خبرگزاری کار ایران

پولیتیکو گزارش داد؛

اسپانیا چگونه مانع اجرایی شدن اس‌پی‌وی شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۰۴۴

نشریه پولیتیکو در گزارشی به نقش اسپانیا در تصویب نشدن اس پی وی پرداخت

به گزارش ایلنا به نقل از «پولیتیکو»، دیپلماسی شکننده اتحادیه اروپا در جهت حفظ برجام با ایران در مواجهه با یک وصله ناجورِ پیش‌بینی نشده، دچار لغزش شده است. دعوای قدیمی بین اسپانیا و ایتالیا بر سر اینکه چه کسی بر میز مذاکره افراد بزرگسال و عاقل بنشیند دوباره شکل گرفته است.

طبق این گزارش، اسپانیا از اینکه اتحادیه اروپا از این کشور برای حضور در میز مذاکرات با ایران بر سر بحران یمن، دعوت نکرده اما از ایتالیا دعوت کرده است، «عصبانی است» و به همین دلیل در نشست روز دوشنبه اتحادیه اروپا، مانع از صدور جمع‌بندی این اتحادیه در موضوع ایران و همچنین اعلام «اس.‌پی‌.وی» شده است.

اتحادیه اروپا در تلاش برای راه‌اندازی یک ساز و کار مالی با ایران است که از طریق آن بتواند با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله کند.

مقام‌های اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه تأکید کردند که تمام تلاش‌های دیپلماتیک خود را در رابطه با ایران و برای حفظ برجام ادامه می‌دهند.

ممانعت اسپانیا از تصویب و اعلام نهایی ساز و کار مالی ایران و اروپا ، این اتحادیه را این موضوع را برجسته می‌کند که چرا یک موضوع امنیتی قربانی یک اختلاف داخلی در اتحادیه اروپا شده است

یک دیپلمات اسپانیایی که خواست نامش منتشر نشود ، در مورد نقش کشورش در اعلام نشدن و اجرایی نشدن اس‌پی‌وی گفت: در نهایت و نتیجه‌گیری اشاره به ۴ کشور وجود دارد، کشورهایی که قرار است با ایران درباره یمن فعالیت داشته باشند. ما نمی‌توانیم این نتیجه‌گیری توسط اتحادیه اروپا را بپذیریم چراکه این یک سند رسمی و تصمیم رسمی اتحادیه اروپا است و گروه‌هایی را تایید می‌کند که در چارچوب اتحادیه اروپا مورد بحث واقع نشده‌اند و تایید تمام  ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا را کسب نکرده است.

این دیپلمات اسپانیایی هم چنین در ادامه گفت که موضع و اختلاف اسپانیا با اتحادیه اروپا هیچ نوع ارتباطی به ساز و کار مالی ایران و اروپا و برنامه‌های موشکی ایران و اروپا و مسائلی که این روزها مورد دغدغه هستند، ندارد.

این دیپلمات در ادامه افزود: مساله، فقط یک موضوع داخلی در اتحادیه اروپا است. ما نمی‌توانیم بپذیریم که افرادی یک گروه غیررسمی درست کنند سپس طوری عمل کنند که گویا مجوز یک گروه رسمی را دارند.

«مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی اتحادیه اروپا هم از اعلام جزییات خودداری کرد و گفت در واقع من چیز زیادی نمی‌توانم درباره این موضوع به شما بگویم.

تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و ادامه تجارت با ایران در حالی پیگیری می‌شود که پیش از این آمریکا به شرکت‌های اروپایی برای تجارت با ایران هشدار داد.

«گوردون ساندلند» سفیر دولت آمریکا در اتحادیه اروپا در این باره گفت: «شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران به دنبال برقراری رابطه تجاری هستند قطعا به راحتی و آزادانه می‌توانند با ایران تجارت خود را ادامه دهند اما به محض اینکه چنین کاری آغاز شود، تجارت و ادامه رابطه با ایالات متحده سخت و یا شاید غیرممکن شود.»

ساندلند و دیگر سران  آمریکایی تاکید کرده‌اند که تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای در نهایت شکست خواهد خورد . آنها معتقدند که شرکت‌های اروپایی به خاطر خطر از دست دادن  دسترسی‌ به بازار بسیار پرسود آمریکا دلیل چندانی برای ادامه تجارت با ایران نخواهند داشت.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا همچنین از نشست لهستان دفاع کرد و از کشورهای اروپایی خواست تا در این نشست شرکت کنند.

بعضی از کارشناسان گفته‌اند که بقای معامله هسته‌ای بیشتر مربوط به دولت ایران است که با وجود فشار آمریکا همچنان به این توافق پایبند است.

اس پی وی تلاشی است برای کاهش فشار بر ایران تا فضای تنفسی برای ایران ایجاد شود تا دوران ریاست جمهوری ترامپ تمام شود. چیزی که مشخص است این است که ایران و اروپا به شدت امیدوار هستند که ترامپ در انتخابات بعدی موفق نشود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز