خبرگزاری کار ایران

چهارمین جلسه رسیدگی به ۳ متهم پرونده بانک سرمایه؛

توسلی: هدایتی را در شهرداری ممنوع‌المعامله کرده بودیم/ کاظمی: مبلغ واریزی به حساب همسرم، حق مشاوره من بود

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۳۸۵

چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده سه نفر از مدیران پیشین بانک سرمایه صبح امروز در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا،  در جلسه پیشین این دادگاه که روز گذشته برگزار شد؛ علی بخشایش متهم ردیف اول پرونده آخرین دفاعیات خود را ارائه کرد.

قاضی: متهمان همواره سعی دارند کار خود را گردن زیردستان بیندازند

در ابتدای دادگاه قاضی مسعودی مقام در توضیح حضور ٥ مطلع در جلسه گذشته گفت: به این علت که آقایان همواره سعی دارند کار خود را به گردن زیردستان بیندازند لازم بود تا مطلعان این پرونده توضیحاتی را ارائه دهند.

متهم: می‌خواستم قطع همکاری کنم اما گفتند نمی‌توانید استعفا دهید

محمدرضا توسلی، نخستین متهمی بود که در چهارمین جلسه دادگاه برای آخرین دفاع در جایگاه حاضر شد.

وی با ذکر برخی سمت‌های پیشین خود در سازمان جهاد کشاورزی و سایر سازمان‌ها گفت: من به عنوان حسابرس هیچ کدام از مواردی که در پرونده ذکر شده نبودم. چه در خصوص شرکت‌های کارتن خواب و غیره. در مجمع سال ٩٥ من چیزی امضا نکردم سال ٩٠ هم مربوط به ما نبود. من نماینده ٣٥ درصد شهرداری بودم و اصلا پولی و بانکی نیستم.

متهم : هدایتی را در شهرداری ممنوع‌المعامله کرده بودیم

متهم ادامه داد: در سال‌های ٩١ و ٩٢ هیچ اتفاقی در بانک نیفتاد تا اینکه رییس صندوق ذخیره تغییر کرد. قرار بود اول بانک سرمایه به فروش برسد بعد بانک شهر آغاز به کار کند. بعد به ما گفتند ادامه بدهید. من می‌خواستم قطع همکاری کنم اما گفتند نمی‌توانید استعفا دهید چرا که اکنون نمی‌توان کسی را انتخاب کرد.

وی با طرح این سوال که هیات نظارت بانک مرکزی مگر نباید نظارت کند؟! چرا جلوی ادامه کار را نگرفت، گفت:  ما هدایتی را در شهرداری ممنوع‌المعامله کرده بودیم نمی‌دانستم در بانک تسهیلات می‌گیرد. کارشناس شعبه در گزارش اولیه خیلی نقش دارد.

متهم: ما بچه‌های انقلاب هستیم امروز باید در چهلمین سال انقلاب فدا شویم؟

متهم تاکید کرد: هرکسی باید وظیفه خودش را انجام دهد. همیشه هر کاری یک هرم است که تنها ١٠ درصد مدیریت است و همیشه هم این کار انجام می‌شد تا این دو سال آخر که قندالی آمد. من گفتم نباید در جلسات باشد. به بانک مرکزی هم گفتم. وقتی آمدم دیدم می‌گوید من رییس بانک هستم و می‌توانم در جلسات هیات مدیره حضور داشته باشم. ما در شرکت‌های بزرگی بودیم بپرسید آنجا اتفاقی افتاده است؟

وی عنوان کرد: اصلا از حضور هدایتی اطلاع نداشتم. از گروه آقای جهانبانی ١٤.٥ درصد بانک ملل برای این گروه است. در خصوص آقای مدلل من امضا نکردم. ما بچه‌های انقلاب هستیم امروز باید در چهلمین سال انقلاب فدا شویم؟

قاضی: انقلابی هستید و بدون تخصص امضا می‌کردید؟

قاضی در ادامه گفت: شما گفتید تخصص بانکی ندارید. انقلابی هستید و بدون تخصص امضا می‌کردید؟ گزارش کارشناسی موجود است که نوشته چک برگشتی و غیره موجود است شما زحمت مطالعه هم به خودتان ندادید! گزارش‌ها تماما نشانگر این است که حق دادن تسهیلات نداشتید. بحث ما عملکرد شما است. اینکه می‌گویید من اطلاع ندارم مهر تاییدی بر عملکرد ناصحیح شما است.

نماینده دادستان:‌ مثل پزشکی هستید که تخصص نداشته و فردی را قربانی کرده است

توسلی گفت: من هیچکدام از این پرونده‌ها را امضا نکردم.

قاضی گفت: شما تخصص نداشتید اما چون دیدید باقی افراد امضا کرده‌اند، امضا کردید. شما وارد می‌شوید و می‌گویید انقلابی و صحیح رفتار کردیم.

نماینده دادستان هم گفت::شما می‌گویید تخصص ندارم و مثل پزشکی هستید که تخصص نداشته و فردی را قربانی کرده است.

از پیرزن نظافت‌چی ساختمان چگونه پول وصول کنیم

اینقدر مشکل ایجاد کردید که سپاه و پلیس و وزارت اطلاعات بابت امضای شما معطل هستند

وی افزود: شما می‌فرمایید گزارش حسابرسی می‌آمد اما کمبود وثائق ذکر نشده بود. لطفا این حرف‌ها را نزنید من بارها مدارک را به شما نشان دادم. در مورد شرکت‌های کارتن خواب هم نمی‌گوییم شما می‌دانستید کارتن خواب هستند اما در گزارش که نوشته شرکت مشکل دار است و شما امضا کرده‌اید. آقای قندالی به عنوان عضو ذائد در هیات مدیره شرکت می‌کرده اگر مخالف بودید درخواست‌های ایشان را امضا نمی‌کردید. امضا کردید، حالا می‌گویید مخالف بودیم. می گویید کسی به دنبال وصول نرفته است ما از پیرزن نظافت‌چی ساختمان چگونه پول وصول کنیم.

نماینده دادستان تاکید کرد: شما چرا این مشکلات را ایجاد کردید که سپاه و پلیس و وزارت اطلاعات بابت امضای شما معطل هستند و اینقدر هزینه به کشور وارد کردید. این خدمت به نظام است؟ این قطعا انقلابی نیست.

وکیل متهم: چرا دارایی مردم را به دست کسانی می‌دهند که خروجی این چنین می‌شود

در ادامه حسینی امامی به عنوان وکیل متهم گفت: دلم سوخت به حال دستگاه قصا و خدا قوت می‌گویم به عزیزانی که به دلیل عدم شایسته‌سالاری مدیران در تلاش هستند. اگر مصداقی نگاه کنیم منحرف شده‌ایم این افراد مسئول امضاهای خود هستند. ما می‌خواهیم خلاء قانون را با احساسات حق‌‌طلبانه ترمیم کنیم. قانون‌گذار متاسفانه راجع به این رفتارها مکانیسم کیفری قرار نداده است. اگر می‌خواهید این خلا را پر کنید قانون گذاری کنید.

وکیل متهم یادآور شد: من به شدت به نحوه اداره بانک‌ها نقد دارم که چرا دارایی مردم را به دست کسانی می‌دهند که خروجی این چنین می‌شود. از این موضوع با عنوان سرطان بانکی یاد می‌کنم. روی واژه از طریق کیفرخواست تاکید می‌کنم که قانونگذار مسیر داده است. آقای رییس شما دانشمند و با تجربه اما بی‌نیاز نیستید که تفاسیر مختلف در خصوص اخلال را مطالعه کنید. آیا درست است به این افراد مسئولیت کیفری بدهیم؟ جرم اخلال مقید به نتیجه است؛ علی‌الفرض امضا، مسئولیت کیفری این افراد قابل نقد قانونی است.

اراده رهبری را در قلم‌هایمان متبلور کنیم

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی مسئول کاهش نرخ ارز نیست و مسئول اجرای عدالت است. قبلا باید به اینها می‌گفتید با امضایتان مسئولیت کیفری دارید باید علم می‌دادید. اینها فرزندان و مدیران انقلاب اسلامی هستند. پرونده نیاز به بازنگری ماهوی دارد. ما باید اراده مقام معظم رهبری را در قلم‌هایمان متبلور کنیم. آرا را برای رضایت افکار عمومی ننویسیم.

عدالت را فدای سرعت نکنیم/ کیفرخواست شتاب‌زدگی دارد

وکیل محمدرضا توسلی متهم ردیف سوم گفت: عدالت را فدای سرعت نکنیم. کیفرخواست شتاب‌زدگی دارد که تزلزل در حکم معنوی را در پی دارد. من وظیفه دارم اینها را بیان کنم. این فرد دست پاک است اما اگر چابک و تیز نیست اینها آیتم مدیریتی است. صفر تا صد این فرد در زادگاهش مشخص است. موکل من جراحی قلب کرده و حال روحی‌شان خوب نیست و نتوانستند به خوبی از خود دفاع کنند.

قاضی:‌ دفاع در دادگاه باید حقوقی نه احساسی

قاضی مسعودی مقام در خصوص اظهارات وکیل متهم ردیف دوم گفت: دفاع در دادگاه باید حقوقی باشد و دفاع احساسی مدنظر نیست. ما اول باید جرم اقتصادی را بشناسیم و بعد دفاع کنیم.

وی ادامه داد: وقتی قانون می‌گوید امثال آن، منظورش هم کسب مجرمانه پول باشد یا خلق مجرمانه پول و گاهی حبس مجرمانه پول مدنظر باشد. ما باید به دقت ورود کنیم که اتهام انتصابی چیست. در داسرا گفته شده شما سیاست‌های پولی کشور را نادیده گرفته‌اید. حالا اینکه من الان اقداماتی انجام دهم یک ربع بعد آثارش مشخص شود، درست نیست شاید یک سال بعد خود را نشان دهد.

اگر کسی دفاع حقوقی کند من با شجاعت حکم برائت می‌دهم

قاضی افزود: از این جهت دادسرا گفته است اخلال و من قاضی باید به امثال توجه کنم. ارجاع به کارشناسی برای تشخیص سوءنیت مفهوم ندارد. من به کارشناس نمی‌توانم بگویم بررسی کنید این افراد سوءنیت داشته یا خیر؟ اگر کسی دفاع حقوقی کند من با شجاعت حکم برائت می‌دهم. هجمه به قوه قضاییه زیاد است اما حکم‌های ما هم مشخص است، تا مردم ببینند. هر روز کل جلسات ما هم پوشش داده می‌شود. این چهارشعبه نه درگیر جو و نه درگیر شهرت هستند. اتفاقا در فرآیند دادرسی علیرغم مهلت کوتاه آیین‌نامه ما مهلت‌های زیادی به متهمان دادیم. شما می‌گویید کیفرخواست غلط است، ما بررسی می‌کنیم.

نماینده دادستان: بازپرس پرونده دکترای جرائم بانکی دارد

قهرمانی نماینده دادستان در ادامه گفت: آقای وکیل ما تسهیلات کلانی را می‌بینیم که کارشناسی گفته است این شرکت سابقه و توان بازپرداخت ندارد و فردای آن روز سه بزرگوار این پرونده را امضا کرده‌اند. آیا این هشدار نیست که در گزارش کارشناسی آمده است؟ این سوءنیست خاص را هم نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ما برای محکم‌کاری نشست‌های قضایی داشتیم و بازپرس پرونده دکترای جرائم بانکی دارد. ما به بانک مرکزی نامه زدیم تا رصد کنند در صورت تلف شدن این میزان پول اقتصاد کشور مختل می‌شود یا خیر که گفتند در سال ٩٧ حتی ٨٠ میلیارد تلف شدن پول اقتصاد کشور را دچار اخلال می‌کند و این مبلغ در سال ٩٢ ، ٢٥ میلیارد بوده است.

تیمی را در بانک سرمایه مستقر کرده‌ایم

نماینده داستان ادامه داد: ما می‌گوییم هرطریقی که موجب اخلال عمده شود مشمول قانون اخلال است. همین امضا چقدر ضرر اقتصادی به کشور وارد کرده است؟ عنصر روانی محقق است و کارشناسان خبره گفته است که نباید به این شرکت‌ها تسهیلات بدهید.

قهرمانی در خصوص مساله کلی‌گویی در کیفرخواست هم گفت: ما فرصت جزئی‌گویی نداریم اما به رغم مشکلات بانک سرمایه تیمی را در بانک مستقر کرده‌ایم تا بصورت جزئی همه پرونده‌ها را بررسی کنند. از سال ٩٤ جزء به جزء در حال بررسی هستیم.

قاضی: عدم نظارت بانک مرکزی در دادسرای عمومی و انقلاب در حال بررسی است

قاضی مسعودی مقام در خصوص عدم نظارت بانک مرکزی که مورد تاکید وکلا قرار گرفته است، گفت: این عدم نظارت در دادسرای عمومی و انقلاب در حال بررسی است.

با پایان سخنان نماینده دادستان؛ قاضی از پرویز کاظمی متهم ردیف دوم این پرونده خواست برای ارائه آخرین دفاعیات خود در جایگاه حاضر شود.

کاظمی: در خصوص اقدامات پس از خروجم از بانک مسئول نیستم

پرویز کاظمی گفت: جلسه قبل سعی کردم در خصوص فرآیندها صحبت کنم و جداولی را ارائه کردم که از سیستم بانک گرفته بودم. چیزی که در کیفرخواست برای من آمده بود در گزارش آورده‌ام. در خصوص اقدامات پس از خروج خود نیز مسئول نیستم. ما براساس مستندات امضا کرده‌ایم. یک مورد گزارش بازرسی بانک به ما ارائه نشده است. بازرسی موظف است بصورت ادواری گزارش ارائه کند. ما اعضای غیرموظف باید از مغایرت‌ها توسط بانک مطلع شویم. ما ٥٠ درصد وثیقه ملکی تصویب می‌کنیم اما بعدا ملک را نه می‌بینیم و نه ارزش‌گذاری می‌کنیم. این وظیفه بازرسی بانک است تا به ما گزارش دهد.

وی ادامه داد: در خصوص سه شرکت که در واقع مطرح شد که با قرارداد لازم الاجرا عمل شده است ماده ١٢٩ عمل شد و صندوق ذخیره پشت آن بود. در خصوص یک شرکت گزارش می‌آید که مشکل دارد. ما هرچه مصوب شده رعایت کردیم و به بانک‌ها ابلاغ شده است. آمار و ارقام شرکت‌ها را دارم. اگر در اجرا صورت مالی درست عمل نشده و مفاصا نگرفتند باید به ما اطلاع دهند.

کاظمی: ما به عنوان هیات مدیره نمی‌رویم زاهدان ببینیم به چه کسی وام داده‌اند

متهم ردیف دوم پرونده ادامه داد: من در همین مدت توانستم این موارد را ببینم چراکه در شعبه موجود است. ما به عنوان هیات مدیره نمی‌رویم زاهدان ببینیم به چه کسی وام داده‌اند.

کاظمی افزود: من اعداد و ارقامی آورده‌ام که با مراجعه به بانک گرفته‌ام و صورت‌های مالی به من داده‌اند و صحت و سقمش باید توسط شعبه تایید شود. گزارش حسابرس رسمی کشور وجود دارد که حسابرس شعبه باید چک کند. اینها مراحل کنترلی است که پیشتر باید چک شود. ما وقتی مغایرتی نداریم عمل می‌کنیم. مگر می‌شود به ما بگویند چک برگشتی وجود دارد، تسهیلات بدهیم؟ ما بگوییم بله بدهید. مهر شعبه پای پرونده است یعنی مورد تایید شعبه بوده است. ضمانت‌نامه را هم شعبه امضا می‌کند. روی این موارد که عنوان می‌شود ببینیم اختیارات هیات مدیره چیست و آیا گزارش‌ها به دست هیات مدیره رسیده است؟

وی گفت: ما که اعضای غیرموظف هستیم براساس اساسنامه شورای پول و اعتبار عمل می‌کنیم. اینجا ما اظهارنامه مالیاتی را می‌بینیم که فروش دارد و صورت‌های مالی آمده که مهر شعبه در آن آمده است.

نماینده بانک سرمایه: کاظمی عضو غیرموظف نبود

قاضی از کاظمی پرسید شما با ارائه تسهیلات به شرکت شاملو موافقت کرده‌اید. صورت‌های مالی این شرکت که موجود است.

کاظمی پاسخ داد: اینها ارقامی است که باید بررسی شود من نمی‌خواهم الان اظهارنظر کنم. جدول کنترلی را باید بگیرم تا ببینم انجام شده است یا خیر.

نماینده بانک سرمایه در ادامه گفت: اولا ضمانت‌نامه‌ها ١٦٨ فقره بوده که ٣٢ مورد باقی مانده است و به واسطه آن دستور توقیف اموال بانک هم صادر شده است.

وی افزود: آقای کاظمی عضو غیرموظف نبود و ریس هیات مدیره بود. این آقایان وظیفه داشتند نظارت کنند. می‌گویند ما خبر نداشتیم و باید کارشناسی می‌شد. شما درخصوص شرکتی ١٧ روز قبل از انعقاد قرارداد ثبت شده، ضمانت‌نامه صادر کرده‌اید.

نماینده دادستان: شما هرکسی می‌آید اول امضا می‌کنید بعد می‌گویید بانک بررسی کند؟

قهرمانی، نماینده دادستان خطاب به کاظمی گفت: شما می‌گویید گزارش کارشناسی به ما نرسیده است. اگر بازرسی گزارش نداده یعنی شما در بازرسی هم مهره‌چینی کرده‌اید که جرم متوجه شماست اما گزارش بازرسی وجود دارد. شما هرکسی می‌آید اول امضا می‌کنید بعد می‌گویید بانک بررسی کند؟

کاظمی گفت: شرایطی را کمیته اعلام می‌کند و ما آن را تصویب کرده‌ایم. اگر کمیته اعتباری تایید نکند، اصلا در هیات مدیره بررسی نمی‌شود. کمیته بررسی می‌کند و گاهی می‌گوید با این شرایط تسهیلات داده شود. ما براساس شرح وظایف عمل می‌کنیم.

قهرمانی گفت: شرکت دو روز تاسیس شده چطور شرایط را مهیا کرده است؟

کاظمی پاسخ داد: اگر شرایط را تامین نکند، تسهیلات نمی‌گیرد.

کاظمی: مبلغ واریزی به حساب همسرم، حق مشاوره من بود

قهرمانی پاسخ داد: اگر پول خانواده خودتان بود این چنین عمل می‌کردید و تسهیلات مشکوک الوصول می‌دادید؟ حالا آقای زاهدی از آقای امامی خودروی بی ام و گرفته و گفته به او تسهیلات بدهید.

قهرمانی ادامه داد: ما تلاش کردیم بدون دلیل صحبت نکنیم. هرچه گفتیم با سند و مدرک بوده است. اینکه می‌فرمایید عضو هیات مدیره غیرموظف چگونه است که هم امضا می‌کنید، هم دستور تشکیل پرونده می‌دهید؟!

کاظمی گفت: من مراحل را درست طی کردم و دستور تشکیل پرونده داده‌ام.

قهرمانی گفت: شما باید می‌گفتید از مجرای رسمی اقدام کنید نه اینکه به شعبه دستور تشکیل پرونده بدهید.

کاظمی: اگر شما ٦ ماه به کار اجرایی ورود کنید، مشکلات حل می‌شود.

پرویز کاظمی در ادامه خواست در خصوص ٣ میلیارد واریزی پول به حساب همسر خود توضیحاتی دهد که قاضی گفت آن پرونده مجزا است که در مراحل تحقیقات است.

کاظمی گفت: یک شرکت کره‌ای مطالباتی از دولت داشت که من مشاوره پروژه‌ای به آنها دادم و وقتی مشخص شد می‌توانند مطالباتشان را وصول کنند، در حساب‌های بانکی دیگر رفت و من گفتم این‌ها را در بانک سرمایه بگذارید.

قاضی پرسید پس این مبلغ در حساب همسر شما چه می‌کرد؟

کاظمی پاسخ داد: آن مبلغ حق مشاوره من بود.

در نامه‌ای دست‌نویس به سیف دغدغه‌های خود را بیان کردم

پرویز کاظمی در ادامه بخشی از لایحه دفاعیات خود را قرائت کرد و افزود: شما می‌گویید از سال ٩٤ پرونده را بررسی کرده اید اما نمی‌دانم پایه این موارد را از چه زمانی بررسی کرده‌اید. برای مثال ما در خصوص مدیرعامل بعد از آقای بخشایش به مدیر وقت صندوق هشدار داده بودیم و بعد از برکناری ایشان خود رییس صندوق سرپرستی بانک را به عهده گرفتند و من در نامه‌ای دست‌نویس به آقای سیف دغدغه‌های خود را بیان کردم.

وی ادامه داد: بعد از این، نامه محرمانه بانک مرکزی ارسال شد که مسئولیت کلیه عواقب اقدامات غیرقانونی را متوجه آقای قندالی کرد. این‌ها مواری نیست که بتوانیم راحت از کنارش بگذریم. همه این‌ها از اینجا شکل گرفت. شما در خصوص انتصابات می‌گویید که خودتان می‌دانید انتصاب‌ها را چه کسی انجام داد. شما رابطه من را با رییس صندوق را می‌دانید و البته بعد از این نامه‌نگاری خواستند من دیگر نباشم.

کاظمی افزود: در خصوص تسهیلات هم ما شرط و شروط گذاشته بودیم که اگر اجرا می‌کردند تسهیلات می‌گرفتند. اینکه چک برگشتی نباشد اصول اولیه است. البته می‌خواهم بگویم تاسیس بانک سرمایه از اول اشتباه بود چرا وزارت آموزش و پرورش می‌خواست کار حرفه‌ای بانکداری انجام دهد. ٥ ماه یکبار تغییر مدیر در سیستم فاجعه است. عدم تثبیت مدیریت باعث وجود مشکلاتی شده است.

وی افزود: اینجانب نه تنها سوء نیت نداشته بلکه باعث سوددهی بانک شدم لذا خواهشمند است در تصمیم خدا پسندانه حکم برائت را برای اینجانب صادر کنید.

در این بخش از دادگاه نماینده سازمان بازرسی برای ارائه توضیحاتی در خصوص بدهکاران عمده بانکی در جایگاه حاضر شد.

کاظمی برخی پرونده‌ها را شخصا پیگیری می‌کرد

 با پایان توضیحات نماینده سازمان بازرسی، قنبری عضو کمیته اعتبارات بانک سرمایه با حضور در جایگاه گفت: اینکه آقای کاظمی می‌گویند برخی موارد را کمیته اعتبارات اعلام کرده است درست نیست و آنچه در بالای پرونده ذکر شده نظر کمیته اعتبارات نیست.

وی با ارائه نمونه پرونده‌ها توضیحاتی در رد اظهارات پرویز کاظمی ارائه داد.

قنبری گفت: ایشان عضو غیر موظف نبودند و همواره در بانک حضور داشتند و دفتر و رییس دفتر مخصوص به خود داشتند. ایشان برخی پرونده‌ها را شخصا پیگیری می‌کردند.

 عضو کمیته اعتبارات بانک سرمایه در همین راستا روند پیگیری یکی از پرونده را که توسط کاظمی انجام شده بود شرح داد.

کاظمی در خصوص اظهارات قنبری گفت: اظهارات ایشان درست است و ما هم همان نظر کمیته را تایید می‌کردیم.

انتقال متهمان به زندان

با پایان اظهارات عضو کمیته اعتبارات بانک سرمایه و پرویز کاظمی، متهم ردیف دوم این پرونده؛ مدیر خراسانی وکیل متهم با حضور در جایگاه گفت: بنده دفاعیات خود را در قالب لایحه بیان کردم و دفاع جدیدی ندارم.

قاضی در ادامه دادگاه گفت: با پایان اظهارات متهمان و وکلای آنها قرار وثیقه متهمین تشدید شده که اگر بتوانند قرار را تودیع کنند آزاد هستند و در غیر اینصورت بازداشت می‌شوند. دادگاه همچنین به مدت یک هفته به وکلا فرصت خواهد داد تا اگر مدرکی دارند ارائه کنند تا ان شاء الله تصمیم خدا پسندانه اتخاذ شود.

در پایان متهمان به دلیل عدم توانایی در تودیع وثیقه متهمین تا زمان زمان اعلام نتیجه رای دادگاه به زندان منتقل شدند.

لازم به توضیح است قرار قبلی ٣ میلیارد تومان تعیین شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز