خبرگزاری کار ایران

شوشتری در گفت‌و‌گو با ایلنا:

برگزارکنندگان نشست ورشو با اقدامات وزارت خارجه عقب‌نشینی کردند/ باید بین لهستان و مردمش تفکیک قائل شویم

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۸۴۲

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نشست ضدایرانی ورشو اظهار کرد: زمان جنگ جهانی دوم صدها هزار نفر از مردم لهستان به ایران آمدند و ایرانیان از آن‌ها استقبال کردند، آن‌ها در ایران مقبره دارند و طی سالیان اخیر مقبره‌هایشان توسط شهرداری‌ها بازسازی شد درنتیجه ملت آن‌ها خاطره خوبی از مردم ایران دارند، بنابراین باید بین لهستان و مردمش در رابطه با این اجلاس تفکیک قائل بود.

هادی شوشتری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره نشست ورشو و اهداف و تاثیرات آن گفت: باید توجه داشته باشیم که کشورهای مهم اتحادیه اروپا مثل فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا میزبانی اجلاس ورشور را به عهده نگرفته‌اند و قبول نکرده‌اند که در تحلیل این موضوع نکته بسیار مهمی است. علاوه بر این هم در خود لهستان هم اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

وی تصریح کرد: یک اجلاس در اتحادیه اروپا به لحاظ سرزمینی و قلمرو اتحادیه اروپا برگزار می‌شود اما مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا خانم موگرینی اعلام می‌کند که من نمی‌توانم شرکت کنم و برنامه از قبل طراحی شده‌ای دارم. این‌ موارد قرینه مهمی برای ارزیابی چرایی انتخاب ورشو به عنوان محل اجلاس است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد:‌ اقدام لهستان باید از مجاری ذیربط دیپلماتیک اخطار داده شود، کما اینکه این کار هم صورت گرفته است و مراتب اعتراض وزارت خارجه به کاردار لهستان ابلاغ شد و معاون وزیر خارجه لهستان جهت توضیح به ایران آمد ولی با این همه باید بین لهستان و ایالات متحده آمریکا تفکیک قائل بود.

نماینده اصلاح‌طلب مردم قوچان ادامه داد:‌ خود مردم لهستان یک حس خوبی نسبت به مردم ایران دارند چراکه در دوره جنگ جهانی دوم حدود ۱۲۰ هزار شهروند، لهستانی که به مناطق سیبری تبعید شده بودند، مردم ایران به آن‌ها محبت کردند و در شهرهای مختلف ایران سکونت کردند. آن‌ها در ایران مقبره دارند و طی سالیان اخیر مقبره‌هایشان توسط شهرداری‌ها بازسازی شد، درن تیجه ملت آن‌ها خاطره خوبی از مردم ایران دارند، بنابراین باید بین لهستان و مردمش در رابطه با این اجلاس تفکیک قائل بود.

وی در پاسخ به این سوال که این نشست می‌تواند چه تهدیدات و تاثیراتی را برای ما درپی داشته باشد، عنوان کرد: بالاخره از زمانی که اعلام شد این این نشست در لهستان برگزار می‌شود از طریق وزارت خارجه اقدامات خوبی صورت گرفت که در ابتدا عقب‌نشینی‌هایی هم داشت. در ابتدا مطرح می‌شد که این نشست علیه ایران است اما بعدها که به صورت رسمی بیانیه دادند و چهار محور را برای برگزاری اجلاس مطرح کردند نامی و ذکری از ایران صورت نگرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز