خبرگزاری کار ایران

نژادبهرام در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد؛

گویا دولت نمی‌خواهد با مردم صحبت کند/ زنان جامعه امروز برای جایگاه‌هایی همچون ریاست جمهوری برنامه دارند/تهیه دستورالعمل‌های اقتصاد جنگی در دستور کار قرار گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۶۶۸

یک فعال حوزه زنان گفت: به انتخاب یک سفیر دیگر زن در سال پیش رو امیدوار هستم؛ بنده به انتخاب شدن تعداد دیگری از زنان به عنوان معاون استاندارها امیدوار هستم؛ بنده به این فکر می‌کنم که افزایش حضور زنان در درون مجالس اعم از قوه مققنه و شورایی می تواند یک پدیده حتمی باشد. به این نگاه می‌کنم که امروز مطالبات زنان در سطوح مختلف قابل تعریف و دسته‌بندی است.

زهرا نژادبهرام در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ در پاسخ به این سوال که سالی که گذشت در ابتدا با خروج آمریکا از برجام همراه بود و در آبان‌ماه همتح ریم‌های هوشمند این کشور علیه ایران اعمال شد و مساله معیشتی را به یکی از عوامل عمده چالش در سال بدل کرد،‌ آیا می‌توان مشکلات معیشتی را مهمترین چالش سال ۹۸ دانست، گفت:‌ ما سال گذشته را به شکلی آغاز کردیم که یک تصمیم سیاسی تاثیر زیادی بر مسائل اقتصادی ما ایجاد کرد و در ادامه هم تحولات مربوط به تحریم‌ها و FATF  به وجود آمد که نشان می‌دهد جنگ‌های جدید جنگ‌هایی از جنس نرم است که در قالب مسائل اقتصادی خود را نشان می‌دهند. 

وی ادامه داد: در نتیجه دستورالعمل اقتصاد جنگی باید برای هم دستگاه‌ها مشخص شده و مردم خود را برای جنگ اقتصادی آماده کنند،‌ چرا که چاره‌ای جز این نداریم. در گذشته اگر جنگ‌ها با ابزارهایی همچون توپ،‌ تانک و گلوله قابل مشاهده بود یا در جنگ‌های مدرن‌تر سلاح‌های نامرئی به کشتار شهروندان مباردت می‌کردند؛ امروز اما جنگ اقتصادی در تلاش است نفس کشورها را بگیرد. 

عضو شورای مرکزی انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران گفت: اتفاقی که در ونزوئلا رخ داد، بیانگر این است که در جنگ‌های اقتصادی فارغ از اینکه طرف حساب چه کسی است و چه وزنی دارد و فارغ از اینکه چه تفکر و اندیشه‌ای داشته باشد؛ اگر نظراتش با تمایلات برخی کشورها سازگاری نداشته باشد، مورد هجمه قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تهیه دستورالعمل‌های اقتصاد جنگی باید در دستور کار قرار گرفته و در حوزه مردم و مسئولان رد و بدل شود. اگر لازم است تدارکات دیده شود و اگر لازم است منابع جمع‌آوری شود. در واقع به نظر می‌رسد اگر واقعیت را نبینیم و بخواهیم با شوخی عبور کنیم و مرتب دولت و ساختارها را محکوم کنیم درست نیست که البته بنده منکر ضعف‌ها نیستم اما در این مقطع که ترکش‌های زیادی به اقتصاد ما وارد شده است باید مرتب به مردم گوشزد کنیم که نمی‌توانند توقعاتی داشته باشند که مستلزم شرایط عادی است. 

عضو شورای شهر تهران افزود: در این شرایط ممکن است بنزین،‌ مواد غذایی و بهداشتی کم باشد و مردم باید این را بپذیرند. در نتیجه تا دستورالعمل‌های این شرایط خاص تولید نشود، نمی‌توانیم رویکرد درست و حساب شده‌ای داشته باشیم و نمی‌توانیم به رویکرد متناسب برسیم. مردم باید بدانند در این شرایط چگونه زندگی خود را مدیریت کنند.

نژادبهرام همچنین در این رابطه که یکی از مطالبات مردم در این شرایط این است که دولت مشکلات را با آنها درمیان بگذارد و از پشت پرده‌‌ها سخن بگوید اما در مقابل دولت حتی طی چند ماه گذشته از معرفی سخنگو هم اجتناب می‌کند، گفت: بنده در این زمینه نقد جدی دارم. دولت نه تنها سخنگو ندارد بلکه سعی هم نمی‌کند از طریق یکی از اعضای کابینه با مردم سخن بگوید و ارتباط داشته باشد. گویا دولت نمی‌خواهد با مردم صحبت کند. ممکن است رییس دفتر ایشان در مواردی صحبت کنند اما به واقع وقتی سخنگو ندارید یعنی نمی‌خواهید با مردم ارتباط داشته باشد.      

وی ادامه داد: این مساله هم دو معنا دارد؛ یا می‌ترسید با مردم صحبت کنید و حقایق را بگویید و یا چیزی برای گفتن ندارید. بنده بعید می‌دانم دولت حرفی برای گفتن نداشته باشد و اگر تنها می‌ترسد حقایق را بگوید؛ باید بداند آن افرادی که ایشان را به عنوان رییس‌جمهور انتخاب کردند آن قدر هوشمندی دارند که بتوانند حرف‌های واقعی را بشنوند. بنابراین باید باب گفت‌و‌گو با مردم گشوده شود و دولت در معرض افکار عمومی قرار بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی شرایط جامعه و اصلاح‌طلبان برای ورود به فعالیت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در سال جدید گفت: اصلاح‌طلبی یک جهت‌گیری سیاسی است و جریانی نیست که نخواهد در انتخابات که مهمترین ابزار تعریف دموکراسی است ورود همه جانبه داشته باشد. اصلاح‌طلب‌ها جزو رقبای اصلی در مبارزات انتخاباتی هستند و تنها راه برای اصلاحات را حضور پای صندوق‌های رای می‌دانند. این جریان نه تنها آمادگی دارد بلکه سازوکارهای خود را نیز تعریف کرده و تجربه سه انتخابات موفق را نیز در کارنامه دارند. 

نژادبهرام همچنین در خصوص امیدواری‌های خود برای جامعه بانوان در سال پیش رو گفت:‌ بنده به انتخاب یک سفیر دیگر زن در سال پیش رو امیدوار هستم؛ بنده به انتخاب شدن تعداد دیگری از زنان به عنوان معاون استاندارها امیدوار هستم؛ بنده به این فکر می‌کنم که افزایش حضور زنان در درون مجالس اعم از قوه مققنه و شورا می‌تواند یک پدیده حتمی باشد. به این نگاه می‌کنم که امروز مطالبات زنان در سطوح مختلف قابل تعریف و دسته‌بندی است. 

وی ادامه داد: بنده به این فکر می‌کنم که در سال‌های اخیر آرزوهای بزرگی برای زنان ایرانی به وجود آمده است و آنها دیگر همچون گذشته به این موارد همچون رویا نگاه نمی‌کنند. امروز زنان جامعه برای جایگاه‌هایی همچون ریاست جمهوری برنامه دارند. امیدوار هر موفقیتی که در سال گذشته برای زنان محقق شده در سال جدید نیز ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز