خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در حرم امام:

هنر امام شکاندن سقف امر به معروف و نهی از منکر بود/ امام نگران اختلافات داخلی بود

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۸۶۹

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هنر امام این بود که این سقف امر به معروف و نهی از منکر را شکاند و گفت برای امر به معروف و نهی از منکر سقفی را نمی‌شناسیم. هنرش این بود که معروف را به ما معرفی کرد یکی از معروف‌های بزرگ ساختن نظم صحیح عادلانه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی پس از تجدید میثاق اعضای دولت با آرمان‌های امام گفت: در کنار مضجع امام راحل، عید چهلمین سالگرد انقلاب اسلام را به آن روح بلند و مردم ایران و عاشقان ایران تبریک می‌گوییم.

امام دید اسلام و هویت دینی و ملی ایران در خطر است

وی با بیان اینکه آنچه ۴۰ سال پیش در این سرزمین رخ داد، یک حادثه استثنایی و کم‌نظیر تاریخی بود، اظهار داشت: عالم، فقیه و مجاهدی که از حوزه علمیه برخاسته بود و در مسند استاد حوزه و مرجعیت مردم ایران بود، اسلام، هویت دینی و هویت ملی ما را در خطر دید. همان که فرمود چون امروز اسلام در خطر است و اساس دین در خطر است، تقیه حرام است.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: این اجتهاد امام بود که سرآغاز نهضت عظیم اسلامی در این سرزمین شد، این اجتهاد او بود که هشدار داد اساس اسلام و فرهنگ دینی مردم در خطر است و در این راه به همه پیروان خود و همه علاقه‌مندان به نجات کشور گفت تقیه حرام است.

امام توانست غبار از چهره اسلام بزداید

روحانی با بیان اینکه آن ایمانی که باعث حرکت انقلابی شد، در میان مردم از قرن‌ها پیش بود، تصریح کرد: مردم این سرزمین، مسلمان، معتقد به قرآن و پیرو راه امام و پیامبر بودند. پس دین بود و حوزه و علمای دین هم بودند. چه حادثه‌ای رخ داد که سال ۴۱ و سپس در سال ۴۲ شاهد حرکت بزرگ مردمی شدیم؟ این فقط اجتهاد امام و جهاد مردم بود.

وی افزود: آن گاه که او با اجتهاد دقیق با تشخیص دقیق راه را پیش پای مردم بگذارد و مردم به صداقت و ایمان او مومن باشند، این حرکت عظیم آفریده می‌شود. ایمان بود، اجتهاد هم بود و امام توانست غبار از چهره اسلام بزداید و دین را زنده کند و بخش‌هایی که کمتر درباره آن سخن گفته می‌شد، امام برای مردم تفسیر کرد.

قدرت بسیج‌‌کنندگی امام در تاریخ ایران بی‌نظیر بود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فهم امام از شرایط زمان بود که در جامعه امید را به وجود آورد، خاطرنشان کرد: امید به آینده بهتر و سرزمین مستقل و جامعه‌ای که مردم در آن حاکم باشند و شرایطی که موازین اسلامی و دین در جامعه حاکم باشد. امام این امید را در مردم ایجاد کرد و همین مایه پیوستی و بسیج مردم شد. قدرت امام و ایجاد امید در مردم و بسیج جامعه میلیونی مردم بود.

روحانی با بیان اینکه قدرت بسیج‌‌کنندگی امام در تاریخ ایران بی‌نظیر بود، ابراز داشت: فتوایش، کلامش، اعلامیه‌اش و مصاحبه‌اش می‌توانست سراسر ایران را به حرکت درآورد. نفس گرم امام بود که شرایط جدید را برای ایران عزیز ما فراهم کرد. آن هم در زمانی که کسی فکر نمی‌کرد دین بتواند این حرکت عظیم را ایجاد کند. فکر می‌کردند دوران دین به سر آمده است. 

امام فکر می‌کردند سطر امر به معروف و نهی از منکر را ذیل حکومت خودکامه می‌توان تعریف کرد

وی با اشاره به جنبش‌های ضد دینی در زمان انقلاب بیان کرد: گاهی هم اگر حرکتی بود، ناسیونالیسیتی یا مارکسیستی بود. اینکه مردم فکر کنند انقلاب اسلامی ایجاد می‌شود، باورش سخت بود، همه معتقد به امر به معروف و نهی از منکر بودند اما فکر می‌کردند سطر امر به معروف و نهی از منکر را ذیل حکومت خودکامه می‌توان تعریف کرد و امر به معروف و نهی از منکر ذیل قدرت ابرقدرت‌ها است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فکر نمی‌کردند این سقف را می‌توان شکست و مخاطب امر به معروف و نهی از منکر دیکتاتور زمان باشد و مخاطب آن می‌تواند قدرت‌های استبدادی و استعماری جهانی باشد.

امام منکر را برای ما تبیین کرد که فقط دروغ و شراب و... نیست

روحانی با بیان اینکه هنر امام این بود که این سقف امر به معروف و نهی از منکر را شکاند و گفت برای امر به معروف و نهی از منکر سقفی را نمی‌شناسیم، یادآور شد: هنرش این بود که معروف را به ما معرفی کرد یکی از معروف‌های بزرگ ساختن نظم صحیح عادلانه اسلامی است.

وی افزود: امام منکر را برای ما تبیین کرد که فقط دروغ و شراب و فاصله گرفتن از دین به تنهایی نیست، استبداد بزرگترین منکر می‌تواند در جامعه باشد. امام دین را احیا کرد، ابعاد آن را بیان کرد و احیاگر بزرگ دین در زمان بود.

کسی فکر نمی‌کرد مردم از سدهای قدرت مسلح و حمایت‌های خارجی عبور کند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امام دین را برای ما احیا کرد و ابعاد دین را برای ما مشخص ساخت، عنوان کرد: او بی‌تردید بزرگترین احیاگر دین در دوران ما بود. او علاو‌ه‌بر احیاگری، انقلابی را طراحی کند که توسط تنها مردم در برابر قدرت‌های داخلی و خارجی پیروز شد. کسی فکر نمی‌کرد مردم با دست خالی در برابر قدرت تا سر پا مسلح رژیم داخلی و حمایت‌های بی‌دریغ ابرقدرت‌های خارجی از این سدها عبور کند. 

روحانی با بیان اینکه امام به ما یاد داد چگونه بر مردم اعتماد کنیم، گفت: او یاد داد قدرت نرم بر قدرت سخت پیروز می‌شود. او به این قدرت نرم اعتقاد داشت و به همین دلیل، مردم را بالاترین قدرت می‌دانست و بر قدرت‌های جهانی پیروز شد. کمتر انقلابی را در دنیا سراغ داریم که ۱۰۰ درصد با توان داخلی و بدون پشتیبانی از قدرت‌های خارجی در برابر قدرت ۱۰۰ درصد مسلح و متکی بر ابرقدرت زمان یعنی  امریکا پیروز شود.  

امام حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی تعییر کرد

وی با بیان اینکه امام علاوه بر اینکه احیاگر دین و طراحی انقلاب اسلامی، موسس نظام جمهوری اسلامی هم بود، اظهار داشت: هیچ کسی نمی‌دانست حکومت دینی یعنی چه؟ کسی نمی‌دانست حکومت اسلامی با چه قالبی شکل می‌گیرد؟ موازین دین تا کجا و خواست و آرای مردم تا کجا؟ و این دو چگونه در امتداد هم قرار می‌گیرند؟ قبل از انقلاب در میان شاگردان والامقام ایشان، این سوالات مطرح بود که حکومت چگونه باشد؟ 

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی بر شکل خلافت تاکید می‌کردند و برخی نمی‌دانستند آرای مردم تا کجاست؟ ابراز داشت: این مباحث بعد از نماز مغرب و عشا امام در نوفل لوشاتو دنبال می‌شد. مرحوم منتطری، شهید مطهری، شهید بهشتی و... در پاریس و نوفل‌لوشاتو ساعت‌ها به بحث می‌نشستند و بعد از آن مباحث، امام حکومت اسلامی را به جمهوری اسلامی تعییر کرد و شعار مردم را تغییر کرد. شعار مردم تا آن زمان استقلال، آزادی، حکومت اسلامی بود که بعدا به استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی تغییر یافت. 

زمانی پایه‌های انقلاب سست می‌شود که مردم به یکی از دو اصل جمهوریت و اسلامیت شک کنند

روحانی اضافه کرد: این انقلابی است که ۴۷ روز پس از پیروزی، مردم را به پای صندوق‌های آرا برد و تا زمانی که جمهوریت باقی است و اسلامیت هست، انقلاب هم باقی می‌ماند. زمانی پایه‌های انقلاب سست می‌شود که مردم به یکی از این دو اصل شک کنند. اداره حکومت براساس خواست مردم و در چاچوب موازین اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه بالاترین یادگار امام، نظام جمهوری اسلامی است، بیان کرد: با این نظام بود که امام توانست با رای مردم در کوتاه‌ترین زمان، مجلس خبرگان شکل گیرد و قانون اساسی تدوین شود و همان قانون اساسی هم به رای و نظر مردم گذاشته شود. 

امریکا در مبارزه اخیر خود با ملت ایران شکست خورد

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه تا زمانی که راه  امام را می‌پیماییم و به آن معتقد هستیم و به سیاست‌های مقام معظم رهبری احترام می‌گذاریم، هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما آسیب برساند، یادآور شد: دیدید امریکا در مبارزه اخیر خود با ملت ایران که از دی ماه شروع شد، از لحاظ سیاسی، از لحاظ حقوقی و از لحاظ بین‌المللی و از نظر منطقه‌ای و جنگ روانی در داخل شکست خورد و از نظر اقتصادی هم با همت و ایستادگی مردم شکست می‌خورند. 

روحانی با بیان اینکه همه در بدعهدی و توطئه امریکا به جز چند کشور، از ایران پشتیبانی و امریکا را محکوم کردند، عنوان کرد: امریکا تنها بدعهد نسبت به ملت ایران نیست. برخی نباید تفسیر نادرست از این مسئله بکنند. مشکلات امروز ما به فشار امریکا و اذناب این کشور برمی‌گردد. مبادا به جای محکوم کردن دشمنان، برخی دولت خدمتگذار یا نظام را سرزنش کنند که این مسئله، بالاترین خسران و ظلم است که کسی در کشور باشد و واقعیت توطئه دشمن را لمس نکند. 

امریکا تنها با ما عهدشکنی نکرد

وی با بیان اینکه امریکا تنها با ما عهدشکنی نکرد، گفت: امریکا نسبت به اروپا، نسبت به چین، نسبت به نفتا، نسبت به قرارداد پاسفیک هم عهدشکنی کرد، حقوق فلسطینیان را زیرپا گذاشت، به سوریه و افغانستان ظلم کرد و به متجاوزان به ملت یمن کمک کرد. کسی نگوید دولت با شش کشور مذاکره کرد، ولی پیش‌بینی نمی‌کرد امریکا بعد از دو سال امریکا عهدشکنی کند.

رئیس‌‌جمهور ادامه داد: نعودبالله کسی نگوید پیامبر با مشرکان صلح حدیبیه را کرد ولی فکر می‌کرد مشرکان بدعهدی کنند. کسی نگوید نعودباللهامام حسن مجتبی (ع) با معاویه صلح کرد ولی معاویه توافقاتش را زیر پا گذاشت.

اصل عهد و پیمان به مصلحت کشور بوده است

روحانی با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت دیگر اظهار داشت: اصل عهد و پیمان به مصلحت کشور بوده و امروز جمهوری اسلامی ایران پیروز است. مذاکرات قدرتمند ایران در برابر شش قدرت جهانی و پیروزی‌های اخلاقی و حقوقی بود که نصیب ایران شد و ایران اینها را به دست آورده که از دست هم نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه امروز روز اتحاد ماست که از همه مهمتر است، تصریح کرد: امام ما را به بسیاری چیزها سفارش کرد که سفارش به وحدت کلمه بیشترین این سفارشات بود. امام بارها گفت که از قدرت خارجی نمی‌ترسم و شما هم نترسید اما از اختلاف داخلی و تفرقه نگرانم. امروز باید همه در برابر دشمنان از جمله امریکا، صهیونیست‌ها و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها صف واحد باشیم.

بیشترین سفارش و تأکید امام راحل بر وحدت کلمه بود. 

بزرگترین فشار را در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب تجربه می‌کنیم

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه می‌توانیم از همه مشکلات عبور کنیم، خاطرنشان کرد: دولت و مردم و ارشادات رهبری می‌تواند ما را از مشکلات برهاند. دولت وظیفه سختی بر دوش دارد. این بزرگترین فشار اقتصادی در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب است و بعه امید حق از این هم مشکلات با وحدت و نشاط عبور می‌‌کنیم. 

روحانی افزود: اینجا آماده‌‌ایم که از امام بیعت کنیم که همچنان راه شما را ادامه دهیم، ما نمی‌‌‌گذاریم میراث شما و این نظام مقدس دچار مشکل شود. همانطور که شما از وجب به وجب این خاک دفاع کردید و نگذاشتید یک وجب در اشغال بیگانه بماند، ما به منافع ملی می‌‌ایستیم. 

وی اضافه کرد: اماما به تو تبریک می‌‌گوییم برای استقلال و عظمتی که برای ما به عمل آوردی. در کشور ما یک نفر به ناروا می‌‌راند و او هم فرمانبردار یک استعمارگر بزرگ به نام امریکا بود. امروز فرمان در اختیار مردم ایران است و با رای خود همه مسئولان را در سمت مشخص خودشان می‌‌گمارند. ما راه تو را که راه ایستادگی بود، ادامه خواهیم بود. پرچم را بر خلف صالح خود گذاشتی و ما نیز ادامه خواهیم داد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز