خبرگزاری کار ایران

نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

رئیس دستگاه قضا اعاده فرجام خواهی را پیگیری کند/ نظارت بر آرای قضات کیفیت احکام را افزایش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۰۶۹

نعمت احمدی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه رئیس جدید قوه قضاییه بر فقه و قانون تسلط توأمان دارد، با بیان دو خاطره از سلامت نفس و پاکدستی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ابراز امیدواری کرد که پاکدستی وی به پایین دست‌ها هم در قوه قضاییه سرایت کند.

نعمت احمدی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در رابطه تحولاتی که قوه قضاییه نیاز دارد و آسیب‌هایی که باید رفع شود، گفت: در قانون اساسی دو مقام رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه، نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارند با این تفاوت که رئیس قوه قضاییه ابزار این نظارت را هم در اختیار دارد.

وی گفت: به عبارت دیگر تنها مقامی که قانون اساسی او را ناظر بر اجرای قوانین دانسته است، رئیس دستگاه قضایی است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه ابزار این کار برای اجرا همان قانون است، ادامه داد: تهیه لوایح متناسب با جمهوری اسلامی ایران وظیفه قوه قضاییه، همچنین دادگاه‌ها ابزار دیگر قوه قضاییه برای اجرای قوانین هستند و سومین ابزار هم سازمان بازرسی است.

وی بیان داشت: دیوان عدالت اداری و دیوانعالی کشور نیز دیگر ابزار در اختیار رئیس قوه قضاییه برای نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

رئیس قوه قضاییه می‌تواند با ابزار دیوان عالی بر آرای قضات سراسر کشور نظارت کند

احمدی بیان کرد: با ابزار دیوان عالی کشور رئیس قوه قضاییه می‌تواند بر آرای قضات سراسر کشور نظارت کند. این ابزار هم زمانی کاربرد دارد که که کلیه احکام از نظر شکلی مورد بررسی قرار گیرند و مشخص شود که قضات کشور در تطبیق موضوع با قانون درست عمل کرده‌اند یا خیر؟

این وکیل پایه دادگستری تصریح کرد: در واقع دیوان عالی کشور می‌تواند در این زمینه نظارت کند که صدور آرا در استان‌ها و شهرستان‌ها، از نظر شکلی چگونه است که باید این موضوع مورد توجه رئیس قوه قضاییه قرار گیرد.

رئیس دستگاه قضا اعاده فرجام خواهی را پیگیری کند

احمدی با بیان اینکه اقدامی که رئیس دستگاه قضا باید در اولویت اقدامات خود قرار دهد این است اعاده فرجام خواهی را پیگیری کند، به دومین آسیب دستگاه قضایی هم اشاره کرد و گفت: رئیس قوه قضاییه باید نسبت به تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری تجدیدنظر کند. در این رابطه متاسفانه فقط وکلایی که مورد تایید دستگاه قضایی هستند می‌توانند در برخی پرونده‌ها حضور داشته باشند که این روش صحیح نیست.

این وکیل دادگستری افزود: اقدامی که رئیس جدید دستگاه قضایی باید انجام دهد این است اولا حق نظارت بر اجرای قوانین که با قوانین عادی از رئیس قوه قضاییه سلب شده بود اعاده کند.

احمدی بیان کرد: بحث نظارت بر آرای قضات این حسن را دارد که کیفیت آرا را افزایش می‌دهد و قضات نسبت به صدور احکام، احساس مسئولیت بیشتری خواهند داشت.

حجت السلام رئیسی بر فقه و قانون تسلط توأمان دارد

این وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با ریاست جدید دستگاه قضایی گفت: آقای رئیسی تنها گزینه‌ای بود که برای ریاست دستگاه قضایی مناسب هستند.

وی بیان کرد: این فرد اولا از خود دستگاه قضایی است که یک امتیاز محسوب می‌شود؛ یعنی برخلاف دیگر روحانیونی که به قوه قضاییه آمدند حجت السلام و المسلمین رئیسی هم تحصیلکرده دانشگاه و هم تحصیلکرده حوزه علمیه است. به عبارت دیگر این فرد هم بر فقه و هم بر قانون تسلط توأمان دارد.

احمدی گفت: حجت السلام و المسلمین رئیسی به اعتبار و به سفارش آیت الله مشکینی و با تأکید بر نظر امام راحل (ره) مبنی بر اینکه حضور طلبه‌ها در دستگاه قضایی یک واجب کفایی است، وارد  دستگاه قضایی شدند.

آشنایی رئیس جدید قوه قضاییه با بدنه دادگستری‌ها

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: روسای قبلی دستگاه قضا از بیرون به این قوه آمدند و از ساختار و عملکرد آن اطلاع دقیقی نداشتند؛ اما آقای رئیسی به این ساختار اشراف دارد. اگر چه روسای قبلی بر فقه تسلط کافی داشته و افرادی مدیر، مدبر، متعهد و مخلص بودند؛ اما آگاه به امور قضایی نبودند. لذا حجت السلام و المسلمین رئیسی این حسن را دارد که دادگستری را می‌شناسد.

وی ادامه داد: دومین حسن این فرد این است که تمامی افراد حاضر در بدنه دادگستری‌ها از معاونت‌ها و دیوان عالی کشور تا روسای دادگستری استانها را می‌شناسد.

این وکیل پایه یک دادگستری به اشراف کامل حجت السلام و المسلمین رئیسی به بدنه دستگاه قضا اشاره و تصریح کرد: این فرد از سربازی به سرداری در دستگاه قضایی رسیده است و دادگستری را شبیه کف دست خود می‌شناسد؛ یعنی از دادیاری به ریاست قوه قضاییه رسیده است و لذا اشراف کاملی بر ساختار آن دارد.

وی با بیان اینکه صد روز فرصت مناسبی برای شناخت تفکر یک فرد است ،گفت: اصولا مدت ۱۰۰ روز یک فرم و نرم سیاسی در جهان است که زمانی که افرادی صاحب یک جایگاه می شوند در این مدت نقشه راه‌ آن‌ها مشخص می‌شود و لذا باید صبر کنیم و ببینیم نقشه راه رئیس جدید دستگاه قضایی چیست؟

احمدی بیان کرد: حال سوال این است که آیا اکنون آقای رئیسی به این نتیجه رسیده است که قوه قضاییه  فعلی به تغییر و تحول نیاز دارد یا خیر؟

این وکیل پایه یک دادگستری به یکی دیگر از امتیازات حجت السلام و المسلمین رئیسی در جهت تصدی ریاست دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از امتیازاتی که آقای رئیسی دارد این است که وی به مدت سه سال خارج از این دستگاه بوده است و دراین مدت توانسته است از بیرون به ساختار و عملکرد آن نگاه کند.

وی افزود: به عبارت بهتر این سه سال فرصتی بوده است که آقای رئیسی بیرون از قوه قضاییه باشد و عیب‌ها و حسن‌های آن را با یک نگاه جدید ببیند.

کتابی که رئیسی به عنوان هدیه نپذیرفت

احمدی با اشاره به شخصیت ضد فساد حجت الاسلام رئیسی به بیان دو خاطره پرداخت و گفت: یکی در رابطه با پرونده عباس معروفی است که وقتی نشریه او توقیف شد به دیدار آقای رئیسی رفت. در آن دیدار آقای رئیسی خطاب به عباس معروفی می‌گوید که من شب گذشته کتاب شما را در دست یکی از علما دیده بودم و اگر امضای شما پای آن نبود آن کتاب را از آن فرد می‌گرفتم. عباس معروفی در اینجا کتابی از کیف خود درآورده و به او هدیه می دهد که آقای رئیسی این هدیه را قبول نمی‌کند و  پول کتاب را  پرداخت می‌کند.

 این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: آقای معروفی در خاطره‌اش ادامه می دهد من به آقای رئیسی گفتم که این کتاب هدیه است و  پولش را نمی‌خواهم اما آقای رئیسی پاسخ داده است که اینجا میز قضاوت و دستگاه قضایی است و اگر در جایی غیر از اینجا بود ممکن بود هدیه شما را بپذیرم؛ اما من اینجا قاضی هستم و این میز هم آبرو و هم خطر دارد.

وی افزود: آقای رئیسی خطاب به آقای معروفی می‌گوید کتاب شما ۳۰۰ تومان است و اگر من این ۳۰۰ تومان را الان قبول کردم بعدها هم هدیه‌های چند میلیونی هم خواهم گرفت.

احمدی گفت: این یک خاطره و نمونه از عزت نفس آقای رئیسی است که نقل به مضمون بیان کردم.

خاطره‌ای از یکی از محافظان حجت الاسلام رئیسی

وی افزود: خاطره دیگرهم این است که بنده در ایام انتخابات ریاست جمهوری مطالبی را درباره آقای رئیسی می‌نوشتم. مثلا در جایی گفتم که من اگر مشاور آقای رئیسی بودم اجازه نمی‌دادم که او کاندید ریاست جمهوری شود دلیل حرفم هم این است که رئیس جمهور مستقر همیشه انتخابات را  پیروز می‌شود و احتمال برنده شدن آقای رئیسی کم است.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: همچنین گفتم دوره ریاست قوه قضاییه حدود دو سال دیگر تمام می‌شود و آقای رئیسی امکان دارد توسط مقام  معظم رهبری به ریاست دستگاه قضایی منصوب شوند، چون وی مناسب‌ترین گزینه برای ریاست دستگاه قضایی است.

وی بیان کرد: بنده در این رابطه معتقد بودم که مشاوران آقای رئیسی دارند این مهره را می سوزانند.

احمدی تصریح کرد: در این رابطه یکی از محافظان آقای رئیسی در جایی من را دید و خطاب به من گفت یک روز من به آقای رئیسی گفتم که اگر روزی من تحت تعقیب قرار بگیرم آیا یک زنگ برای کمک به من به همکاران دستگاه قضایی خواهید زد؟ که آقای رئیسی  پاسخ داده است برای چه باید زنگ بزنم؟ شما اگر خلاف کرده باشید تحت تعقیب قرار خواهید گرفت و اگر دستگاه قضایی به این نتیجه رسید که شما گناهی انجام نداده‌اید من برای اعاده حیثیت تو هر کاری خواهم کرد اما اینکه سفارش تو را نزد کسی بکنم را هرگز انجام نخواهم داد.

این وکیل پایه یک دادگستری اظهار کرد: این محافظ آقای رئیسی در ادامه خاطره‌اش به من گفت که در طی چند سالی که با آقای رئیسی بوده است حتی یک بار هم ندیده است که او سفارش کسی را کرده باشد یا یک ریال پول ناصوابی گرفته باشد.

وی افزود: این دو خاطره را از این جهت بیان کردم که بگویم وی دارای سلامت نفس است، هر چند که سمت و پست در دستگاه قضایی بسیار حساس و آسیب پذیر است و ناخواسته افراد را به سمت آسیب پذیری سوق می‌دهد.

احمدی بیان کرد: تاکنون هیچ کسی تا این لحظه نگفته است که حجت السلام و المسلمین رئیسی دچار فساد یا مشکل است یا از نظر پاکی واز نظر اخلاقی دارای انحراف است.

پاکدستی رئیسی به پایین دست‌ها هم در قوه قضاییه سرایت کند

این وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با برخورد با فساد در دوره جدید قوه قضاییه گفت: آقای رئیسی حدود ۴۰ سال است که جزو این نظام است و اکنون شرعا و قانونا وا خلاقا مسئول مستقیم مبارزه با فساد است، پس اگر همین فکری که در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه او آدم سالمی است ادامه داشته باشد مبارزه با فساد هم وجود خواهد داشت.

احمدی ابراز امیدواری کرد که پاکدستی آقای رئیسی به پایین دست‌ها هم در قوه قضاییه سرایت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز