خبرگزاری کار ایران

امیراحمدیان در گفت‌وگو با ایلنا:

پوتین طوری صحبت می‌کند که گویی فرمانده کل نیروها در سوریه است/ سیاست روس‌ها بازی در زمین ابهام است/ بازسازی سوریه از همه مسائل سخت‌تر است

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۱۷۷

یک کارشناس مسائل روسیه تاکید کرد: پوتین به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی سوریه جزئی از روسیه است و خود را رئیس سوریه هم می‌داند و بشار اسد هم موضع‌گیری نمی‌کند، گویی فرمانده کل قوا پوتین است که این برای سوریه هم خوب نیست.

بهرام امیراحمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به دستور رئیس‌‌جمهور روسیه مبنی بر تشکیل کارگروه خروج «همه» نیروهای نظامی از سوریه گفت: هم‌اکنون در سوریه نیروهای روسیه، ترکیه، آمریکا و ایران حضور دارند و مفهوم خروج «همه» نیروهای نظامی این است که ارتش دولت بشار اسد آنقدر قدرتمند شده که می‌تواند در سطح ملی اعمال حاکمیت کند.

خروج «همه» نیروهای نظامی یعنی روس‌ها هم از سوریه خارج شوند

وی با بیان اینکه خروج «همه» نیروهای نظامی به معنای آن است که روس‌ها هم از سوریه خارج شوند مگر آنکه منظور از «همه» فقط ترکیه، آمریکا و ایران باشد، اظهار داشت: در صورتی که همه نیروهای نظامی از سوریه خارج شوند این سوال مهم مطرح است که آیا دولت و ارتش سوریه قادر به ایجاد امنیت در سراسر این کشور هستند؟ این سوال مطرح است اما این مسئله را هم می‌دانیم که ایجاد امنیت نسبی در این کشور به خاطر حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ایران و روسیه از سوریه است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترکیه و آمریکا خارج از درخواست دولت بشار اسد ارتش‌هایی را به سوریه اعزام کرده‌اند،‌ تصریح کرد: آمریکایی‌ها گفته‌اند که نیروهای نظامی‌شان را از سوریه خارج می‌کنند ولی ترک‌ها در شمال سوریه حضور دارند و به نظر می‌رسد به راحتی هم از این منطقه خارج نشوند که این مسئله معادله سوریه را پیچیده‌تر می‌کند.

پوتین به گونه‌ای صحبت می‌کند که سوریه جزئی از روسیه است

 امیر احمدیان با بیان اینکه روس‌ها شفاف صحبت نکردند و اساساً سیاست روس‌ها بازی در زمین ابهام است، خاطرنشان کرد: اگر «همه» نیروهای نظامی بروند اما روس‌ها در سوریه بمانند این مسئله نقض غرض است و از طرفی، اگر همه بروند، سوریه با تحولات جدی روبه‌رو خواهد شد چراکه هنوز قانون اساسی این کشور تدوین نشده و قدرت هم تقسیم نشده است و با وجود اینکه تروریست‌ها تقریبا سرکوب شده‌اند اما معارضان و گروه‌های سیاسی هنوز فعال هستند.

وی با طرح این سوال که آیا روسیه قادر است نیروهای نظامی سه کشور دیگر را از سوریه بیرون کند؟ ابراز داشت: پوتین به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی سوریه جزئی از روسیه است و خود را رئیس سوریه هم می‌داند و بشار اسد هم موضع‌گیری نمی‌کند، گویی فرمانده کل قوا پوتین است که این برای سوریه هم خوب نیست.

سخن پوتین از خروج همه نیروهای نظامی متوجه ترکیه، آمریکا و ایران است

این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: روس‌ها نمی‌توانند از سوریه خروج نظامی داشته باشند چراکه از دهه‌های پیش در طرطوس و لاذقیه پایگاه نظامی داشتند و حضورشان در سوریه هم در وهله نخست، برای حفظ این پایگاه‌ها بود بنابراین منظور سخن پوتین از خروج همه نیروهای نظامی متوجه ترکیه، آمریکا و در نهایت ایران است.

امیراحمدیان در پاسخ به این سوال که طرح مجدد تشکیل کارگروه خروج همه نیروهای نظامی از سوریه تا چه اندازه تحت تاثیر سفر نتانیاهو به مسکو و رایزنی‌های وی با پوتین است؟ بیان کرد: روسیه به خاطر حرف نتانیاهو محدودیتی برای ایران قائل نمی‌شود چراکه از وزن و نقش ایران برای تعادل‌بخشی به تحولات و حضور روسیه در خاورمیانه آگاه است. من بر این باور نیستم که طرح خروج همه نیروهای نظامی از سوریه تحت تاثیر اسرائیل باشد.

تدوین قانون اساسی و تقسیم قدرت در سوریه بدون مشارکت ایران، ترکیه و روسیه ممکن نیست

وی با اشاره به همکاری‌های ایران روسیه و ترکیه در سوریه یادآور شد: ایران روسیه و ترکیه، سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه هستند که بیش از دو سال است در حال اجرا است. این سه کشور نقش اساسی در تحولات سوریه دارند و تدوین قانون اساسی و تقسیم قدرت در سوریه بدون مشارکت دیگری ممکن نیست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: سه مسئله اساسی پس از پایان جنگ در سوریه وجود دارد؛ تدوین قانون اساسی، تقسیم قدرت و در نهایت بازسازی. به نظر من بازسازی سوریه از همه مسائل سخت‌تر است چراکه دولت سوریه که پولی ندارد، ایران و روسیه هم هر دو با مشکل مالی روبرو هستند، آمریکا هم می‌گوید تا ایران در سوریه هست پولی نمی‌دهد و متعاقبا عرب‌ها هم پولی نمی‌دهند. حدود هشت میلیون آواره سوری نیز وجود دارند که می‌خواهند به سرزمین‌هایشان بازگردند بنابراین معادله سوریه هنوز پیچیدگی‌های خود را دارد و تصور اینکه با خروج همه نیروهای نظامی، سوریه آباد می‌شود الان کمی خوش‌بینانه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز