خبرگزاری کار ایران

ظریف مطرح کرد؛

بدون ایران و عراق، منطقه روی آرامش را نخواهد دید/ امشب برای تدارک سفر تاریخی رئیس‌جمهور عازم عراق هستم

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۹۴۷

وزیر امور خارجه با بیان اینکه من امشب برای تدارک سفر تاریخی رئیس‌جمهور عازم عراق خواهم بود، تاکید کرد: این سفر نشان می‌دهد این مردم و این دو کشور قلب تپنده منطقه هستند. بدون ایران و عراق، منطقه روی آرامش را نخواهد دید. ایران و عراق دو ستون امنیت منطقه هستند. امیدواریم بتوانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدجواد ظریف عصر امروز در همایش حکیم محور وحدت که به همت نمایندگی جریان حکمت عراق در ایران برگزار شد، گفت: وقتی به من گفتند در مراسم بزرگداشت شهید محراب، مرحوم آیت‌الله سید محمدباقر حکیم سخنرانی کنم، بدون درنگ پذیرفتم و این مسئله را افتخار بزرگی برای خود می‌دانم که در این مراسم شرکت کنم.

وی با اشاره به آشنایی خود با شهید حکیم اظهار داشت: من سعادتی داشتم که در سال ۷۱ به همراه شهید حکیم و مرحوم جلال طالبانی و مرحوم چلبی برای حج مشرف شویم و در زمان حج، فرصت بسیار خوبی برای من بود که با مرحوم شهید حکیم و خانواده‌شان از نزدیک آشنا شوم.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی ادامه داد: حضور روحانی ایشان را در آن مراسم احساس می‌کنم. ایشان همراه با مجاهدت اخلاق داشت و خلق و خوی لطیف و پدرانه داشتند و من و همسرم که به همراه ایشان و همسرشان سعادت همراهی در حج را داشتیم، این را دیدیم.

ظریف با بیان اینکه اگر حضور وحدت‌آفرین شهید حکیم نبود، با عراق دیگری روبه‌رو بودیم، تصریح کرد: آنچه شهید حکیم پایه‌گذاری کرد به همراه امام، ارتباطی میان ایران و عراق ایجاد کرد که هیچ چیزی نمی‌تواند این ارتباط را از هم جدا کند. مبارزه‌ای که با بدر شروع شد و مردم ایران و عراق با هم جنگیدند و با حشدالشعبی ادامه یافت. امروز ایران و عراق در کنار هم با تکفیر، تندرویی و افراط‌گرایی مبارزه کردند.

وی با بیان اینکه شهید حکیم با صدام جنگید و با این جرثومه فساد مبارزه کرد و توسط فاسدترین و فاسق‌ترین افراد یعنی تکفیری‌ها به شهادت رسید، خاطرنشان کرد: نتیجه این مسئله درهم تنیدین خون ایران و عراق - و نه فقط شیعیان بلکه کردها و اهل سنت و ایزدی‌ها و... – شد. شهید حکیم فردی بود که توانست با درایت پروژه‌ها و طرح‌های بسیار خطرناکی برای عراق دیده بودند، خنثی کند.

وزیر امور خارجه افزود: اشغالگران به دنبال بعث منهای صدام بودند، به دنبال دولت گارنر بدون صدام بودند ولی ایشان با درایت و حکمت تلاش کرد عراق ازاین مرحله عبور کند.

ظریف با اشاره به رایزنی‌های بیت شهید حکیم ابراز داشت: خبرگی و توان دیپلماتیک بیت شهید حکیم موجب شد تا تیر آمریکایی‌ها به سنگ بخورد، تیر کسانی که می‌خواستند حکومت ضدایرانی در عراق ایجاد کنند و موجب تفرقه در عراق و منطقه شود. من بعد از سفر آخر خود به عراق که پنج روزه بود، در دیدارهایی که داشتم با تمام وجود احساس کردم که مردم دو کشور ایران و عراق جدایی‌‌‌ناپذیر هستند. 

وی با بیان اینکه من امشب برای تدارک سفر تاریخی رئیس‌جمهور عازم عراق خواهم بود، عنوان کرد: این سفر نشان می‌دهد این مردم و این دو کشور قلب تپنده منطقه هستند. بدون ایران و عراق منطقه روی آرامش را نخواهد دید. ایران و عراق دو ستون امنیت منطقه هستند. امیدواریم بتوانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: حرکت زیبایی در عراق شکل گرفته و آن، این است گروه‌هایی داریم که شامل همه طوائف عراقی است و این صمره شهید حکیم است که شهید منادی وحدت بود. امروز در عراق گروه‌های ملی عراقی داریم که از همه طوائف و اقوام و مذاهب شکل گرفته است.

ظریف با اشاره مجدد سفر خود به عراق یادآور شد: در سفرم به عراق با دو ائتلاف عراقی دیدار کردم یکی به رهبری سید عمار حکیم و دیگری، به رهبری برادران بدر که دو این ائتلاف‌ها شامل همه قومیت‌ها یعنی شیعه، ترکمان، سنی و کرد و مسیحی می‌شود. دو ائتلافی که در عراق است شامل همه قومیت‌ها است و این پیروزی بزرگ برای ندای وحدت‌بخش شهید حکیم است.

وی شهید حکیم را شهید ماه رجب دانست و بیان کرد: ان‌شاالله به برکت ماه رجب، خدا به ما توفیق بدهد که در مسیر وحدت حرکت کنیم و به برکت منطق وحدت و شهادت بتوانیم پیام شهید حکیم، پیام امام راحل، پیام شهدای انقلاب اسلامی، پیام مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب را و... عملی کنیم و به سمت آن حرکت یگانه جهان اسلام حرکت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز