خبرگزاری کار ایران

یک تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با ایلنا:

بغداد مخالف تبدیل شدن پایگاهی برای ضربه زدن به تهران است/ تحرکات آمریکایی‌ها برای تحریک ایران است/ سفر احتمالی عبدالمهدی به واشنگتن برای دائمی کردن معافیت‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۲۶۸۲۶

یک تحلیلگر عراقی تاکید کرد: ایالات متحده صرفاً تحرکاتشان در عراق در حد و اندازه اظهارنظرهای سطحی باقی می‌ماند و بعید است که دست به تحرک عملی بزنند چراکه فضای عراق به سود آمریکا برای تحرک علیه ایران نیست.

سیدرضا قزوینی غرابی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در رابطه با مناسبات اقتصادی ایران و عراق در دوران نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی گفت: همه دولت‌هایی که پس از سال ۲۰۰۳ بر سرکار آمده و به قدرت رسیده‌اند، روابط نزدیکی را با ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی داشته‌اند. این سطح از روابط هم در دوران نوری المالکی وجود داشته است و هم در دوران حیدر العبادی و عادل عبدالمهدی.

بغداد به دنبال گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی با تهران است

وی ادامه داد: اظهارات مقامات عراقی در شرایط جدید نشان می‌دهد که بغداد در حال حاضر به دنبال گسترش و بهبود بیش از پیش مناسبات اقتصادی و سیاسی خود با تهران است. 

این تحلیلگر عراقی در تشریح این مسئله اظهار داشت: این مسئله به خاطر آن است که بسیاری از مقامات عالی‌رتبه عراقی از چهره‌های نزدیک به ایران محسوب می‌شوند و بسیاری از آنها در دوران رژیم صدام به عنوان اپوزوسیون در ایران حضور داشتند و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دادند. افزون بر آن، به صورت سنتی روابط ایران و عراق به غیر از زمان صدام همیشه خوب بوده است. 

عراق مخالف تبدیل شدن پایگاهی برای ضربه زدن به ایران است

قزوینی غرابی با اشاره به فشارهای واشنگتن به بغداد تصریح کرد: علی‌رغم فشارها و تهدیدات ایالات متحده به عراق برای آنکه بغداد را از تهران دور کرده و این کشور را به محور ایالات متحده نزدیک کند، اظهارات اخیر مقامات عراق به ویژه برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق نشان می‌دهد که این کشور مخالف تبدیل شدن پایگاهی برای ضربه زدن به همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران است.

وی در رابطه با اظهارات دونالد ترامپ درباره حضور نیروهای آمریکایی در عراق برای نظارت بر ایران هم خاطرنشان کرد: بعد از تشکیل ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش که ایالات متحده رهبری آن را برعهده دارد، شاهد افزایش نیروها و پایگاه‌های آمریکا در عراق به بهانه مبارزه با داعش بوده‌ایم. بعد از سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور ایالات متحده در پایگاه عین الاسد در استان الانبار - که اتهاماتی را به ایران وارد ساخته و تاکید کرد از عراق خارج نمی‌شویم -، حضور نیروهای آمریکایی در عراق وارد مرحله جدیدی شده‌اند و نیروهای نظامی این کشور در برخی از شهرها مانند موصل و بغداد حضور بیشتری پیدا کرده‌اند.

تحرکات آمریکایی‌ها در عراق بیشتر عرض اندام برای تحریک ایران است

این کارشناس مسائل عراق با تاکید بر اینکه بخشی از تحرکات آمریکایی‌ها بیشتر عرض اندام برای تحریک جمهوری اسلامی یا به خاطر آن است که می‌خواهند بگویند ترامپ شخصیت مقتدری دارد، است، ابراز داشت: ایالات متحده صرفاً تحرکاتشان در عراق در حد و اندازه اظهارنظرهای سطحی باقی می‌ماند و بعید است که دست به تحرک عملی بزنند چراکه فضای عراق به سود آمریکا برای تحرک علیه ایران نیست.

قزوینی غرابی افزود: مقامات عراقی از رئیس‌جمهور تا نخست‌وزیر همگی متفق القول می‌گویند پس از اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داده و تاکید کردند که عراق به پایگاهی برای ضربه زدن به دیگر کشورها به ویژه همسایگان نیست. 

سفر احتمالی عبدالمهدی به واشنگتن برای دائمی کردن معافیت‌ها

وی درباره همکاری‌های اقتصادی تهران و بغداد به ویژه در دوران خروج ایالات متحده از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها بیان کرد: آمریکا پس از اعمال مجدد تحریم‌ها، به هشت کشور معافیت‌های موقتی داد که از جمله آنها عراق است. با این حال، آن معافیت‌ها موقت است هرچند که این معافیت یک بار برای عراق تمدید شده است. باید دید پس از این دوره ایالات متحده چه تصمیمی را برای تعاملات اقتصادی عراق با ایران در نظر می‌گیرد. 

این تحلیلگر عراقی اضافه کرد: احتمالاً عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق طی روزهای آتی به واشنگتن سفر می‌کند و بخشی از رایزنی‌های وی در آمریکا برای آن است که ایالات متحده معافیت‌های دائمی را به عراق در خصوص تحریم‌ها علیه ایران بدهد. 

سفر مقامات ایرانی برای برداشتن موانع بر سر راه همکاری‌های تهران - بغداد

قزوینی غرابی روابط ایران و عراق در عرصه مبادلات تجاری را سطح بالا و مطلوب دانست و یادآور شد: هم‌اکنون سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور حدود ۱۲ میلیون دلار است هرچند که ایران انتظار دارد که این سطح از مناسبات به ۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش یابد. با این حال، وجود تحریم‌ها و فشارهای ایالات متحده به عراق برای حذف دلار در مناسبات تجاری دو کشور موضوع افزایش و حتی حفظ مناسبات و همکاری‌های تجاری - اقتصادی را سخت می‌کند. 

وی با یادآوری سفرهای اخیر وزیر امور خارجه و رئیس کل بانک مرکزی به عراق عنوان کرد: طی هفته‌های گذشته محمدجواد ظریف به عراق سفر کرد که به نظر می‌رسد مقدمه‌ای برای برداشتن موانع بر سر همکاری‌های میان دو کشور است. متعاقب آن، سفر عبدالناصر همتی در جهت ایجاد سازوکار همکاری‌های مبادلات مالی – چه پرداخت بدهی‌های عراق و ایران و چه نقل و انتقالات مالی- بود.

تهران و بغداد اراده غلبه بر موانع را دارند

این کارشناس مسائل عراق با اشاره به نیاز دو کشور به یکدیگر گفت: ایران نیاز به صادرات کالای خود به عراق به عنوان یک بازار بزرگ دارد و از سوی دیگر، عراق هم نیازمند دریافت برخی از کالاها به ویژه در بخش انرژی است. در واقع نیاز دو کشور به همدیگر و تمایل آنها به تداوم همکاری‌ها موجب می‌شود تا تهران و بغداد اراده غلبه بر موانع را داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز