خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر روحانی به بغداد می‌تواند نقطه اوج همکاری‌ها و مناسبات ایران و عراق باشد/ تهران شریک نخست اقتصادی بغداد در سال ۲۰۱۸ بود

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۱۱۳

مشاور معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران شریک نخست اقتصادی عراق در سال ۲۰۱۸ بوده است، تصریح کرد: عراق مقصد نخست صادرات غیرنفتی کالاهای ایرانی بوده و میانگین رشد صادرات عیرنفتی طی شش ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد بوده است و عملکرد ۱۱ ماهه نیز حاکی از این است حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور امسال به بیش از هشت و نیم میلیارد دلار می‌رسد.

حسن دانایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر قریب‌الوقوع حسن روحانی به عراق گفت: سفر رییس‌جمهور به عراق، یکی از سفرهای بسیار مهم و موثر در روابط دو کشور است. روابط ایران و عراق، از جایگاه و نرتبه خاصی برخوردار است و این سفر می‌تواند به گسترش مناسبات کمک کند.

ایران شریک نخست اقتصادی عراق در سال ۲۰۱۸ بوده است

وی با بیان اینکه مناسبات و همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و... تهران و بغداد مثال‌زدنی است، اظهار داست: رفت و آمدهای بسیاری میان مسئولان عالی‌رتبه طی چند ماه اخیر میان پایتخت‌های دو کشور انجام شده که به نوبه خود دارای اهمیت بوده و حاکی از عزم دو کشور برای توسعه مناسبات است.

مشاور معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه ایران شریک نخست اقتصادی عراق در سال ۲۰۱۸ بوده است، تصریح کرد: عراق مقصد نخست صادرات غیرنفتی کالاهای ایرانی بوده و میانگین رشد صادرات عیرنفتی طی شش ماه گذشته بیش از ۳۰ درصد بوده است و عملکرد ۱۱ ماهه نیز حاکی از این است حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور امسال به بیش از هشت و نیم میلیارد دلار می‌رسد.

سفر روحانی به بغداد می‌تواند نقطه اوج همکاری‌ها و مناسبات ایران و عراق باشد

دانایی‌فرد ادامه داد: در کنار صادرات غیرنفتی، صادرات گاز و انرژی ایران به عراق هم وجود دارد و سالانه شش و نیم میلیون نفر گردشگر میان دو کشور مبادله می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سفر روحانی به بغداد می‌تواند نقطه اوج همکاری‌ها و مناسبات ایران و عراق باشد، خاطرنشان کرد: این سفر می‌تواند فضایی را ایجاد کند که در سال ۹۸ با اطمینان و امیدواری بیشتری در پی افزایش همکاری‌ها میان دو کشور بود.

تهران از افزایش صادرات عراق به ایران استقبال می‌کند

سفیر سابق ایران در عراق در پاسخ به این سوال که دستیابی به چشم‌انداز ۲۰ میلیارد دلار همکاری اقتصادی در سال تا چه اندازه عملی است؟ ابراز داشت: این مساله از نظر اجرایی عملی است. نکته مهمی که وجود دارد این است که تهران از افزایش صادرات عراق به ایران استقبال می‌کند زیرا بازار یکطرفه‌ای هم که الان وجود دارد، نگران‌کننده است و به پایداری‌اش در بلند مدت باید شک کرد.

دانایی‌فرد افزود: پیشنهاد ایران به عراق افزایش صادرات است. به طور مثال برخی از کالاهایی که در کشورهای ثالث تولید می‌شود و از طریق برخی از همسایگان وارد ایران می‌شود، می‌تواند از عراق وارد شود.

آمریکا همیشه مخالف روابط ایران و عراق بوده

وی با بیان اینکه اگر تجارت ایران و عرلق دو طرفه شود دستیابی به حجم ۲۰ میلیارد دلار در سال شدنی است، عنوان کرد: حجم مناسبات تجاری غیرنفتی کنونی دو کشور هشت و نیم میلیارد دلار در سال است. دو و نیم میلیارد دلار هم صادرات غیرنفتی میان ایران و عراق در جریان است که با توسعه گسارش خدمات فنی - مهندسی، گردشگری مذهبی و توریسم درمانی و... میتوان امیدوار بود طی چهار آینده حجم مبادلات را به ۲۰ میلیارد دلار در سال رساند.

مشاور معاون اول رییس‌جمهور درباره رویکرد امریکا به روابط ایران و عراق هم یادآور شد: امریکا همیشه مخالف روابط ایران و عراق بوده و این رویکرد مبتنی بر فشار قبل از اعمال تحریم‌ها، حین اعمال تحریم‌ها، دوران برجام و پس از برجام وجود داشته است و آنها خواستار قطع یا کاهش قابل توجه مناسبات دو کشور بوده‌اند.

امیدواریم مشکل بانکی ایران و عراق با سفر رییس‌جمهور به بغداد حل شود

دانایی‌فرد اضافه کرد: عزم رهبران، نوع روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و همچنین نیازهای مردم عراق مسئله دیگری را رقم زده که نمونه آن رشد ۳۰ درصدی مناسبات تجاری میان تهران و بغداد شده است. البته امریکایی‌ها همیشه مشکل‌آفرینی کرده‌اند که نمونه آن اخلال در روابط بانکی است که در حال مذاکره هستیم که امیدواریم طی سفر رییس‌جمهور به عراق این مشکل برای همیشه حل شود.

وی درباره همکاری مستشاری دو کشور و حضور ایران در دوره بازسازی هم بیان کرد: قطعا عراق از اواسط سال ۲۰۱۷ وارد دوره پساداعش شده است که همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی بود. دوره‌ای هم صرف رقابت‌های سیاسی برای تشکیل دولت و تصدی پست‌ها شد ولی پس از تشکیل دولت، عراق وارد دوره سازنندگی و بازسازی شده است.

ایران آماده همکاری با عراق هم در عرصه مستشاری و هم در مرحله بازسازی است

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه بودجه عراق در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است که بخش عمده‌ای از آن برای بازسازی است، گفت: هنوز نگرانی‌هایی از تاثیرات داعش و رفتارهای آمریکا برای تقویت تروریست‌ها وجود دارد و این مسئله موجب شده بازسازی عراق با توجه به مسائل امنیتی باشد.

دانایی‌فرد بیان اینکه ایران آماده همکاری با عراق هم در عرصه مستشاری و هم در مرحله بازسازی است، اظهار داشت: اگر عراق مجددا درخواست کمک‌های مستشاری از ما بکند ما آماده‌ایم و چنانچه در زمینه‌های اقتصادی کار مشورتی بخواهد، شرکت‌های ما در عراق بوده و هنوز هم هستند و می‌تواند نقش سازنده‌ای در بازسازی عراق داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز