خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در توکیو:

ایران تلاش خود را برای توسعه روابط اقتصادی با همه کشورها از جمله ژاپن به کار می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۳۹۵

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با همکاری سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) و به مناسبت بزرگداشت نودمین سال روابط دیپلماتیک میان ایران و ژاپن امروز سمیناری اقتصادی با عنوان «هدف؛ مسیری به سوی تجارت» را برگزار کرد.

به گزارش ایلنا، مرتضی رحمانی موحد، سفیر ایران در توکیو در این سمینار، مزیت‌‌های اقتصادی و همچنین ظرفیت‌‌‌های منطقه‌‌ای جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد و با اشاره به جمعیت ۸۲ میلیونی ایران و ۶۵۰ میلیون نفری منطقه و همچنین ۱۴۰۰ کیلومتر سواحل ایران در خلیج فارس و دریای عمان و بنادر فعال در کرانه خزر، ایران را به عنوان کشور کلیدی در این منطقه معرفی کرد.

وی در این باره گفت: جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را اقدامی خلاف مقررات و قوانین بین المللی به ویژه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند و لذا تمام تلاش خود را برای توسعه روابط عادی اقتصادی با همه کشورها از جمله ژاپن به کار خواهد بست.

اوسامو میزویی، معاون خاورمیانه‌‌‌ای سازمان جترو نیز در این سمینار، ضمن مرور روابط این سازمان با ایران اظهار داشت: اولین دفتر جترو در خاورمیانه در سال ۱۹۵۸ در تهران تاسیس شد. جترو تقریبا همه‌‌‌‌‌‌‌ساله در نمایشگاه بین‌‌‌‌‌‌‌المللی تهران حضور داشته است. در سال ۲۰۰۳ نیز ایران یک نمایشگاه اختصاصی در دفتر مرکزی جترو برگزار کرد.

وی اضافه کرد که سمینار اقتصادی امروز فرصتی است که ما مجددا روابط دوستانه و تاریخی ایران و ژاپن را مورد تاکید قرار دهیم.

معاون خاورمیانه‌ای سازمان جترو ادامه داد: زمان و فرصت کافی برای آماده شدن برنامه‌‌‌‌ها و همکاری اقتصادی بین دو کشور مهیا است و ژاپن آماده انتقال تکنولوژی در زمینه‌‌های مختلف از جمله محیط زیست و آب به طرف‌‌‌‌های ایرانی است.

براساس این گزارش، شکوری رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و رییس کمیته مشترک تجاری ایران و ژاپن از دیگر سخنرانان این همایش بود که ضمن برشمردن ۱۰ مورد از ویژگی های خاص ایران برای سرمایه‌‌‌‌گذاری، زمینه‌‌‌ها و حوزه‌‌‌های گوناگونی که ظرفیت تولید ارزش افزوده دارند را برای نمایندگان شرکت‌ها و موسسات ژاپنی تشریح و بر آمادگی بخش خصوصی ایران برای تقویت ارتباطات و همکاری‌‌‌ها با طرف‌‌های ژاپنی تاکید کرد.

ساکاناشی سرپرست موسسه اقتصاد انرژی که اخیرا در سفری به تهران با بخش‌های خصوصی و دولتی ملاقات داشته است نیز در سخنانی تصریح کرد: همانطور که می‌دانید ترامپ تحریم‌های مختلفی را علیه ایران تحمیل کرده است و این به آن معنی است که وی از شرایط کنونی ایران راضی نیست. ترامپ می‌کوشد تا با اعمال تحریم‌ها، ایران را به کشور دلخواه خود تبدیل کند. البته فراموش نکنیم که ژاپن، ایالات متحده آمریکا نیست و ما نباید تحت تاثیر این تبلیغات منفی و فشارهای رسانه های غربی  قرار بگیریم.

ایوازاکی یکی از اقتصاددانان در مرکز مطالعات سازمان جترو، نیز در سخنان خود به تشریح ویژگی‌های تجارت در ایران و تفاوت‌های آن با تجارت نوع ژاپنی آن پرداخت.

وی همچنین تفاوت‌های فرهنگی تاثیرگذار در تجارت در دو کشور ایران و ژاپن را مورد واکاوی قرار داد.

در ادامه این سمینار، پاشا زنوزی مدیرعامل شزان از مجموعه‌های فعال در عرصه استارت‌‌‌آپ‌ها و فن‌‌‌‌آوری‌های نوین در سخنان خود چگونگی تبدیل ایده‌‌‌ها به کالا و ورود آن به تجارت و نقش موسسات حمایتی در تقویت این هسته‌‌‌های اقتصادی را تشریح کرد. در پایان سوالات گوناگونی از سوی حاضرین مطرح شد که از سوی سخنرانان پاسخ داده شد.

حدود ۱۱۰ نفر از شرکت‌های مختلف ژاپنی در این همایش حضور داشتند و این استقبال بسیار خوب، حکایت از توجه و رویکرد اقتصاد ژاپن به ظرفیت ها و استعدادهای توسعه همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز