خبرگزاری کار ایران

پورابراهیمی:

سال آینده ۳ خبر خوب در رابطه با اصلاح ساختار اقتصادی به مردم می دهیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۴۱۳

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سال آینده سه خبر خوب در رابطه با اصلاح ساختار اقتصادی به مردم خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی آسیب‌شناسی نظام بودجه‌ریزی گفت: در ابتدای سال ۹۸ اخبار خوبی در رابطه با اصلاح ساختار اقتصادی برای مردم خواهیم داشت.

وی افزود: قبل از ارائه لایحه بودجه در آذرماه امسال گزارشی از آن به محضر انقلاب تقدیم شد. رهبری در رابطه با آن گزارش یادداشتی مرقوم فرمودند که برای ما شائبه ایجاد کرد که این بودجه با شرایط جنگ اقتصادی تناسبی ندارد.

نماینده کرمان و راور ادامه داد: بعد از آن این موضوع در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد. همچنین در ذیل یادداشت رهبری یکسری نکات آمده بود نظیر آنکه سهم صندوق توسعه از بیست درصد کمتر نشود و ...

وی گفت: برخی از این اصلاحات عدد و رقمی در لایحه بودجه اعمال شد اما اصلاحات ماهوی در بودجه اعمال نشد. رئیس‌جمهور چهار ماه برای اصلاح ساختار فرصت خواست از آن زمان تا الان این چهار ماه تمام شده و دولت باید اصلاحات لایحه بودجه را بیاورد. پیشنهاد بنده تصویب بودجه به صورت چند دوازدهم بود ولی به هر حال تا الان به این شکل جلو آمده‌ایم.

پورابراهیمی با اشاره به سوالی مبنی بر اینکه آیا بودجه جامعیت دارد یا خیر، گفت: در این رابطه مشکلی که ما داریم این است که درباره بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها احکامی نداریم که عملکرد آنها را کنترل نماید و صرفاً نتایج بودجه این نهادها در لایحه بودجه منعکس می‌شود. لذا بودجه این موسسات به طور کامل در لایحه بررسی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با نهادهای عمومی غیردولتی آن مقدار که در لایحه بودجه برای این نهادها ردیفی در نظر گرفته می‌شود از سوی دیوان محاسبات قابل نظارت است. حتی شهرداری‌ها مشمول این وضعیت می‌شوند. در رابطه با شرکت‌های غیردولتی، دولت حق تصمیم‌گیری در رابطه با آنها را ندارد مثلاً در رابطه با شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی، دولت هیچ حق تصمیم‌گیری ندارد.

نماینده کرمان و راور گفت: بودجه این شرکت‌ها از مبالغ کارگران و کارفرمایان تامین می‌شود و آنچه در لایحه بودجه به سازمان تامین اجتماعی تعلق می‌گیرد از باب پرداخت بدهی‌های دولت به این سازمان است. پس از حیث جامعیت این اشکال به بودجه وارد است که بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها در لایحه بودجه به تفصیل بررسی نمی‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در رابطه با اصلاح ساختار بودجه، ما باید سرفصل‌های بودجه را اصلاح کنیم. مثلاً سرفصل‌های درآمدی ما متشکل از نفت، استقراض و درآمدهای پایدار است. رقم کل بودجه عمومی حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که درآمدهای پایدار دولت که همان درآمدهای واقعی است معادل یک دوم این مبلغ است و بقیه درآمدهای دولت نظیر منابع نفت و انتشار اوراق به منزله کسری واقعی بودجه ایران تلقی می‌شود.

پورابراهیمی یادآور شد: برای اصلاح ساختار بودجه ضروری است که از ظرفیت دارایی‌های بلااستفاده دولت استفاده شود. در یک بررسی ابتدایی که در این باره انجام شده، این مبلغ حدود ده برابر حجم نقدینگی کل کشور است. ما حتی در مابقی بخش‌های حاکمیت نیز باید از ظرفیت‌ دارایی‌های بلا استفاده به نحو احسن استفاده کنیم. مثلاً در وقف ظرفیت بسیار زیادی نهفته است. یکی دیگر از راه‌های اصلاح ساختار اقتصادی افزایش درآمدهای مالیاتی از محل گسترش پایه‌های مالیاتی جدید است. همچنین سازماندهی معافیت‌های مالیاتی و ...

وی ادامه داد: اصلاح ساختار اقتصادی علاوه بر بحث لایحه بودجه سایر ساختارهای نظام اقتصادی را هم در برمی‌گیرد. مثلاً اصلاح نظام بانکی و بانکداری. همچنین اصلاح وضعیت هدفمندی یارانه‌ها. ما در سال آینده سه خبر خوب در رابطه با اصلاح ساختار اقتصادی به مردم خواهیم داد.

پورابراهیمی یادآور شد: نخست، اصلاح ساختار بانک مرکزی به منظور تقویت استقلال بانک مرکزی، کارهای کارشناسی بر روی این لایحه در کمیسیون انجام شده و به صحن ارسال گردیده است. موضوع بعدی که در اوایل سال ۹۸ اطلاع رسانی خواهد شد. اصلاح نظام بانکداری است. همچنین اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده سومین اصلاح ساختاری است که تا اوایل سال ۹۸ امیدواریم به نتیجه برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز