خبرگزاری کار ایران

ظریف:

در دنیای پیچیده بین‌الملل روی پای خود ایستادیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۲۲۰۷

وزیر امور خارجه گفت: ما در دنیای پیچیده بین الملل روی پای خود ایستادیم و حرف خودمان را زدیم درحالیکه به ویژه از دوره قاجار تا سقوط رژیم پهلوی ، سیاست خارجی ایران را سفارت خانه های خارجی تصمیم سازی می کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در همایش «چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها» که در دانشکده مطالعات دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در یکی دو قرن اخیر همه یا عمده غالب اتفاقات و تصمیم سازی تحولات بین‌الملل در غرب رقم می‌خورد اما در حال حاضر این مهم دیگر منحصر به غرب نیست هر چند آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در بیان، آن را حفظ کنند اما واقعیت تحولات چیز دیگری را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در ماهیت وجودی خود استقلال و آزادی را به همراه داشت، خاطرنشان کرد: این استقلال‌خواهی که متکی به درون‌زایی است در سیاست خارجی پررنگ‌تر بود. ما در دنیای پیچیده بین‌الملل روی پای خود ایستادیم و حرف خودمان را زدیم درحالیکه به ویژه از دوره قاجار تا سقوط رژیم پهلوی، سیاست خارجی ایران را سفارت خانه های خارجی تصمیم سازی می کردند.

ظریف در عین حال گفت: البته رژیم پهلوی تلاش می‌کرد گاهی اوقات کنشگری استقلال در سیاست خارجی را داشته باشد اما در باره تعیین سرنوشت منطقه و دنیا امریکایی ها دیگر میدانستند هر تصمیمی بگیرند رژیم پهلوی در کدام سمت و سو قرار می گیرد.

وزیر خارجه با اشاره به سخنان یکی از سناتورهای امریکا مبنی بر اینکه اگر از سعودی حمایت نکنیم یک هفته‌ای مجبور به فارسی صحبت کردن می شوند افزود: ما فکر می کردیم این سناتور یک حرفی گفته و تمام شده اما دوباره همان حرف را دیروز تکرار کرد که این نشان می‌دهد تا چه اندازه استقلال خواهی انقلاب اسلامی اهمیت دارد و دیگر کسی جرات ندارد به ما بگوید مثلا اگر از شما حمایت نکنیم در مدت کوتاهی مجبور به سخن گفتن به زبان دیگری می شوید.

وی گفت: تفاوت ترامپ و دارو دسته‌اش این است که هر چه مقامات سابقشان در چند دهه اخیر گاهی اوقات پوشیده سخن می‌گفتند اینها حرف دلشان را افشا می‌کنند اما با وجود فشارهای بسیار زیاد در برابر ایران شکست خورده‌اند.

وی اجلاس ورشوی لهستان را نمونه ای از شکست‌های پی در پی امریکا مقابل ملت ایران یاد کرد و گفت: کسی نمی‌تواند انکار کند موضوع قطعی و ابتدایی این اجلاس ایران بود اما همگان مشاهده کردند که نتیجه‌ای برای امریکا در پی نداشت.

ظریف افزود: ترامپ به صراحت اعلام کرده ۷ تریلیون دلار هزینه نتیجه‌ای برای آمریکا نداشته و این خود حکایت از شکست یک جانبه‌گرایی و ورود به دنیای چند جانبه‌گرایی است.

وزیر امور خارجه با یادآوری نامه تاریخی امام (ره ) به گورباچف گفت: محتوای نامه امام می گوید دنیای یک یا دو جانبه گرایی پایان یافته است بنابراین انقلاب اسلامی بسیار زودتر از غربی ها فهمید که دیگر تک قطبی یا دو قطبی ادامه نخواهد داشت.

وی با اشاره به سال‌ها بحران در سوریه نیز یادآور شد: زمانی در باره سوریه اعلام شد وزرای خارجه روسیه و امریکا به توافق برای آتش بس دست یافتند اما بعد از مدتی اجلاس آستانه شکل گرفت که از آن زمان موضوع سوریه با همکاری ایران روسیه و ترکیه پیش میرود و نتایج ملموسی هم داشته که این نشان می‌دهد تا چه اندازه روابط بین الملل نیازمند چند جانبه گرایی هست.

وزیر امور خارجه منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران را گسترده و متنوع خواند تاکید کرد: باید همه این منابع را بررسی و به موقع و با اولویت‌دهی استفاده کرد تا به نتایج موفق در دنیای امروز رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز