خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در دانمارک مطرح کرد؛

موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیک ایران در کانون اتصال بین‌قاره‌ای و چهارراه کریدوری جهان

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۹۴۲

سفیر کشورمان در دانمارک نوشت: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیک خود در کانون اتصال بین‌قاره‌ای و چهار راه کریدوری جهان قرار گرفته و بخش‌های مهمی از کریدورهای بین‌المللی شمال جنوب و شرق غرب از ایران می‌گذرند. در گذشته نیز مهم‌ترین کریدورها مانند جاده ابرشیم و جاده ادویه از ایران عبور می‌کردند.

به گزارش ایلنا، مرتضی مرادیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "در روزهای اخیر هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال جنوب با حضور نمایندگان ۱۴ کشور در تهران برگزار شد. همچنین در همین ایام راه آهن مهم قزوین رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر به بهره برداری رسید. این پروژه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کشور بود که نقش مهمی در تکمیل شدن کریدور بین‌المللی شمال جنوب دارد و با پیچیدگی‌هایی که از لحاظ احداث پل و تونل‌ها داشت، توسط مهندسان توانمند ایرانی طراحی و اجرا شد.

وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی دو سال آینده نیز راه آهن رشت آستارا به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید. بدین ترتیب مسیر راه آهن قزوین رشت آستارا که حلقه مفقود این کریدور بسیار مهم بود به بهره برداری کامل خواهد رسید.

وی افزود: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و استراتژیک خود در کانون اتصال بین‌قاره‌ای و چهار راه کریدوری جهان قرار گرفته و بخش‌های مهمی از کریدورهای بین‌المللی شمال جنوب و شرق غرب از ایران می‌گذرند. در گذشته نیز مهم‌ترین کریدورها مانند جاده ابرشیم و جاده ادویه از ایران عبور می‌کردند.

سفیر کشورمان در دانمارک گفت: کریدور شمال جنوب در سال ۲۰۰۰ با همکاری سه کشور ایران، هند و روسیه تشکیل شد و با پیوستن ۱۱ کشور دیگر یعنی ارمنستان، بلغارستان، عمان، ترکیه، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، اوکراین، بلاروس، سوریه و جمهوری آذربایجان، هم اکنون ۱۴ عضو دارد. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از مسیر ایران به دریای خزر سپس از روسیه به سن پترزبورگ و کشورهای فنلاند، سوئد، دانمارک در شمال اروپا پیوند می‌دهد.

وی ادامه داد: کریدور شمال جنوب مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی فعلی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است. این کریدور ۵۲۰۰ کیلومتری زمان حمل کالا را از ۴۵ روز به ۲۰ روز کاهش داده و ۳۰۰۰ کیلومتر نسبت به مسیر دریایی و سنتی نزدیک‌تر است. طبق آخرین آمارها در سال ۲۰۱۸، یازده میلیون تُن کالا از این کریدور جابجا شد که با توجه به تکمیل شدن راه آهن قزوین رشت این میزان افزایش خواهد یافت.

مرادیان افزود: جذابیت‌های توریستی و گردشگری کریدور شمال جنوب نیز در کنار توسعه ترانزیت بار برای کشورهای عضو بسیار مهم و قابل توجه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز