خبرگزاری کار ایران

کریمی قدوسی در مخالفت با لایحه بودجه:

مواضع اخیر اروپایی‌ها آب پاکی روی دست کسانی بود که می‌گفتند بحث نفت در برابر غذا مطرح نیست

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۶۶۰

نماینده مردم مشهد در مخالفت با لایحه بودجه اظهار کرد: ۶۰۰۰ کالا وارد می‌شود و شنیدیم که چندر روز قبل همان کالالهایی که وارداتش ممنوع شد برداشته شد. اگر وزیر صمت تنها بنشیند و مدیریت کند و ممنوعیت ایجادواردات کالا را ایجاد کند مشکلات تولید حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور در مجلس شورای اسلامی، جواد کریمی قدوسی در مخالفت با لایحه بودجه، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت کارکنان سپاه در سیستان و بلوچستان گفت: رهبری در بیانیه اخیر خود گفتند «بدانید که اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه‌هایی از تاریخ چهل‌ساله نمی‌بودــ که متأسفانه بود و خسارت‌بار هم بودــ بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت». حال گام دوم را یا باید تجربه کرد یا با تجربه‌های گذشته این گام را برداشت. 

این نماینده اصولگرای مردم مشهد تصریح کرد: ملت عزیز در آستانه بررسی لایحه بودجه و مصوبه کمیسیون تلفیق ضمن راهپیمایی 22 بهمن به نمایندگان پیام می‌دادند که خواهش می‌کنیم که حقوق‌ها را افزایش ندهید ولی جلوی تورم را بگیرید و قدرت خرید ما را حفظ کنید. یکی از وظایف دولت تنظیم بودجه‌ها است اگر دولت پنج لایحه انقلابی درباره تولید و پول ملی و... می‌داد امروز لایحه بودجه در بهترین شرایط ارائه می‌شد.

وی تاکید کرد: در بخش اول در مخالفت با لایحه بودجه نقدم را از حوزه قانون مربوط به برنامه ششم آغاز می‌کنم بر اساس این برنامه کشور باید ۵ گام بر می‌داشت تا به آن مرحله‌ای که برنامه تعیین کرده برسد ولی حالا داریم گام سوم را بر‌می‌داریم.

کریمی قدوسی با طرح این پرسش که این لایحه بودجه با قانون برنامه ششم چه نسبتی دارد؟، عنوان کرد: قواعد حاکم در برنامه ششم ۷۳ درصد در لایحه بودجه نادیده گرفته شده است و در بحث فناوری هم ۸۰ درصد و در حوزه اقتصاد کلان ۸۵ درصد از برنامه ششم در لایحه بودجه دیده نشده است. در حوزه ایثارگران ۷۲ درصد از احکام برنامه و در حوزه آموزش ۶۹ درصد احکام برنامه دیده نشده و در بحث آسیب‌های اجتماعی ۷۵ درصد احکام برنامه رعایت نشده و در محیط زیست ۷۵ درصد نادیده گرفته شده است و در حوزه کشاورزی ۵۴ درصد و در حوزه فرهنگ ۵۳ درصد دیده نشده و در حوزه امنیت ۵۶ درصد و در حوزه‌های توانمندی اقشار آسیب‌پذیر ۶۵ درصد از احکام برنامه ششم در لایحه بودجه رعایت نشده است.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی خاطرنشان کرد: نوبخت می‌گفت یک محور عمده ما در بحث لایحه بودجه، بحث آب است که ۵۷ درصد از احکام برنامه دیده نشده است و این گزارش بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها است که گزارش داده‌اند. در منابع استقراض یعنی آینده فروشی ۱۲ درصد رشد دیده می‌شود. برآورد قیمت نفت واقع‌بینانه نیست عربستان در بودجه سال آینده خود قیمت نفت را  ۸۰ دلار دیده و امریکا ۶۶ دلار و ایران ۵۴ دلار دیده است. در کسری بودجه یکی از سرفصل‌های مهم توجه به زندگی فقرا است که نسبت به کاهش ارزش پول ملی و قدرت اقشار آسیب‌پذیر به این وضعیت هیچ توجهی نشده به جز بسته‌های خوار و بار که به دست جمعیت زیادی نرسیده است اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در بحث حوزه کلان یکی از مسائل مهم قدرت اقتصاد است یکی از عواملی که می‌تواند در اقتصاد ملی موثر باشد، جلوگیری از واردات بی‌رویه است. ۶۰۰۰ کالا وارد می‌شود و شنیدیم که چندر روز قبل همان کالاهایی که وارداتش ممنوع شد، ممنوعیتش برداشته شد. اگر وزیر صمت تنها بنشیند و مدیریت کند و ممنوعیت واردات کالا را ایجاد کند مشکلات تولید حل می‌شود.

کریمی قدوسی عنوان کرد: حوزه نفت و گاز و پتروشیمی بحث بعدی است، خوب است آقای زنگنه گزارش دهند به چند کشور از این کشورهایی که شرکای سنتی ایران بوده‌اند برای توسعه سفر کرده‌اند اما کمترین تحرک را از ایشان می‌بینیم و بیشترین توجه ایشان به اروپا بود و کم کار ترین وزرا در این مدت زنگنه بوده است. 

وی تصریح کرد: آخرین اعلام موضع اروپایی‌ها آب پاکی روی دست کسانی بود که فکر می‌کردند اقتصاد را مدیریت کردند و می‌گفتند بحث نفت در برابر غذا هم نیست اما آن‌ها می‌گویند فرش و پسته بفروشید به جایش شکر بخرید بدون جابجایی یک مورد و به شرطی کار می‌کنیم که دست از موشک بردارید و این لوایح هم در مجمع به تصویب برسانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز