خبرگزاری کار ایران

غریب‌آبادی:

ایران قویا مخالف تسلیحاتی کردن فضای ماورای جو ‌است

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۲۷۴

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تاکید کرد: تضمین فعالیت‌‌های صلح‌‌آمیز در فضای ماورای جو و جلوگیری از تسلیحاتی کردن و مسابقه تسلیحاتی در این محیط، یک اولویت اساسی و فوری است.

به گزارش ایلنا، کاظم غریب آبادی طی سخنرانی در پنجاه و ششمین نشست کمیته فرعی علمی - فنی کمیته استفاده‌‌‌های صلح‌‌آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل (کوپوس) گفت: ایران به عنوان یکی از ۲۴ عضو موسس این کمیته معتقد است که فضای ماورای جو به عنوان میراث مشترک بشریت، باید منحصرا برای اهداف صلح‌‌آمیز و در راستای منافع نسل‌های فعلی و آینده همه ملت‌ها باشد.

وی افزود: کاوش و استفاده از فضای ماورای جو باید در راستای منافع همه کشورها صرف‌نظر از میزان پیشرفت و توسعه اقتصادی یا اجتماعی آنها باشد. در این راستا، تضمین فعالیت‌‌های صلح‌‌آمیز در فضای ماورای جو و جلوگیری از تسلیحاتی کردن و مسابقه تسلیحاتی در این محیط، یک اولویت اساسی و فوری است.

سفیر ایران با اشاره به اینکه فضا یکی از زمینه‌‌‌های رشد اقتصادی - اجتماعی برای کشورها در بسیاری از حوزه‌‌هاست، بر نقش مهم فناوری‌‌های فضایی در مواجهه با برخی چالش‌‌ها از جمله در حوزه تغییر آب و هوا و بلایای طبیعی نظیر سیل، ریزگردها و خشکسالی تاکید کرد و اظهار داشت: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران نیز در منطقه‌‌ای قرار گرفته است که با این چالش‌‌ها مواجه است، پیگیری فعالیت‌‌ها و برنامه‌‌های صلح‌‌آمیز در فضا، از جمله پرتاب ماهواره‌‌‌ها، در دستورکار جدی آن قرار دارد.

غریب‌آبادی ادامه داد: کشورهایی که برنامه فعالیت در فضا دارند، باید از کمک‌‌‌های فنی و ظرفیت‌‌سازی در علم فضا، دانش و کاربردهای فناوری در این حوزه بهره‌‌مند شوند و این کمیته نیز باید اقدامات قطعی و ملموسی را برای ارتقاء و تسهیل انتقال دانش فنی، فناوری و تجهیزات مورد نیاز، اتخاذ کند. در این راستا، همکاری‌‌های بین‌‌المللی باید جزئی ضروری در فعالیت‌‌های صلح‌‌‌‌آمیز فضایی، به ویژه برای کشورهای در حال توسعه باشد.

وی با اشاره به اینکه علم و فناوری فضایی و کاربردهای آن به توسعه پایدار در کشورهای در حال توسعه کمک خواهد کرد، تصریح کرد: در این میان فعالیت‌های مرتبط با ماهواره‌های کوچک به عنوان گام‌ مقدماتی برای همه کشورهای در حال توسعه در زمینه فعالیت‌های فضایی است و بنابراین، نباید ترتیباتی اتخاذ شود که محدودیتی در طراحی، ساخت و پرتاب این ماهواره‌ها برقرار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز