خبرگزاری کار ایران

نقش سجل قضایی در تحقیقات مقدماتی، دادرسی ، اجرای حکم و عفو

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۲۰۹

معاون پژوهش برنامه‌ریزی ونظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از ثبت اطلاعات مهم مرجع قضایی در سامانه اطلاعات موثر اشخاص خبر داد.

‎به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جلسه انعقاد تفاهم‌نامه فی‌ما‌بین «مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه» و «اداره کل عفو و بخشودگی سجل قضائی قوه قضائیه» در محل مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با حضور حجت‌الاسلام شهریاری معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات، علی اصغر تدین معاون پژوهش برنامه‌ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و عباسعلی صادقی مدیرکل عفو و بخشودگی سجل قضائی قوه قضائیه برگزار شد.

علی اصغر تدین در این نشست گفت: سامانه اطلاعات موثر اشخاص سامانه‌ای است برای دسترسی مراجع قضایی به اطلاعاتی که براساس قانون باید در دسترس‌شان باشد. 

وی ادامه داد: افرادی که به شعب قضایی مراجعه می‌کنند اطلاعات در حد همان پرونده در اختیارشان قرار می‌گیرد. قرار است اطلاعات مهم مرجع قضایی در این سامانه قرار بگیرد. افرادی هستند به عنوان شاهد حرفه‌ای که بصورت غیرقانونی وارد پرونده می‌شوند و موثر هستند که با راه اندازی این سامانه این افراد شناسایی شده و اطلاعاتشان در این سامانه ثبت می سود. 

 معاون پژوهش برنامه‌ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: به موجب قوانین مختلف قوه باید بانک های اطلاعاتی تشکیل دهد تا برخی خدمات اجتماعی به برخی افراد ارائه نشود. برای مثال در قانون جدید چک مقرر شده است به افراد دارای چک برگشتی دسته چک داده نشود. افرادی که جامعه هدف هستند افرادی هستند که وضعیتشان برای مراجع قانونی مهم است. لذا افرادی که بصورت گمنام وارد مراجع قضایی می شدند جامعه هدف هستند و محدود خواهند شد. 

تدین گفت: نتیجه‌ای که ما پیش بینی می کنیم برخورداری از دادرسی عادلانه، جلوگیری از نفوذ و دستگیری افراد متواری خواهد بود. این سامانه پویا خواهد بود و موارد جدید و آیین نامه ها به آن اضافه خواهد شد.

در ادامه عباسعلی صادقی در سخنانی در خصوص این تفاهم نامه گفت: واقعیت این است که ما در جامعه با تحولات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و افزایش جمعیت مواجه هستیم. این افزایش ارتباطات ایجاب می کند در پاسخگویی هم تحول ایجاد کنیم. سیستم های قدیمی در عرصه های مختلف دیگر پاسخگو نیستند و لازم است به فناوری های نوین روی بیاوریم. 

وی ادامه داد: سجل قضایی یکی از امور مهم قوه قضاییه است. در مراحل تحقیقات مقدماتی و دادرسی و اجرا و عفو و بخشودگی سوابق افراد دخیل است. در همین زمینه لازم بود تحولی ایجاد شود تا خدمات در این زمینه تسریع شود. 

وی افزود: ضرورت این موضوع احساس شد و با تلاش همکارانمان در مرکز آمار و اداره کل عفو و بخشودگی سجل قوه قضاییه، سامانه اطلاعات موثر اشخاص شکل گرفت. این سامانه قطعا ثمرات زیادی خواهد داشت و از اطاله دادرسی نیز جلوگیری خواهد کرد. همچنین از اتلاف وقت و سوء استفاده های مختلف جلوگیری خواهد کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز