خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

چابهار فرصتی اسثتنایی در توسعه مناسبات ایران و هند و مفری برای مقابله با تحریم‌ها است

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۵۹۰

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بندر چابهار یک فرصت اسثتنایی در توسعه مناسبات میان ایران و هند است، تاکید کرد: ایران از طریق توسعه بندر چابهار می‌تواند مفری در مقابله با تحریم‌ها ایجاد کند.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص مناسبات تهران و دهلی‌نو در دوران اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران گفت: اگر مقداری واقع‌بینانه به مناسبات میان ایران و هند نگاه کنیم، هند به خط ترانزیتی بندر چابهار ایران نیاز دارد و به همین خاطر، روی این بندر حساب باز کرده و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را انجام داده است.

چابهار فرصتی اسثتنایی در توسعه مناسبات ایران و هند است

وی با بیان اینکه بندر چابهار یک فرصت اسثتنایی در توسعه مناسبات میان ایران و هند است، اظهار داشت: هند برای توسعه مناسبات اقتصادی و گسترش صادرات و وارداتش به افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه راهی ندارد و از طریق پاکستان هم نمی‌توانند چنین ارتباطی را برقرار کند و بندر چابهار، تنها مسیری است که هندی‌ها را برای رسیدن به اهداف‌شان کمک می‌کند.

این کارشناس ارشد مسائل شبه قاره با یادآوری توسعه بندر گوادر پاکستان از سوی چین تصریح کرد: چینی‌ها نیز برای دستیابی به چنین هدفی، سرمایه‌گذاری هنگفتی را در بندر گوادر پاکستان که در نزدیکی بندر چابهار ایران قرار دارد، انجام داده‌اند و در این چارچوب، رقابتی جدی میان هند و چین وجود دارد.

چابهار مفری برای ایران در مقابله با تحریم‌ها است

ملازهی ادامه داد: ایران از طریق توسعه بندر چابهار می‌تواند مفری در مقابله با تحریم‌ها ایجاد کند.

وی به معافیت بندر چابهار از تحریم‌های امریکا اشاره و خاطرنشان کرد: ما حتی در دورانی که امریکا تحریم‌هایش را مجددا اعمال کرده، از توافق هسته‌ای خارج شده است و تلاش می‌کند ایران را به شدت تحت فشار قرار دهد، مشاهده می‌کنیم که ایالات متحده بندر چابهار را از تحریم‌ها معاف کرده که به خاطر رایزنی‌های دهلی‌نو با واشنگتن و نیازی است که هندی‌ها به این بندر دارند، است.

اینکه امید داشته باشیم هند، تحریم‌ها را به خاطر ایران دور می‌زند، خوش‌بینی است

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: مناسبات توسعه یافته ایالات متحده و هند از یکطرف و هند و اسرائیل از سوی دیگر، می‌تواند به توسعه مناسبات میان تهران و دهلی‌نو اثر بگذارد ولی با توجه به رویکرد مبتنی بر منافع ملی هندی‌ها، ایران به حفظ مناسبات خود با این کشور حساب باز کند ولی اینکه هند در برابر فشارهای ایالات متحده، در طرف ایران قرار بگیرد و دست رد به طرف مقابل بزند، واقع‌بینانه نیست.

ملازهی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ هندی مناسبات گسترده‌ای با امریکا دارند و حجم مبادلاتشان با این کشور بالا است، ابراز داشت: فارغ از شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ هندی، شرکت‌ها و بانک‌های کوچک و متوسط بسیاری هم در این کشور هستند که می‌توانند با ایران کار کرده و نیازهای ایران برطرف کنند اما باید تاکید کنم که اینکه امید داشته باشیم هند، تحریم‌ها را به خاطر ایران دور می‌زند، خوش‌بینی است چراکه ایالات متحده، هند را میان چین و پاکستان انتخاب کرده است.

نفت عربستان، جایگزین احتمالی نفت ایران از سوی هند‌ی‌ها 

وی درباره احتمال تمدید معافیت هند برای خرید نفت ایران از سوی امریکا هم بیان کرد: حتما هندی‌ها رایزنی‌هایی را برای تمدید معافیت‌ها انجام می‌دهند ولی ترامپ گفته است که این معافیت‌ها را دیگر تمدید نمی‌کند چراکه هدف ایالات متحده، به صفر رساندن صادرات نفت از سوی ایران است و اگر هند در این رابطه مستثنی شوند، چین، کره و ژاپن هم باید استثنا قرار گیرند.  

این کارشناس ارشد مسائل هند با بیان اینکه هند تا آنجا که امکانپذیر باشد، سعی می‌کند معافیت‌ها را تمدید کند، یادآور شد: اگر دهلی‌نو نتواند معافیت‌ها را تمدید کند و مجبور به انتخاب میان ایران و ایالات متحده شود، بی‌تردید امریکا را انتخاب می‌کند و نفت عربستان را جایگزین نفت ایران می‌کند و حتی ممکن است خود امریکا به هند نفت فروخته و تخفیف‌هایی را هم به این کشور بدهد.

هند تمایل دارد مبادلاتش با ایران از طریق روپیه باشد

ملازهی درباره همکاری‌های بانکی دو کشور هم عنوان کرد: ظاهرا هندی‌ها تمایل دارند مبادلات‌شان با ایران نه با دلار و یورو بلکه با روپیه باشد و بخشی از پرداخت‌هایشان از خرید نفت ایران هم می‌تواند با روپیه باشد و از این روپیه برای خرید کالا از هند اقدام کند.

وی اضافه کرد: در چنین سناریویی، آمریکا هم چندان سخت‌گیری نمی‌کند زیرا امریکا می‌داند که هند نیاز روزافزونی به انرژی دارد و قطع واردات نفت از ایران، به هند ضربه می‌زند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز