خبرگزاری کار ایران

با سخنرانی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛

اولین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و ژاپن به طور رسمی افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۵۸۹۶

با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای عالی ادیان، رئیس دانشگاه کوگاکان، مهمترین مرکز تربیت و آموزش شینتوئی در شهر ایسه، رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن، حجت الاسلام ابراهیم ساوادا معاون دانشگاه بین المللی المصطفی(ص) ژاپن و شخصیت های برجسته فرهنگی، اساتید، نمایندگان معبد ایسه از مهمترین، بزرگترین و مقدس ترین معابد شینتوئی و جمعی از علاقه مندان و مخاطبان ژاپنی ، اولین دور گفتگوهای دینی ایران و ژاپن با محوریت جایگاه خانواده در اسلام و شینتوئیسم روز شنبه ۲۰ بهمن ماه در شهر ایسه به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، اولین دور گفتگوی دینی ایران و ژاپن به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با نودمین سالگرد آغاز روابط رسمی دو کشور ایران و ژاپن از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و دانشگاه کوگاکان و حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معبد ایسه به عنوان مهمترین و مقدس ترین معبد شینتوئی در شهر ایسه برگزار شده است.

در این نشست افراد و دیگر مقامات و اساتید دانشگاه و نمایندگان معبد ایسه از جمله دکتر سانو استاد دانشگاه ریوکوکو و اسلام شناس، دکتر تاکاشی ماتسوموتو مدیر گروه مطالعات شینتویی دانشگاه کوگاکان، دکتر ماساناری ایتایی استاد مرکز توسعه آموزشی دانشگاه کوگاکان و معاون رئیس، عالی مقام هیتوشی اوکائیچی رئیس پژوهشکده سازمان معابد شینتوئی(ایزدکده های) ژاپن،  عالی مقام تاتسومی یوشیکاوا از مقامات عالی رتبه –مقام نه گی-  شینتو (ایزدکده) ایسه ، دکتر هاروئو ساکورائی استاد تحصیلات تکمیلی دانشگاه کوگاکان و ... به ارائه مقاله و سخنرانی خواهند پرداخت.

ابوذر ابراهیمی ترکمان در سخنرانی افتتاحیه خود ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست مهم که نقش بسیار مهمی را در شناخت بهتر دو ملت از یکدیگر و تاکید بر اشتراکات فرهنگی ایفا می نماید گفت: در راستای توسعه تعاملات و روابط فرهنگی دو کشور، بسیار خرسندم که امروز در اولین دور گفتگوهای دینی ایران و ژاپن بر پایه اسلام و شینتو در کشور بزرگ ژاپن حضو دارم و به نوبه خود از دست اندر کاران برگزاری این گفتگو، معبد بزرگ ایسه، رئیس، مسئولان و اساتید دانشگاه کوکاگان و سفارت و رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن تقدیر و تشکر می نمایم.

رئیس شورای عالی ادیان جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به سابقه روابط فرهنگی دو کشور، امضاء موافقت نامه فرهنگی فیمابین و تاسیس رایزنی فرهنگی ایران در توکیو به منظور توسعه این روابط  افزود: : جذابیت و شکوه تاریخ و تمدن ایران نزد ژاپنی های فرهنگ دوست از یک سو و احترام فراوان و علاقه مندی مردم بزرگ ایران به ملت و مردم بزرگ ژاپن از سوی دیگر عامل مهم و موثری برای گسترش تعاملات و روابط فرهنگی بین دو کشور بوده و هست.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به حضور تعداد زیادی از ایران شناسان و اسلام شناسان ژاپنی و ژاپن شناسان ایرانی که برخی از آنان نشان افتخار عالیجناب امپراطور ژاپن را دریافت کرده اند تصریح کرد: به اجرا در آمدن برنامه های دینی و فرهنگی در ایران و ژاپن از جمله گفتگوهایی که امروز شاهد آن هستیم، زمینه توسعه شناخت بیشتر دو ملت را فراهم می کند که با توجه به قرابت های اخلاقی، سنتی و فرهنگی و در راستای توسعه همکاری های دینی و فرهنگی ایران با ژاپن، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاسیس و تقویت رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در کشور ژاپن، فعالیت های ارزشمندی را به انجام رسانیده و یقین دارم در ادامه این مسیر در دو کشور شاهد تحولات چشمگیری در افزایش سطح فعالیت ها و تعاملات فی مابین خواهیم بود.

ابراهیمی ترکمان با تاکید بر این نکته که گفتگوهای فرهنگی و دینی زمینه ساز توسعه صلح، امنیت و آرامش برای همه جهان است، به فعالیت های سازمان در حوزه گفتگوهای فرهنگی و دینی هم اشاره کرد و افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ایجاد مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ ها و در ارتباط با تعداد قابل توجهی از دانشگاه ها و موسساتی که در زمینه ادیان، فرهنگ ها و آیین ها فعالیت می کنند، زمینه های بسیار ارزشمندی را در برگزاری بیش از ۱۰۰ گفتگوی دینی با مسیحیت کاتولیک در واتیکان، اورتدوکس در روسیه، سیسلیسی در یونان، بودیسم در تایلند، هندوئیزم در هند، مسیحیت فیلیپین و ... برگزار نموده که برخی از آنان بیش از ۱۰ دوره را تجربه می کنند و توانسته در ایجاد شناخت هر چه بیشتر ادیان و آیین ها توفیقات مهمی را به دست آورد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد این دور از گفتگوها با تاسیس انجمن گفتگوی دینی ایران و ژاپن، نسبت به ادامه مسیر گام برداشته و دور بعدی گفتگوها را در ایران برگزار گردیده و از آمادگی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد.

در ادامه این مراسم شی میزو رئیس دانشگاه کوگاکان هم ضمن خوش آمدگویی به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ابراز خرسندی از ارائه پیشنهاد برگزاری اولین دور گفتگوهای دینی اسلام و شینتو گفت : ژاپن اولین کشور توسعه یافته در آسیاست که توانست با حفظ ریشه های فرهنگی و آداب و رسوم معنوی و سنتی خویش به بالاترین سطح علمی و فناوری در جهان دست یابد و هم پایه معنوی ژاپنی و هم هسته‌ فرهنگ آن، «شینتو» است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که ممکن است میان تمدن های بزرگ ژاپن و ایران تفاوت هایی وجود داشته باشد اما فهم و شناخت دقیق و درست از این دو تمدن بزرگ توام با افتخار، احترام به ارزش‌ها، آداب، رسوم و طرز تفکر و تاکید بر اشتراکات بسیار مهم است که می تواند از جمله نتایج این نشست ارزشمند باشد.

شی میزو به جایگاه این دانشگاه هم اشاره کرد و افزود : دانشگاه کوگاکان یکی از قطب‌های مطالعات شینتو و نهاد آموزش و پرورش آن می باشد و شهر ایسه که این دانشگاه در آن قرار دارد، مهمترین مکان مقدس شینتو در ژاپن شناخته می شود و همچنین معبد ایسه که روابط ویژه و تاریخی با خانواده امپراطور ژاپن و زیر نظر آنان اداره می شود.

وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست اظهار امیدواری کرد با ارتقاء سطح تبادلات و برگزاری گفتگوها و برگزاری چنین نشست هایی به درک متقابل و نتایج فراوان برای نسل آینده دست یابیم.

 رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن هم که متن سخنرانی وی قرائت شد ضمن قدرانی از برگزار کنندگان این برنامه مهم گفت : بدون شک تمدن قدیم ایران و تمدن کهن کنفسیوسی از تمدن های بر جسته تاریخ بشریت می باشند و بسیاری از محققان در این رشته معتقدند شباهت زیادی بین فرهنگ و تمدن ایران و ژاپن به طور کلی با شرق آسیا و چین وجود دارد و بسیاری از محققان نیز بر این باورند که مواردی که در آیین شینتویزم جزء آداب شناخته می شوند، از غرب آسیا و از ایران باستان به خصوص آیین زردتشت گرفته شده اند و می دانیم که آیین بودا بعد از کنفسیویسم بر شرق آسیا تاثیر بیشتری نسبت به غرب آسیا داشته است.

وی افزود: عامل مشترک اسلام و شینتویزم را می توان در خردگرایی در رهبران دانست، همانطور که در اسلام چنین نظریه ای وجود دارد و آثار بسیار زیادی وجود دارند که نشان می دهند قبل از اسلام و بعد از اسلام رابطه بسیار نزدیک و پر رنگی میان شرق و غرب آسیا وجود داشته و علی رغم دوری و تفاوت های بسیار زیاد زبانی، علاوه بر تجارت پارچه و چینی، فرهنگ اسلام در دوره اسلامی توسط صوفی ها به ژاپن آورده شده است.

سفیر ایران در ژاپن به نودمین سال روابط دو کشور هم اشاره کرد و افزود: هر چند رابطه سیاسی ایران و ژاپن به نودسال پیش باز می گردد و امسال نودمین سالگرد آن را گرامی می داریم، اما با بررسی آثار و سابقه تاریخی و فرهنگی دو کشور می توان به این نتیجه رسید که رابطه ایران و ژاپن به صدها سال قبل باز می گردد.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن هم در ادامه این برنامه ضمن تقدیر از همراهی و حمایت دانشگاه کوکوگان، مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفارت ایران در ژاپن و معبد ایسه  گفت: در آستانه نودمین سال روابط سیاسی دو کشور مبتنی بر حدود ۱۴۰۰ سال تعاملات تاریخی و فرهنگی ایران و ژاپن که با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران نیز همزمان شده است بسیار خرسندیم که اولین دور این گفتگوها در این دانشگاه بسیار مهم برگزار می شود و معتقدیم با برگزاری این نشست ها و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، شاهد شناخت بهتر، عمیق تر و گسترده تر نسبت به ظرفیت ها و اشتراکات فراوان دو ملت بزرگ ایران و ژاپن خواهیم بود.

دیوسالار افزود: بی تردید باید گفت که اشتراکات فراوان اخلاقی، سنتی، آداب و رسوم کهن، مراودات اجتماعی، اهمیت به خانواده، احترام به بزرگان، آداب مذهبی، دینی و ... را در دو فرهنگ ایران و ژاپن و همچنین آموزه های اسلام و شینتو  می توان ملاحظه و مشاهده کرد که باید بر محور این اشتراکات، توسعه همکاری های فرهنگی را توسعه بخشید.

وی به ضرورت توسعه و گسترش همکاری های فرهنگی، علمی و دانشگاهی دو کشور هم پرداخت و به برخی از مهمترین فعالیت ها و اقداماتی که در این راستا برنامه ریزی و اجرایی شده است را اشاره کرد.

در ادامه و توسط احسان جوانمردی محقق دانشگاه توکیو نیز پاورپویت معرفی سازمان فرهنگ و راتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی، مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان و نماهنگی در خصوص ادیان در ایران ارائه شد.

در ادامه برنامه و پس از پایان رسمی مراسم افتتاحیه بخش دیگر اجلاس برای ارائه مقالات اساتید شرکت کننده آغاز گردید و در پایان نیز در خصوص تاسیس انجمن علمی گفتگوی دینی ایران و ژاپن بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت.

رایزنی فرهنگی سفارت ایران در ژاپن پیش از این نیز با حمایت مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دانشگاه سن شو، اولین هم اندیشی دینی ایران و ژاپن و ظرفیت ها و ضرورت های گفتگوی اسلام و شینتو را برگزار نمود.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز