خبرگزاری کار ایران

نوروزی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

فکر می‌کنم نظر آملی لاریجانی درباره عفو محکومان کلی باشد/ تلاش می‌کنیم برخی پرونده‌های محکومیت‌های مالی به دادگاه نیایند

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۷۰۷

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس گفت: اگر روی موضوع حذف اعدام کار کردیم و ۴۷۰۰ جوان را نجات دادیم ربطی به فشارهای بین‌الملل و غیره نداشت وظیفه خودمان دانستیم که این کار را انجام دهیم در مورد عفو زندانیان هم همینطور است.

حسن نوروزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره صحبت اخیر رئیس قوه قضائیه که اعلام کرد عفو بزرگی را برای محکومان مد نظر داریم در پاسخ به این سوال که آیا این عفو می‌تواند شامل حال زندانیان سیاسی هم شود یا خیر؟، گفت: فرق نمی‌کند؛ اصولا دیدگاه و مذاق رئیس قوه قضائیه کاهش آمار زندانیان و کاهش مجازات‌های سنگین است.

وی با اشاره به بخش‌نامه‌هایی که رئیس قوه قضائیه در راستای کاهش آمار زندانیان صادر کرده‌ است، اظهار داشت: بخش‌نامه ایشان که امسال صادر شده در همین راستا بود و همچنین ایشان در رابطه با بحث کسانی که در راستای سکه مهریه که در زندان بودند بخش‌نامه‌ای صادر کرد که پرونده این افراد بررسی و آزاد شوند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: آنچه که ما با معاونان حقوقی ایشان در مورد کاهش آمار زندانیان کار می‌کنیم در همین راستا است که دادستان‌ها و روسای دادگستری را مکلف کردیم که بر امور بازداشت‌های موقتی دادیاران و بازپرسان و حکم‌های روسای شعب دادگاه‌ها نظارت کنند که همگی در همین راستا است. من فکر می‌کنم نظر ایشان کلی باشد.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم در پاسخ به این سوال که عفو زندانیان سیاسی چقدر ضرورت دارد؟، گفت:  ما اصلا به فشارهای بیرونی کاری نداریم  چرا که دشمنان ما  خارج از کشور  با اصل انقلاب و جمهوری اسلامی مخالف هستند. آنچه رئیس قوه قضائیه به عنوان یک مجتهد فرهیخته در حال کار هستند و دنبال می‌کنند و همچنین کمیسیون حقوقی مجلس به عنوان حقوق‌دان‌هایی که کار قضایی کرده‌اند هم‌اکنون کار می‌کنند در راستای انجام وظیفه ملی و دینی خودمان است.

وی افزود: اگر روی موضوع حذف اعدام کار کردیم و ۴۷۰۰ جوان را نجات دادیم ربطی به فشارهای بین‌الملل و غیره نداشت این را وظیفه خودمان دانستیم که این کار را انجام دهیم.

نوروزی یادآور شد: به عنوان کسانی که در پرونده‌های قضایی و کیفری کار کرده بودیم و بحث دادگاه انقلاب و مواد مخدر را داشتیم به این نتیجه رسیدیم و در این مورد کار کردیم و مجلس هم استقبال کردند و دولت و قوه قضائیه هم امروز دارند ما را تمجید می‌کنند که همکاری خود رئیس قوه و معاونان ایشان در این کار خیلی موثر بود.

وی افزود: امروز هم اگر داریم درباره کاهش جمعیت کیفری کار می‌کنیم به این دلیل است که یک بحث واقعی است. به عنوان مثال در رابطه با ۳۰ یا ۴۰ هزار معتادی که تریاک استعمال کردند و سالانه به زندان می‌روند این کار لازم نیست بلکه باید به مراکز بازپروری هدایت شوند.

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران خاطرنشان کرد:  مثلا محکومان مالی در بحث مهریه و غیر از آن اگر بخواهند در زندان قرار بگیرند اصل بر عدم داشتن مال است و آن که همکاران ما و قانون‌گذاران ما اصل را بر مال داشتن دانسته‌اند نظر ما این است که انسان‌ها آن میزان مال را ندارند و باید کسب کنند، بنابراین اگر معامله‌ای خصوصی بین دونفر رخ می‌دهد و مشکلی دارند بحث سر این است که در موارد خصوصی کسی را زندانی نکنیم و اگر می‌خواهد زندانی شود جهت مکر و تحریف و... باشد نه در مسائل عادی، این یک اصل پذیرفته شده در اسلام است.

نوروزی گفت: در مورد تمام مسائلی که مربوط به محکومیت‌های مالی است، مثل کارخانه‌ دارانی که شورای حل اختلاف کار آن‌ها را محکوم می‌کند، در حال قانون‌گذاری هستیم که به دادگاه نیایند و خودشان همانجا ارجاعیات داشته باشند و حل کنند. خیلی از مسائل دیگر هم چنین است، مثلا در بحث مهریه تا ۱۴ سکه را اجرای احکام دادگستری انجام دهد و الباقی آن را اگر مالی دارند به سازمان ثبت مراجعه کنند.  این مباحث در کمیسیون حقوقی مجلس کار شده و درحال جمع‌بندی است که هفته‌های آینده به صحن علنی می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز