خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

سوال و شبهه با امر و نهی و فیلتر رفع نمی‌شود/ باید جامعه گفت‌وگو بسازیم/ انقلاب اسلامی با کتاب و قلم پیروز شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۴۶۷۲

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی قبل از انقلابی سیاسی، انقلابی فرهنگی، ‌اجتماعی و سیاسی بود، تاکید کرد: انقلاب اسلامی و آغاز نهضت اسلامی بی‌تردید از کتاب، اعلامیه مراجع و علمای بزرگ و به پپویژه امام راحل آغاز شد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر سه‌‌‌شنبه در مراسم سی و ششمین جایزه کتاب سال و بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی انقلاب اعلامیه، نوشتار، کلام، کتاب و فرهنگ بود، گفت: با یک نوار کاست به جنگ همه رسانه‌های قدرتمند شاه رفتیم و یک نوار کاست امام خمینی(ره) بود که از نجف یا پاریس ملتی را به حرکت در می‌آورد.

وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم در تاریخ نهضت‌ها و انقلاب‌های جهان، رهبری تا این حد محبوب سراغ داشته باشیم که با یک فرمان، مصاحبه، سخنرانی و دعوت، همه ملت را به خیابان‌‌ها بکشاند، اظهار داشت: این چه قدرت بزرگی بود که ۳۶ میلیون نفر در ایران را با یک سخنرانی، اعلامیه، فریاد و ندا به خیابان‌ها می‌کشید و مردم از رژیم تا دندان مسلح هیچ هراسی نداشتند؛ رژیمی که از قدرت مادی و ظاهری، با مردان و ملت انقلابی آن زمان قابل مقایسه نبود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه همه قدرت‌های سیاسی دنیا بدون استثناء پشت سر رژیم دیکتاتور گذشته بودند، تصریح کرد: ملت بدون سلاح و با دستی خالی بود اما با روحی بلند و امیدواری به پایان راه پیروزمند خود، در برابر همه قدرت‌ها ایستادگی کرد.

روحانی اضافه کرد: پیروزی ملت ما پیروزی نور بر ظلمت بود.

وی با بیان اینکه وصفی که قرآن راجع به خود دارد، کتابی است که با تابش نور، ظلمت‌ها را کنار می‌زند، خاطرنشان کرد: این وصف کتاب واقعی و مفید در جامعه است که اگر هر کتاب، ظلمتی را عقب راند، راه نور را نشان داد و مسیر را برای ما هموار کرد، توصیف یک کتاب واقعی است چرا که در تاریکی قدم گذاشتن با سرعت، دقت و مواجه نشدن با موانع امکان‌پذیر نیست.

رئیس‌‌جمهور ادامه داد: نور است که راه و طریق واقعی را به ما نشان می‌دهد و خطرات را بازگو می‌کند؛ مسیری کوتاه و بی‌خطر معنای واقعی کتاب است.

روحانی با بیان اینکه نویسندگان، اندیشمندان و فرهیختگان در برابر همه مردم و کسانی که از اندیشه و کتاب آنها استفاده می‌کنند در سایه افتخاری که برای جامعه می‌آفرینند، وامی بزرگ بر دوش همگان دارند،‌ ابراز داشت: کتاب چیزی جز بازگویی اندیشه نیست و اندیشه با کتابت جاودانه می‌شود، هر آنچه که از تاریخ، ‌اندیشه و مسیر قرون گذشته داریم، تقریباً منحصر به کتاب است.

وی با بیان اینکه البته آثار تمدنی دیگری نیز وجود دارد، اما آنچه به زیبایی واقعیت را بازگو می‌کند، نوشته صاحب‌نظران در گذشته است، عنوان کرد: آثار شعرا و نویسندگان در قرون مختلف، از طریق کتاب به نسل کنونی منتقل شده و از این مسیر می‌توانیم دریابیم که آنان چه گفتند و چگونه می‌اندیشیدند و راه، تمدن و تاریخ گذشته چگونه بوده است.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه امروزه با کمک سنگ‌نوشته‌ها و کتابت که در چندین هزار سال قبل مشاهده و معنا می‌کنیم، درباره آن دوران اطلاعات کسب می‌‌‌‌کنیم، یادآور شد: درب ورودی مسجد شیان در چین سنگ‌نوشته‌ای مربوط به هزار سال قبل وجود دارد که به زبان فارسی نحوه وضو گرفتن، اوقات نماز و نماز خواندن حجاری شده و از طریق کتابت به راحتی می‌توان به فرهنگ، پیام و حضور ایرانیان در هزاران سال قبل، متصل شد و این اثر و حاصل جاودانه کتاب برای جامعه است.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز در عصری هستیم که کتاب باید به سوالات مربوط به تاریخ، جغرافیا، آسمان‌ها، کهکشان‌ها، شیوه زندگی، اخلاق، دین و عرفان پاسخ دهد، بیان کرد: در یک زمان نوشتن کتابی در جای خود ارزشمند است، اما به سوالات و شبهات روز پاسخ نمی‌دهد و راهی نداریم که جلوی این شبهه‌ها گرفته شود.

وی افزود: اگر همه قلم‌های عالم را بشکنند و زبان‌ها بریده شود، با همان اشاره هم شبهه ایجاد می‌شود و با هیچ سانسور و فیلتری قابل مبارزه نیست.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه در برابر سوال باید پاسخ دهیم و با امر و نهی و فیلتر، سوال و شبهه مردم رفع نمی‌شود، گفت: دوران انسداد گذشته و اگر هم نگذشته باشد، در دنیای امروز مشکلات را حل نمی‌کند و باید بر مبنای عقل، دانش، کتاب و گفتگو حرکت کرد.

روحانی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌گوید به بهترین شیوه و دلسوزی عقل، خرد، حکمت و با موعظه با مردم سخن بگو، اظهار داشت: حتی سخن گفتن ما با سایر ادیان، جدال احسن می‌خواهد. قرآن از یهودی، نصاری و زرتشتی، با تعبیری زیبا به نام اهل کتاب یاد می‌کند و این افتخاری است که همه ادیان ابراهیمی دارای کتاب هستند و خداوند آنها را به عنوان اهل کتاب می‌شناسد.

وی با تأکید بر اینکه خداوند می‌گوید با ملت‌ها و امت‌های دیگر با بهترین شیوه، زبان، قلم، سخن بگو و مفاهمه و بحث و جدال احسن داشته باشید، تصریح کرد: پس راه این است که با بیان احسن و زیباترین شیوه به سوال و شبهات مردم پاسخ داده شود.

رئیس شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید جامعه گفت‌وگو بسازیم و همه با هم حرف بزنیم و اگر علاقه به جناح و حزب داریم با رقیب سخن بگوییم و جنگ نکنیم چرا که ما اهل جدال احسن هستیم و به دنبال نزاع نیستیم.

روحانی با بیان اینکه ما اهل رویارویی ناصحیح و غیراخلاقی با یکدیگر نیستیم، خاطرنشان کرد: وقتی بعد از ۴۰ سال که دوران پختگی، بلوغ و آب‌دیدگی است، درباره یک لایحه یا قانونی می‌خواهیم با یکدیگر صحبت کنیم، چرا اینگونه باید با هم حرف بزنیم.

وی با تأکید بر اینکه اختلاف نظر و سلیقه، هیچگونه اشکالی ندارد، ابراز داشت: باید با بیان واضح، مؤدبانه و اخلاقی، همه با هم سخن بگوییم و پیام کتاب این است که با استدلال، دلیل، برهان و به بهترین شکل با هم حرف بزنیم.

رئیس‌جمهور افزود: کتابی می‌تواند مؤثر و مفید باشد که اولاً از پیام نو و جدیدی برخوردار باشد و ثانیا شکل و فرم زیبا و شکیلی داشته باشد. باید توجه داشت که تنها فهم و اندیشه درست کافی نیست، باید بتوان این اندیشه را با زبان و قالب صحیح و درست بیان کرد.

روحانی اضافه کرد: خداوند زمانی که به حضرت آدم(ع)، علم را آموخت به گونه‌ای این کار را انجام داد که حضرت آدم(ع) بتواند آن را برای فرشتگان بیان کند. لذا باید درست بیندیشیم و بتوانیم آن را در قالب درست برای نسل امروز جامعه بیان کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز جامعه به اندیشمندان، دانشمندان، ‌صاحبان قلم و کتاب بیش از دیروز نیاز دارد، ابراز داشت: انقلاب اسلامی را با کتاب و قلم به پیروزی رساندیم و حتماً می‌توانیم آن را با فرهنگ و کتاب حفظ کنیم.

رئیس‌‌ دولت تدبیر و امید ادامه داد: آنهایی هم که می‌خواهند ملت ایران را زمین بزنند، اگر چه با فشار و حرف‌های اقتصادی شروع کردند اما نهایتاً از لحاظ فرهنگی می‌خواهند مردم را به شکست بکشانند، اما باید توجه داشت که چنانچه روحیه و ایستادگی وجود داشته باشد حتی اگر شدیدترین حملات اقتصادی و نظامی هم باشد، حتماً دشمنان موفق نخواهند شد و ملتی را که از روحیه، ایمان و رشادت برخوردار است، نمی‌توان شکست داد و این موضوعی است که در هشت سال دفاع مقدس آن را تجربه کردیم و دنیا نتوانست رزمندگان ما را در میدان جنگ زمین گیر کند و توانستیم در جنگ ۸ ساله در برابر انواع سلاح‌های دشمنان با دستان خالی به پیروزی برسیم.

روحانی خطاب به اصحاب قلم و اندیشه بیان کرد: شما صاحبان قلم باید به نسل جوان بگویید که چگونه توانستیم با روحیه ایمان، قدرت، وحدت و بدون امید به دیگران در مقابل دشمنان به پیروزی برسیم.

رئیس‌‌‌جمهور افزود: در دوران جنگ تحمیلی، شوروی سابق از فروش قطعات تسلیحاتی که قبلاً از آنها خریداری کرده بودیم، امتناع می‌ورزید و در مقابل مدرن‌ترین هواپیماها را به صدام تحویل می‌داد و در این عرصه، اروپا، آمریکا و ارتجاع عرب نیز در کنار صدام حضور داشتند و همه امکانات و تسلیحات را در اختیار او قرار داده و در مقابل ما را در حصر کامل قرار داده بودند، اما به رغم همه این اقدامات نتوانستند پیروز شوند. چون از روحیه ایمان، اعتقاد و امید برخوردار بودیم. 

روحانی اضافه کرد: تا روزی که چراغ امید می‌تابد، ظلمت نمی‌تواند ما را گمراه کند. لذا باید روحیه امید به آینده و ایمان و برخورداری از روح بلند را در خود تقویت کنیم.

وی با اشاره به امتناع آمریکا از حضور چهار اندیشمند آمریکایی در ایران برای دریافت جایزه کتاب سال یادآور شد: اگر آمریکا ادعا می‌کند که نسبت به ملت و فرهنگ ایرانی هیچ قصد سوئی ندارد، پس چرا برای حضور چهار اندیشمند آمریکایی در ایران جهت دریافت جایزه کتاب سال ممانعت ایجاد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که تحریم‌های دولت آمریکا در برابر علم، ‌دانشمندان و قلم است و می‌خواهد قلم‌ها را بشکند و با افکار و تمدن دنیای امروز در حال مبارزه است.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: آمریکایی‌‌‌ها با ملت‌های منطقه در حال مبارزه بوده و با زبان سخیف و غیردیپلماتیک سخن می‌گویند.

روحانی خطاب به آمریکایی‌‌ها عنوان کرد: در سخنانی غیرقابل قبول چنین اعلام می‌کنید که در عراق می‌مانید نه برای مبارزه با تروریسم و نه برای تأمین امنیت مردم عراق، بلکه در آنجا می‌مانید تا مراقب ایران باشید! این منطقی است که هیچ عراقی و ایرانی و هیچ فردی در جهان آن را نمی‌پذیرد، چراکه به صراحت اعلام می‌کنید که می‌خواهید از خاک عراق برای جاسوسی علیه همسایه آن بهره ببرید و حضورتان در افغانستان و منطقه دقیقاً برای مراقبت از قدرت ایران، روسیه یا چین است و این با هیچ منطقی سازگار نیست.

وی افزود: امروز باید با کتاب و منطق به دشمنان پاسخ بدهیم و انقلاب را با قلم و استدلال تضمین کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هر جنگی دشواری و مشکلاتی به دنبال خود دارد و جنگ اقتصادی هم از این موضوع مستثنی نیست، ‌گفت: دشمنان بدانند که ملت بزرگ ایران بر آرمان‌های خود ایستادگی خواهد کرد و اگر بخواهید ایران را به چهل سال قبل برگردانید این ارتجاع امکان‌پذیر نیست و ایران به دوره سلطه آمریکا بر نخواهد گشت.

روحانی اضافه کرد: بدانید که ایران به روزی که شما بر اقتصاد، فرهنگ، رادیو و تلویزیون، نیروی انتظامی و گمرکات این کشور، حکومت می‌کردید و تصور داشتید که ایران ابزاری در اختیار شماست که بر آن فرمان برانید، برنخواهد گشت و آن دوران سپری شده است.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران اجازه‌ سلطه‌گری را به شما نداده و در برابر شما سر خم نخواهد کرد، اظهار داشت: هرگز نمی‌توانید ملت ایران را به عقب برگردانید و این ملت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند و همه آمار و ارقام چهل سال گذشته نیز حاکی از آن است که این مسیر درست بوده است.

رئیس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص افزایش فعالیت بانوان در عرصه نویسندگی و کتاب تصریح کرد: براساس این گزارش در آغاز انقلاب اسلامی یعنی سال ۵۸ سهم زنان در میان نویسندگان کشورمان تنها چهار درصد بود که امروز این سهم به ۳۲ درصد افزایش یافته و در حوزه داستان‌نویسی نیز در آن دوران فعالیت آقایان نسبت به بانوان ۳۰ برابر بود و امروز این آمار تقریبا برابر است.

روحانی ادامه داد: آنهایی که می‌گویند اسلام ضد حقوق زنان است پس چرا پس از انقلاب اسلامی، حضور زنان در همه زمینه‌ها با پیشرفت مواجه بوده است. در اوایل انقلاب دختران حضور بسیار اندکی در دانشگاه و حتی دبیرستان داشتند، اما امروز آمار حضور دختران در دانشگاه‌ها همتراز و بعضاً بیشتر از آقایان است.

وی افزود: امروز علیرغم سختی‌هایی که به ملت ایران تحمیل شده است، وحدت، یکپارچگی، امید و نشاط بیش از گذشته است و به فضل الهی از سختی‌ها نیز عبور خواهیم کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: دشمنان می‌خواستند چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را نبینیم و آنها تصور می‌کردند که در این روزها در تهران پایکوبی خواهند کرد و ملت ایران را به زانو در می‌آورند. اما امروز به رغم خواست دشمنان در سراسر کشور نشاط و شادمانی حاکم است و هر روز صدها پروژه کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور افتتاح می شود.

روحانی کتاب و نوشتار را مسیر پیروزی توصیف و خاطرنشان کرد: البته مهم نیست که نوشتار روی کاغذ یا در صفحه دیجیتالی باشد. ضمن اینکه هنوز کتاب کاغذی سند و مرجع محسوب می‌شود و همگان برای بررسی صحت یک موضوع به کتاب مراجعه می‌کنند. لذا کتاب، قلم و اندیشه همچنان از جایگاه والایی برخوردار است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی، تعالی، فرهنگ و اندیشه خود را با قوت ادامه خواهد داد و پیروزی نهایی از آن ما خواهد بود.

رئیس‌‌‌جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با درود به بزرگترین بانوی تاریخ حضرت صدیقه کبری(س) ابراز داشت: یکی از آثار جاودانه آن بانوی بزرگ کتاب صحیفه بود که به عنوان یادگار و میراثی گرانقدر در اختیار امامان معصوم قرار گرفت.

روحانی افزود: در روایات آمده است که همه این کتاب به املای مولای متقیان علی(ع) و به خط فاطمه اطهر (س) بوده است که این نشانگر آن است که در اسلام زنان در کنار مردان می‌توانند به بالاترین مقام و عظمت علمی دست یابند.

وی با درود و سلام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همه شهیدان انقلاب اسلامی، ‌دفاع مقدس و خلف صالح ایشان، از حضور در جمع صاحبنظران، اهل قلم، نویسندگان و اصحاب فرهنگ در ایام جشن‌های ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی ابراز خرسندی کرد.

همچنین روحانی در ابتدای این مراسم از آثار برگزیدگان داخلی و خارجی در بخش‌‌های ترجمه، تحقیق و تالیف، با اهدای لوح تقدیر و تندیس قدردانی کرد.

در این مراسم که در تالار وحدت برگزار شد، بیست اثر پدیدآورندگان داخلی و بین المللی به عنوان برگزیده و ۴۱ عنوان کتاب نیز شایسته قدردانی شناخته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز