خبرگزاری کار ایران

در دیدار غلامی و وزیر آموزش عالی عراق مطرح شد؛

آمادگی دانشگاه‌های ایران برای تبادل استاد ودانشجو و پروژه‌های علمی/ لزوم گسترش همکاری‌های مشترک

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۱۴۵

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق و هیات همراه امروز با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در راستای گسترش و تقویت همکاری‌های دوجانبه علمی بین‌المللی در محل وزارت علوم دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، قصی عبدالوهاب السهیل در این دیدار ضمن تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور گفت: علاوه بر اشتراک در حوزه عقایدی، مسائل اجتماعی و تاریخی نیز از جمله حوزه‌های مشترک بین دو کشور است.

وی افزود: این مسئله باعث شده تا امروزه ایران بیش از هر کشور دیگری نسبت به مسائل کشور عراق اطلاع و آگاهی داشته باشد.

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق با بیان اینکه نمی‌توان حمایت‌های ایران در دفاع از عراق علیه تروریست‌ها را فراموش کرد، اظهار داشت: آینده روابط دو کشور باید به شکل مشترک تصمیم‌گیری شود و هماهنگی فی‌ما بین در عالی‌ترین سطح صورت گیرد.

السهیل با تاکید بر لزوم همکاری‌های علمی ویژه بین دو کشور تصریح کرد: باید گام‌های جدی و عملی در خصوص این همکاری‌ها برداشته شود و اکنون خواستار بهره‌مندی از تجارب علمی مشترک و انجام و فعالیت‌های مشترک علمی بین ایران و عراق هستیم.

منصور غلامی نیز در این دیدار که در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، با بیان اینکه ایران علاقه خاصی برای همکاری با عراق در حوزه علمی و پژوهشی دارد و این ناشی از علایق فرهنگی، اسلامی و تاریخی بین دو کشور است، نسبت به انجام همکاری‌ها با دانشگاه‌ها و مراکز علمی اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون همکاری‌های مفیدی بین دو کشور صورت گرفته، خاطرنشان کرد: اکنون بیش از سه هزار و ۳۰۰ دانشجو از عراق در ایران تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۷۰۰ نفر دانشجوی دکترا هستند.

وزیر علوم با بیان اینکه هیچ طرح تحقیقات مشترک بین دو کشور به صورت رسمی وجود ندارد و رفت و آمد اساتید دانشگاه‌ها بسیار کم است، ابراز داشت: جهت بهبود این امر، باید بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران و عراق روابط گسترده‌تری شکل گیرد.

غلامی با بیان اینکه اکنون شناخت کمی از دانشگاه‌های ایران و توانایی‌های آن‌ها در بخش علمی در دانشگاه‌های عراق وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران از نظر تولیدات علمی رتبه ۱۶ جهان را دارند و بعضی از دانشگاه‌ها از جمله صنعتی شریف جایگاه بسیار مطلوبی را در بین دانشگاه‌های جهان در حوزه‌های مختلف علوم از جمله نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، صنایع هسته‌ای و… دارند.

وی درخصوص پارک‌های علم و فناوری یادآور شد: در حوزه پارک‌های علم و فناوری نیز تلاش بسیاری صورت گرفته که بر همین اساس اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور فعالیت می‌کنند. همچنین شرکت‌های دانش بنیان بسیاری شکل گرفته که در حال توسعه است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های علمی مطلوبی در تبدیل دانش به فناوری و ایجاد اشتغال متناسب با تخصص دانشجویان وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر آمادگی داریم تا همکاری‌های بیشتری نسبت به گذشته در حوزه علوم و تحقیقات با کشور عراق داشته باشیم.

غلامی با اشاره به افزایش همکاری‌ها بین دو کشور گفت: پذیرش دانشجو بخشی از این همکاری‌ها است که به صورت بورسیه و پرداخت هزینه از سوی علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌های ایران صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دانشجویان عراقی با قرابت‌های فرهنگی موجود بین دو ملت در ایران به خوبی تحصیل می‌کنند و می‌توانند در آینده نیز برای قبول مسئولیت‌های بزرگ در کشورشان تربیت شوند، اظهار داشت: همکاری‌های تحقیقاتی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی دو کشور با توجه به مشترکاتی که به لحاظ محیط زیستی، جغرافیایی، نیازهای صنعتی، مسائل فرهنگی و اجتماعی می‌توان کارهای بسیار خوبی را طی تحقیقات مشترک به انجام رساند.

وزیر علوم تشویق رفت و آمد اساتید و دانشجویان به خصوص تحصیلات تکمیلی را راهی مؤثر برای تقویت ارتباطات علمی بین دو کشور دانست 

قصی عبدالوهاب السهیل در ادامه با تاکید صحبت‌های غلامی تصریح کرد: همانطور که مطرح شد، اکنون اطلاعات ما در خصوص مراکز علمی ایران جزئی است و تلاش می‌کنیم تا این امر بهبود یابد.

وی افزود: در حال حاضر فعال‌سازی کارهای تحقیقاتی بین مراکز علمی دو کشور از جمله برنامه‌های مهم دولت عراق است و باید به سمت زمینه‌های جدید مثل آموزش اساتید عراقی نیز حرکت کنیم.

وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق اضافه کرد: معتقدیم باید گام‌های عملی در خصوص انجام فعالیت‌های مشترک علمی انجام شود، در این خصوص نیز دستورات و توضیحاتی مبنی بر جذب دانشجویان در حوزه تخصص‌های انسانی داده شده است.

الهسیل با بیان اینکه امکان شکل‌گیری تعامل بین اساتید دانشگاه‌های دو کشور در زمینه‌های مشترک وجود دارد، خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما تمرکز بر تلاش تحقیقاتی مشترک خواهد بود. عراق تنها به زیارت عتبات محدود نشود و اساتید و هیات‌های علمی نیز به این کشور سفر کنند. در حال حاضر پیشنهادهای بسیاری از سوی کشورهای منطقه‌ای و اروپایی مبنی بر انجام همکاری‌های مشترک داریم اما عراق خواستار گسترش همکاری با ایران است.

در ادامه، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ابراز داشت: غلامی طی جلسات متعدد همواره تاکید بر ارتقای سطح همکاری با کشورها از دانشگاهی به پژوهش و فناوری داشتند که در رأس این کشورها، عراق بوده لذا ما برای انتقال تجارب آماده هستیم.

وی افزود: در تفاهم نامه جدید ارتقای سطح همکاری از دانشگاهی به پژوهش و فناوری مدنظر قرار گرفته است که برای اجرایی‌شدن آن دو ساختار از جمله تشکیل کمیته مشترک و انجمن رؤسای دانشگاه‌های بین دو کشور لازم است.

همچنین مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) نیز در این نشست با بیان اینکه این دانشگاه طی سال‌های اخیر تفاهم‌نامه‌های بسیاری با دانشگاه‌های عراق داشته است، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه الزهرا (س) تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم ضمن افزایش دانشجویان عراق در دانشگاه فرصتی فراهم شود تا با ایجاد شعبه‌ای از دانشگاه الزهرا (س) در عراق بتوانیم این همکاری‌ها و انتقال تجارب را بیش از پیش تقویت کنیم و با نگاه ویژه به بانوان، تبادل مشترکی بین اساتید و دانشجویان در حوزه تحصیلات تکمیلی شکل گیرد.

همچنین عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم نیز در این دیدار با بیان اینکه در طول ۲ سال گذشته از کشور افغانستان بیش از ۵۰۰ مربی دانشگاهی پذیرفته شده، یادآور شد: نکته مهمی که راه را برای دانشجویان باز می‌کند، دانشگاه‌های مورد توافق آن‌ها است که امیدواریم در کمیته مشترکی که شکل خواهد گرفت لیست دانشگاه‌های ایران افزایش یافته و مورد استقبال دانشجویان عراقی قرار گیرد.

محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۲ هزار دانشجو در ۱۳ دانشکده این دانشگاه تحصیل می‌کنند، بیان کرد: این دانشگاه برای تبادل استاد و دانشجو و انجام پروژه‌های مشترک آمادگی کامل دارد.

وی اضافه کرد: اگرچه اکنون تفاهم نامه‌های مشترک بسیاری با دانشگاه‌های عراق داریم اما خواستار عملیاتی شدن آن‌ها بیش از پیش هستیم.

در پایان این دیدار، تفاهم‌نامه نقشه راه همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور برای پنج سال آتی نهایی و به امضا رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق به دعوت رسمی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ایران سفر کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز