناد مهم بالادستی به دولت تکلیف کرده است. با وجود این همه تاکیدات متاسفانه شاهد عزم جدی در پیاده سازی آن نه از سوی دولت هستیم و نه از سوی مجلس.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اخیرا که دولت اندک توجه خود را به این مناطق معطوف کرده هراس کشورهای معاند به صورت ایجاد ناامنی و استفاده از گروه های تکفیری برملا شده است و از طرفی ایجاد تفکر بلوچستان هراسی با معرفی این استان به عنوان منطقه ناامن یکی از ظواهر عقب ماندگی و عدم ترغیب برای حضور سرمایه گذاران به شمار می رود که باید بدانیم چه کسانی از این ناامنی بهره می برند و از پیشرفت منطقه و منابع عظیم سواحل مکران متضرر می شوند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یادمان نرود که نوسان تاریخی در نرخ ارز عده ای را به اوج برد و بسیاری را زمین گیر کرد؛ تیم اقتصادی دولت، صداوسیما و وزارت ارتباطات با بی برنامگی تمام گل کاشتند و به نارضایتی ها دامن زدند. این اوضاع نابسامان ادامه دارد و هر لحظه شاهد نوسان شدید بازا هستیم. جالب تر اینکه هیچ اقدام اساسی از سوی نظام اجرایی و برنامه ریزی کشور مشاهده نمی شود.

وی خطاب به رییس جمهور، ادامه داد: شعار درمانی دیگر فایده ای ندارد؛ صراحتا اعلام کنید چرا شاهد اجرای برنامه های منسجم نیستیم؟. سختی معیشت مردم و صف های طولانی خرید گوشت، صف های نفت و کوپن و سهام عدالت را در چند دهه اخیر و یک عقب گرد را در اذهان عمومی تداعی می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: مردم اعتقاد دارند دست های پشت پرده در جریان سیاسی و اقتصادی کشور دخالت دارد. مدرمی که به دولت مشروعیت دادند می خواهند بدانند دست های پشت پرده و صاحبان تایید صلاحیت چه کسانی هستند که به راحتی برخی افراد مورد تایید آنها دست به اختلاس و رانت برده و نوسانات بازار را دامن می زنند. مردم می خواهند بدانند ایراد کار کجاست.

یارمحمدی خطاب به رییس جمهور، افزود: باید بدانیم اصطلاح زندگی در قرن ۲۱ چیست؟. با علم به حقوق، شما و مدیران ملی و استانی و دست های پشت پرده به نظر می رسد در این عصر هنوز با قومیت ها و مذاهب مشکل دارید و اقوام کشور را به حاشیه رانده و به آنها اعتماد نمی کنید.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: چرا تضمینی در اجرای منشور حقوق شهروندی وجود ندارد؟ و چرا باید هر چند وقت یکبار شاهد اهانت هر فردی به قومیت ها و مذاهب باشیم، پشت پرده این اهانت ها چیست؟.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید گفت مشاهده آثار فرمان نشات گرفته از اشراف و دور اندیشی رهبر انقلاب خطاب به حضرت مولانا عبدالحمید در مناطق مختلف کشور حکایت از بی توجهی به پیام معظم له دارد. به عنوان نماینده مردم از رییس جمهور و هیات وزیران دیگر انتظاری ندارم. لیکن از رهبر انقلاب می خواهم دستور دهند همه نهادها و ارگان ها با اقوام و مذاهب آشتی کنند.

وی ادامه داد: امروز غریب به ۲۵ میلیون اهل سنت کشور موضوعی را زمزمه می کنند که برگرفته از مطالبتشان است. جایگاه آنها مطابق اصل ۱۹ قانون اساسی در اداره امور کشور کجاست؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز