خبرگزاری کار ایران

در جریان اعلام برنامه‌های کارگری دهه فجر مطرح شد؛

تاثیر حضور کارگران در جامعه باید دیده شود/ مسئولان گاهی برای تعیین مزد نگاه سیاسی داشته‌اند نه اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۹۵۸

رییس کارگروه کارگری و کارآفرینی ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌های این کارگروه برای ایام دهه فجر را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ابراهیم صادقی‌فر رییس کارگروه کارگری و کارآفرینی ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشست خبری که امروز در مرکز روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به عنوان برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ایام دهه فجر امسال گفت: افتتاح هم زمان خیلی از بانک‌های توسعه تعاون را خواهیم داشت و بانک‌های ما همایش‌هایی درباره بحث پولشویی برگزار خواهند کرد. علاوه بر برنامه‌های حوزه بانک، سازمان فنی و حرفه‌ای هم بهره‌برداری از پروژه هایی در استان لرستان و همدان و رامسر هم خواهیم داشت‌. در حوزه صندوق باز آفرینی امید ابتکار خوبی داشتیم که با استفاده از تسهیلات این صندوق پروژه هایی برای افتتاح خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه غرفه‌های خاصی جلو وزارت کار تعبیه می شود که برنامه‌های خوبی را مدنظر دارند، اظهار کرد: وزارت کار یک جمع سه‌جانبه است که یک ضلع کارگران و اضلاع دیگر آن کارفرمایان و دولت است. کارگران در زمان انقلاب در کنار امام بودند و در زمان جنگ هم مدیریت و نقش پرشوری در ایام دفاع مقدس داشتند. در دوره جنگ به مدت هفت سال دستمزدها فریز شد اما کارگران با تورم کنار آمدند. در دوره سازندگی هم این مسیر را طی کردند. در ۷۸ و ۸۸ و دی ماه ۹۶ شما هیچ نشانی از کارگران نمی‌بینید و این نشان می‌دهد که کارگران به انقلاب وفادار هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار تصریح کرد: جامعه کار و تولید به هدف نخواهد رسید مگر اینکه مسائل این حوزه یعنی مسائل کارگران حل شود. بسیج کارگری و خانه کارگر هم برنامه‌هایی را در این ایام دارند. ما شورای هماهنگی استان‌ها را تشکیل دادیم و برنامههای مربوط به استان‌ها را طرح‌ریزی کردیم. برنامه‌هایی از جنس گفت‌وگو و برنامه‌های ورزشی و فرهنگی و اجتماعی و... را داریم. برای ارائه دستاوردهای چهل ساله هم برنامه‌هایی داریم.

صادقی‌فر در پاسخ به سوالی برای در نظر گرفتن هدیه برای کارگران در ایام دهه فجر گفت: من حوزه اقتصادی را مهم می‌دانم و نادیده گرفتن آن اشتباه است، کارهایی در حال انجام است اما در مباحث فرهنگی و اجتماعی باید مسائل کارگری را حل کنیم تا آنها دیده شوند و این دیده شدن به حل مشکلات آنها کمک می‌کند. کارگران ما امروز باید بیشتر دیده شوند که توسط معاونت‌های وزارت کار در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به این سوال که چه تعداد پروژه و در چه سطوحی در دست اجرا است گفت: در حوزه بانکی پروژه‌هایی است که بهره‌برداری می‌شود و ممکن است بعضی از این‌ها در دهه فجر افتتاح نشود اما اعلام می‌شود تا بعدا به افتتاح برسد.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کار در پاسخ به این سوال که ما شاهد پایین بودن حقوق کارگران هستیم و این مشکل هنوز در این چهل سال حل نشده است، گفت: با توجه به تورمی که حاکم است این مشکل متوجه همه کارمندان و کارگران است. فریز شدن یک دستمزد هفت ساله در گذشته وجود داشته و گاهی سیاسیون برای تعیین مزد رویکرد سیاسی داشتند نه اقتصادی اما آنچه در پنج سال گذشته رخ داده این است که نرخ مزد بر نرخ تورم برتری داشته است. مباحث مربوط به کارگری در شورای سه جانبه متشکل از وزیر و تشکل‌های کارگری و کارفرمایان وجود دارد که امیدواریم این مشکلات بیش از پیش مورد رسیدگی قرار بگیرد.

صادقی‌فر در پاسخ به این سوال که چرا در آستانه انقلاب این دست آوردها بیان می‌شود و زمانی که کارگرانی مثل هفت تپه و... اعتراض دارند توجهی به خواست آنها نمی‌شود، گفت: این بحث به معاونت تنظیم کار وزارت کار هم مربوط است اما وقتی بنگاهی دچار بحران می‌شود شناسایی می‌شود و کمک‌هایی صورت می‌گیرد اما مسائلی که در هفت تپه و‌... رخ می‌دهد فقط اقتصادی نیست گاهی مدیریتی هم هست اما اینطور نیست که وزارتخانه پیگیری نکند بلکه وزارتخانه در لحظه ورود می کند. در سال گذشته کمک‌هایی که شده می‌توانید رصد کنید. می‌توان نشان داد که وزارتخانه از چه زمانی ورود داشته است. ما چند جلسه با تشکل‌های کارگری طی یک سال گذشته داشته‌ایم.

رییس کار گروه کارگری و کارآفرینی ستاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به سوالی در باره اعتراض جلیقه زردها و تفاوت آن با نارضایتی‌های کارگران در ایران گفت: در قانون کار برای اعتراضات صنفی پیش‌بینی‌هایی شده است. ضعف‌ها ور روندها وجود دارد اما همبستگی ما باید بیشتر باشد و حلقه همکاری‌مان باید محکم‌تر باشد. این اتفاق اگر رخ دهد به سرانجام خوبی می‌رسد و ما تلاش داریم گفتمان‌هایی را که موجبات آسایش جامعه هدف را فراهم کند، داشته باشیم.

صادقی‌فر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از سرپرستان خانوار بسته‌ای حمایتی را دریافت نکرده‌اند، و این بسته‌ها به چه کار می‌آید، گفت: سوالتان به معاونت رفاه برمی‌گردد. دیدگاه شما کارشناسی و قابل احترام است. اتفاقی که صورت گرفته یک راهکار است چراکه کارشناسان می‌گفتند بسته‌های حمایتی می‌تواند به تحقق عدالت کمک کند.

رییس کارگروه کارگری و کارآفرینی ستاد چهلمین سالکرد پیروزی انقلاب اسلامی در ابتدای این جلسه برنامه این کارگروه در استان‌های مختلف را شرح داد که تجلیل از کارآفرینان جوان، نواختن زنگ انقلاب در کارخانجات و واحدهای تولیدی صنعتی، دیدار با خانواده‌های معظم شهدای کارگری، برپایی نمایشگاه‌های چله انقلاب، برپایی ایستگاه‌های سنجش و سلانمت و تندرستی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برگزاری مسابقات قرآنی و کتاب خوانی و... ازجمله برنامه‌هایی است که در استان‌های مختلف کشور انجام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز