خبرگزاری کار ایران

زنگانه:

٦ هزار دانش آموز در معرض خطر و آسیب، شناسایی شدند

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۸۸۱

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی قوه قضاییه گفت: ٢٦ هزار دانش آموز تا کنون در طرح نماد قرار گرفتند که ٦ هزار نَفَر از این تعداد که در معرض خطر و آسیب هستند، شناسایی شدند.

به گزارش ایلنا،‌ علی محمد زنگانه در نخستین روز از همایش دو روزه هجدهمین همایش انجمن مشاوره ایران با موضوع مشاوره و حوزه سلامت در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران افزود:  از بین ۶ هزار دانش آموزی که در معرض خطر و آسیب هستند،١٤٥ نفر دارای وضعیت اورژانسی اختلالات و آسیب ها بودند که شناسایی و در بستر نظام هدفمند قرار گرفتند.

وی با بیان تاریخچه ای از طرح نماد اظهار کرد: حدود سال ٩٢ در یکی از تخصصی ترین گروه های آموزشی در دانشگاه علوم بهزیستی کارگروهی با عنوان کارگروه پیشگیری رشد مدار متشکل از صاحب نظران رشته های روانشناسی، علوم تربیتی و مشاوره در بحث پیشگیری رشد مدار، خلاهای این حوزه را استخراج کرد.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه پیشگیری رشدمدار یکی از انواع پیشگیری اجتماعی و غیرکیفری است که در دنیا به آن توجه و روی آن سرمایه گذاری می‌شود، گفت: کشورهای توسعه یافته با اجرای این برنامه نه تنها نرخ رشد جرم را کنترل، بلکه روند کاهش جرم را هم تجربه کردند.

وی ادامه داد: متخصصان پس از شناسایی خلاها پیشنهاداتی به نظام پیشگیری ارائه کردند که عدم استقرار یک نظام مراقبت جامع مبتنی بر سازوکارهای پیشگیری رشد مدار یکی از این خلاها بود.

نایب رئیس طرح نماد اضافه کرد: این نظام مراقبت جامع باید بتواند یک نظام اجتماعی اولیه به منظور کنترل و کاهش آسیب ها به همراه بیاورد و سپس یک نظام یادگیری اولیه استقرار کند تا چتر مشاوره ای آموزشی حمایتی را بگسترانیم و مانع از این شویم افراد درمعرض خطر وارد جرم و آسیب شوند.

زنگانه گفت: رهنمود کارگروه این بود که نظام مراقبت جامع اجتماعی داشته باشیم تا انواع پیشگیری رشد مدار خانواده محور، مدرسه محور و محله محور را شامل شود که از مدرسه محور شروع کردیم و بعد از استقرار آن، این امکان را خواهیم داشت پیشگیری خانواده محور را هم از طریق انجمن أولیا مربیان داشته باشیم.

وی ادامه داد: باتوجه به اجرای برنامه سالم سازی اطراف مدرسه، مقدمات پیشگیری محله محور هم عملا فراهم می‌شود.

وی افزود: این رهنمود علمی خوبی بود که به مدل اجرایی باید تبدیل شود و لازمه آن چرخه اجرای برنامه از تولد است؛ به دانشگاه تهران ماموریت داده شد مدل بومی مراقبت اجتماعی را طراحی و ارایه کند و دانشگاه تهران دو سال با محوریت مرکز مطالعات پیشگیری از جرایم و آسیب ها، یک مدل علمی با کمک متخصصان بین رشته ای طراحی کرد.

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه تصریح کرد: پس از طراحی اولیه، طرح در قالب کمیته علمی ارایه و به مدل علمی اجرایی روی کاغذ تبدیل شد که طبق قرار به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در فاز اول در هر استان اجرا شد، گفت: ١٢ مدرسه انتخاب شد و در فاز دوم اجرای آزمایشی تمام مدارس شهرستان نظرآباد استان البرز به عنوان شهرستان در دو مرحله به صورت پایلوت اجرای آزمایشی را شروع کرد؛ بعد برنامه سازی برای تعمیم بروژه تا پایان برنامه ششم توسعه برای بیش از یکصد هزار مدرسه تمهید شد.

زنگانه با تاکید بر شبکه ای و ائتلافی بودن مداخله برای کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: باید هم شبکه و هم ائتلاف باید برای این کار ایجاد شود؛ مدل ائتلافی در کشور تشکیل و سندی فراهم شد و همه متعهد شدند تا آخر برنامه ششم همه سازمان های مسئول، نماد را پیاده سازی کنند.

نایب رییس طرح نماد با انتقاد از تک نوازی در کارها اظهارداشت: در حوزه اجتماعی معمولا تک نوازی داریم و گزارش تک به تک دستگاه ها خوب است اما نیاز به شبکه منسجم و ائتلافی داریم و برای ماهیت موضوعی با عنوان آسیب های اجتماعی ناگزیر به ائتلافی عمل کردن هستیم.

زنگانه گفت: وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه ویزی این امکان را فراهم کردند تا در سال تحصیلی حاضر در هر استان کشور مانند نظرآباد یک پایلوت جامع داشته باشیم و در تهران هم ٤ منطقه آموزش پرورش نماد پیاده می‌شود.

وی افزود: سال بعد فاز تعمیم ٢٠ درصدی است و تا پایان برنامه ششم ١٠٥ هزار مدرسه درگیر طرح نماد می‌شود.

زنگانه خاطرنشان کرد: در نماد امکان تقویت بخش‌هایی ازآموزش پرورش که باید توانمند شوند فراهم می شود. کمبود نیروی انسانی مشاور در مدارس باید رفع شود. ١٤ هزار مشاور در مدارس کل کشور خیلی کم است باید امکان و منابع لازم برای جذب مشاور و تقویت بحث نماد فراهم شود.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز