خبرگزاری کار ایران

سامانی خبر داد؛

تعیین سهیه ویژه برای زنان در فهرست‌های انتخاباتی احزاب طبق لایحه جامع انتخابات

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۱۸۹

سخنگوى وزارت کشور تعیین سهیه ویژه برای زنان در فهرست‌‌های انتخاباتی احزاب و جبهه‌ها طبق لایحه جامع انتخابات خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدسلمان سامانى در تشریح ویژگى‌‌‌هاى لایحه جامع انتخابات از اختصاص شعبه ویژه براى رسیدگى به تخلفات انتخاباتى خبر داد و گفت: قوه قضاییه به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرایم و شکایت‌‌های انتخاباتی حسب درخواست هیات اجرایی در سطح کشور با اختصاص شعبه موجود یا تشکیل شعبه ویژه به جرایم و شکایت انتخاباتی رسیدگی مى‌‌کند.

وى ادامه داد: همچنین مطابق این لایحه از زمان ثبت‌‌نام تا پایان انتخابات احضار و بازداشت نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از نامزدی یا تخلفات انتخاباتی ممنوع است مگر در مواردی که به نظر رئیس قوه قضائیه عدم بازداشت آنان موجب تضییع حق شود یا اخذ تأمین و تضمین لازم ممکن نباشد.

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها با اشاره به ماده ۲۶ لایحه جامع انتخابات اظهار داشت: طبق این ماده رأی‌‌دهندگان می‌‌توانند در حوزه‌هایی که احزاب ملی یا جبهه‌ها نامزد یا نامزدهایی را معرفی می‌کنند، به فهرست هر یک از احزاب یا جبهه‌‌ها رای دهند و در این صورت رای مأخوذه برای تمامی نامزدهای آن فهرست منظور می‌‌شود.

سامانى اضافه کرد: احزاب ملی و جبهه‌‌ها برای استفاده از امکان موضوع این ماده باید در زمان انتخابات دارای پروانه فعالیت باشند، حداقل پنج هزار نفر عضو رسمی به تایید مرجع مربوطه داشته باشند، حداقل یک ششم از جمع نامزدهای معرفی شده خود در سراسر کشور را به زنان اختصاص داده و در حوزه‌‌‌های انتخابیه دارای سه نماینده حداقل یک نفر از زنان، در حوزه‌‌های انتخابیه دارای چهار و پنج نماینده حداقل دو نفر از زنان و در حوزه‌‌های انتخابیه شش نماینده و بالاتر حداقل یک‌سوم کرسی‌های آن حوزه انتخابیه را از بین زنان معرفی کنند.

سامانی افزود: احزاب ملی و جبهه‌‌‌ها حداکثر تا هفت روز قبل از آغاز اخذ رأی باید فهرست خود را به ستاد انتخابات کشور ارائه و تاییدیه دریافت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز