خبرگزاری کار ایران

با تصویب نمایندگان؛

وزارت راه و شهرسازی مکلف به تعیین نقشه حریم گسل‌ها شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۳۶۴

نمایندگان وزارت راه و شهرسازی مکلف به تعیین نقشه حریم گسل‌ها کردند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دو پیشنهاد الحاقی به ماده ۱۴ لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور را بررسی کرده و به تصویب رساندند.

براساس پیشنهاد الحاقی اول در بند «ث» وزارت راه و شهرسازی موظف است:

۱_ نقشه حریم گسل‌ها را با اولویت کلانشهرها به همراه ضوابط و قوانین ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها تهیه کنند.

۲_ نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله، خطرپذیری، ریسک در سطح ملی و استانی و شهری تهیه کرده و نقشه‌های طرح‌های تفصیلی شهری را برآن اساس مورد بازنگری قرار دهد.

۳_ سامانه پاسخ سریع زلزله را از طریق توسعه شبکه‌های شتاب‌نگار در کشور و کلانشهرها راه‌اندازی کنند.

۴_ نقاط با خطر فروریزش و فرونشست را در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و فرودگاهی تعیین و تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش‌های شهری تدوین کنند.

۵_ ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با اولویت‌بندی در شهرها و ارزیابی مقاومت آنها در برابر آتش‌سوزی، زلزله و فرونشست زمین.

۶_ ارزیابی آسیب‌پذیری و اولویت‌بندی نشان‌های حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای در رابطه با خطر زلزله، فرونشست و ریزش زمین با هدف شروع اقدامات اجرایی و ارتقاء تاب‌آوری آنها انجام شود.

 ۷_ با همکاری وزارت نفت، نیرو و مخابرات قرارگیری شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های مرتبط به سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها در حریم گسل‌ها، فرونشست و فروریزش زمین ارزیابی شده و موارد لازم در جهت شروع اقدامات اجرایی ارائه شود.

پیشنهاد الحاقی به بند «ث» ماده ۱۴ لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه به شرح زیر است:

مسئولیت‌های سازمان‌ نیروهای مسلح در حوادث غیرمترقبه به شرح زیر است:

مدیریت بحران، نحوه ورود و نقش‌آفرینی، میزان و چگونگی به‌کارگیری نیروی انسانی و منابع و امکانات آنها در حوادث مذکور مبتنی بر اصل ۱۴۷ قانون اساسی مطابق با آیین‌نامه خواهد بود که توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری دولت تهیه و به تصویب فرمانده معظم کل قوا برسد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز