خبرگزاری کار ایران

دادستان هلند:

هیچ ارتباطی بین ایران و پرونده قتل کلاهی وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۵۹۱

دادستان هلند اعلام کرد که هیچ ارتباطی بین ایران و پرونده قتل محمدرضا صمدی کلاهی وجود ندارد.

به گزارش ایلنا، رسانه‌‌های هلند از جمله روزنامه تلگراف و شبکه خبری ان او اس اعلام کردند، در جریان برگزاری دادگاه مربوط به قتل محمدرضا صمدی کلاهی که عامل بزرگترین انفجار تاریخ جمهوری اسلامی ایران در هفتم تیر سال ۱۳۶۰ بود و منجر به شهادت ۷۲ نفر از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران شد، دادستان هلند اعلام کرد، در تحقیقات مربوط به قتل محمدرضا صمدی کلاهی ملقب به علی معتمد هیچ ارتباطی بین این قتل با ایران یافت نشده است.

اظهارنظر دادستان هلند در حالی صورت می‌‌‌گیرد که در تاریخ ۱۸ دی ماه سالجاری ( هشتم ژانویه ۲۰۱۹) وزرای امور خارجه و کشور هلند در نامه‌‌‌ای به پارلمان این کشور، ایران را در پشت قتل محمدرضا صمدی کلاهی معرفی کردند و یکی از دلایل تحریم ایران توسط اتحادیه اروپا متهم ساختن ایران به مشارکت در قتل محمدرضا صمدی کلاهی بود.

حال با اظهارنظر جدید دادستان هلند، اتهام‌‌‌زنی‌‌‌های وزرای امور خارجه و کشور هلند به ایران زیر سوال رفته است، بر این اساس وزیر امور خارجه هلند مجبور به واکنشی تدافعی شده و گفته است: «تعجبی ندارد مداخله ایران در تحقیقات جنایی تایید نشده است. ارزش اطلاعات در قوانین کیفری با ارزش اطلاعات در سرویس‌‌های اطلاعاتی متفاوت است.»

وسکی وکیل مدافع متهم اصلی این پرونده به نام نائوفال "نوفل" (۳۸ ساله)، این سوال را مطرح کرده است که آیا از ایران در مورد این تحقیقات جنایی درخواست همکاری شده است و اگر نه چرا؟

نوفل متهم اصلی دادن دستور قتل محمدرضا صمدی کلاهی، هر گونه دخالت در این قتل را انکار می‌کند. دادستانی هلند هیچگونه ارتباطی بین نوفل و ایران پیدا نکرده است و دو فردی که قتل را انجام داده‌اند، تنها به فکر پول بوده‌اند.

به گفته وکیل مدافع نوفل، باید مشخص شود که چرا سرویس‌های اطلاعاتی هلند این قتل را به ایران ربط داده‌اند. او اعتقاد دارد که انگیزه‌های دیگری برای این قتل وجود دارد. مدارکی وجود دارد که احتمالا همسر مقتول با مافیای اوکراین ارتباط داشته است. 

نمایندگان پارلمان هلند چندی پیش از وزیر امنیت و دادگستری هلند سو‌ال کردند که چرا هلند به یک تروریست (محمدرضا صمدی کلاهی) اقامت داده است. این وزیر هلندی در پاسخ مدعی شد که دولت هلند از هویت اصلی محمدرضا صمدی کلاهی در زمان ارائه مجوز اقامت به وی اطلاعی نداشته است و وی خود را علی معتمد معرفی کرده بود.

امروز دوازدهم بهمن ماه (اول فوریه) قرار است دادگاه عاملان قتل محمدرضا صمدی کلاهی در دادگاه شهر لیلستاد هلند برگزار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز