خبرگزاری کار ایران

استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل در گفت‌و‌گو با ایلنا:

نشست لهستان فاقد اهمیت است/ سران اروپا در اجرای اس پی وی از سوی آمریکا تحت فشار هستند/ واشنگتن باید دیر یا زود دست از تحریم‌ها بردارد/ مردم آمریکا مخالف جنگ با ایران هستند

asdasd
کد خبر : ۷۲۱۳۶۵

استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل آمریکا ضمن تاکید بر تصمیم اروپا برای ادامه تجارت با ایران خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی از سوی آمریکا برای اجرایی کردن اس پی وی تحت فشار زیادی هستند.

متیو آنتونی ایوانگلیستا استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا است. وی سال‌ها در حوزه‌های روابط بین‌الملل و جنگ و قوانین بشر‌‌دوستانه تحقیق و بررسی کرده‌است. 

در ذیل متن کامل گفت‌و‌گوی این استاد دانشگاه آمریکا با ایلنا را می‌خوانید:                                           

                                                               برجام یک موفقیت مهم بود

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کرنل آمریکا درباره ارزیابی خود از برجام تصریح کرد: من فکر می‌کنم توافق یک موفقیت مهم بود، اگرچه تنها اولین گام محسوب می‌شود. اما برای کاهش خطر هسته‌ای به طور کلی مفید بود، البته کشورهای دیگر هم باید تلاش بیشتری برای ایجاد یک منطقه بدون سلاح هسته‌ای در خاورمیانه و کاهش زرادخانه‌های سلاح‌های هسته‌ای داشته‌باشند.

                         ترامپ برای پیگیری سیاست مورد علاقه اسراییل و عربستان از برجام خارج شد

وی با اشاره به اقدام ترامپ درخصوص خروج از این قرارداد اظهار داشت: مخالفت ترامپ با توافق براساس تحلیل یا یک بررسی جدی نبود. در عوض، او با دو دلیل عمده رو‌به‌رو بود؛ ۱) از بین‌بردن هر دستاوردی که توسط باراک اوباما به دست آمده‌بود و ۲) پیگیری سیاست‌های مورد علاقه اسرائیل و عربستان سعودی.

                                              آمریکا دیر یا زود باید دست از تحریم‌ها بردارد

متیو آنتونی ایوانگلیستا درباره تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران گفت: مشکل عمده تحریم‌ها این است که آنها به شهروندان عادی ضربه می‌زنند، شهروندانی که مسئول سیاست‌های دولت‌ها نیستند. تحریم‌های «هوشمند یا هدفمند» با هدف بهبودی است. با این وجود، دولت ایالات متحده نمی‌تواند انتظار داشته‌باشد که دولت‌های دیگر همراه با آن باشند.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل تنها تحریم‌ها را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران، نه سیاست داخلی و سیاست‌های خارجی آن، تایید کرده بود. ایالات‌متحده هیچ توجیهی برای ادامه تحریم علیه ایران ندارد، زیرا آنها بر اساس اصول سازمان ملل نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با توجه به اینکه ایران ظاهرا با موافقتنامه هسته‌ای هماهنگ عمل می‌کند، ایالات‌متحده باید دیر یا زود تحریم‌ها را لغو کند.

       ایران متحد بشار اسد در مقابله با داعش

وی درباره نقش ایران در مبارزه با داعش گفت: ایران در مبارزه با داعش به ویژه در سوریه دخیل بوده‌ است، اما عملکردش در حمایت از بشار اسد درست نبود!

    اروپا مصمم به تجارت با ایران

استاد دانشگاه کرنل آمریکا با اشاره به تاخیر صورت گرفته در اجرایی شدن اس پی وی، درباره اینکه اروپا تا چه میزان برای این مساله مصمم است، گفت: به نظر می‌رسد که شرکت‌های اروپایی و کشورهای اروپایی مایل به تجارت با ایران هستند و با توجه به گفته‌های مقام‌های کشورهای اروپایی، اروپا با وجود مخالفت‌های آمریکا در پی اجرایی شدن این ساز و کار است.

            ایران در تلاش است تا جایگزین مناسبی برای غرب پیدا کند

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر رویگردانی ایران از اروپا و تمایل به شرق هم گفت: فرض می‌کنم که ایران در تلاش‌است تا با هر کشوری که مایل به تجارت با آن است، رابطه تجاری برقرار کند. این اتفاق با از دست دادن فرصت‌های تجاری در ایالات متحده و همچنین برخی کشورهای اروپایی رخ می‌دهد. چرا که هیچ راهی برای دور زدن  محدودیت‌های بانکی ایالات‌متحده وجود ندارد.

   اس پی وی ساز و کار مفیدی است

متیو آنتونی ایوانگلیستا در ادامه درباره سهم اس‌پی‌وی در حل مشکلات اقتصادی ایران یادآور شد: به نظر می‌رسد که چنین سازوکاری برای پیشبرد تجارت بین ایران و اروپا در برابر مخالفت ایالات متحده ضروری است. این مهم است که تجارتی که وابسته به دلار آمریکا و سیستم بانکی بین‌المللی تحت سلطه ایالات متحده نباشد، شکل بگیرد. بنابراین من فکر می‌کنم اس پی وی مفید خواهد‌بود.

   اروپا برای اجرایی کردن اس پی وی تحت فشار زیادی از سوی آمریکاست

وی دلیل تاخیر اروپا در اجرایی شدن اس‌پی‌وی را فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا دانست و گفت: من مطمئن نیستم که این تاخیر به صورت عمدی است و نشانه تغییر در سیاست در اروپا است یا اینکه آیا این تاخیر به دلیل مشکلات فنی است که اجرایی شدن این ساز و کار را با تعلل مواجه کرده است. تصور می‌کنم که اتحادیه اروپا تحت فشار قابل توجهی از سوی ایالات‌متحده قرار دارد که به راحتی نمی‌تواند با آن مقابله‌کند.

  نشست لهستان فاقد اهمیت و حساسیت است

استاد علوم سیاسی دانشگاه کرنل آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نشست ضدایرانی ورشو و عدم شرکت موگرینی در آن گفت: به طور کلی فکر نمی‌کنم که نشست لهستان، حساسیت و اهمیتی داشته‌ باشد. وقتی روسیه رسما اعلام کرده در این نشست حضور نخواهد داشت و کشورهای اروپایی هم اعلام کرده‌اند در مورد حضور در این نشست تردید دارند، پس از حساسیت این نشست کم می‌شود. به نظر من نشست لهستان فقط در جهت تهدید و فشار بر ایران است.

وی افزود: بعضی از کشورهای اروپایی مانند لهستان و مجارستان (و احتمالا ایتالیا) به طور فزاینده‌ای اقتدارگرا و «پوپولیست» شده‌اند.  این کشورها از برخی جهات شبیه به سبک دونالد ترامپ و حامیان سیاسی او مانند استیو بانون مدیر رسانه‌ای آمریکایی هستند. اما برداشت من این است که اکثر کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا به طور کلی در رویکرد ضدایرانی، با دولت ترامپ سهیم نمی‌شوند.

                                                  آینده ترامپ به مردم و رفتار سایر رقبای وی بستگی دارد

متیو آنتونی ایوانگلیستا در ادامه درباره آینده سیاسی ترامپ عنوان کرد: آینده سیاسی دونالد ترامپ احتمالا به این بستگی دارد که رای‌دهندگان و چهره‌های سیاسی دیگر چگونه رفتار کنند. ایالات‌ متحده قبل از ترامپ هم بارها با تعهدات بین‌المللی ناسازگار بوده‌ است و به نظر نمی‌رسد این موضوع تاثیرگذار در آینده سیاسی ترامپ باشد.

 درگیری نظامی بین ایران و آمریکا یک فاجعه خواهد بود

وی در واکنش به اظهارات اخیر جان بولتون درباره احتمال درگیری نظامی بین ایران و آمریکا گفت: با توجه به اظهارات خصومت‌آمیز جان بولتون و مایک پومپئو، من در مورد حمله آمریکا به ایران نگران هستم. دیدگاه من این است که این امر (استفاده از گزینه نظامی علیه ایران) یک فاجعه است و در آمریکا این تصمیم از نظر مردم بسیار ناپسند و غیرقابل قبول  است.

گفت‌و‌گو از نیلوفر ادیب‌نیا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز