خبرگزاری کار ایران

مشاور پارلمان اروپا:

امیدی به وعده فرانسه برای ساز و کار ویژه مالی با ایران نیست

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۹۲۰

یک مشاور پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه به وعده فرانسه برای ساز و کار مالی ویژه با ایران امیدی نیست، گفت: ایران به جمع‌بندی رسیده که نمی‌تواند روی اروپا حساب کند

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، در حالی که اتحادیه اروپا و به‌ویژه فرانسه می‌گویند در روزهای آینده ساز و کار ویژه مالی با ایران راه‌اندازی خواهد شد، شمار قابل توجهی از مقام‌های ایرانی، نسبت به تاخیر در راه اندازی این «کانال مالی» از اروپا شکایت می‌کنند.

این رسانه اروپایی به نقل از یکی از مشاوران روابط خارجی پارلمان اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، نوشت: درباره اجرایی بودن چنین ساز و کاری گفت: «مقام‌های مختلفی در اتحادیه اروپا تا کنون در این زمینه وعده‌هایی داده‌اند اما عمل به آن هنوز محقق نشده است. اتحادیه اروپا در حرف و مواضع سیاسی حامی ایران است اما تا کنون در این زمینه دستاورد عملیاتی نداشته است. او پیش‌بینی کرده که «وعده اخیر فرانسه نیز مانند دیگر وعده‌ها راه‌ به جایی نخواهد برد و امیدی به تحقق این وعده نیست.»

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه چند روز پیش گفته بود انتظار دارد که ساز و کار ویژه تجاری اتحادیه اروپا با ایران (SPV) «در روزهای آینده» اجرایی شود.

دیپلمات‌های اروپایی روز پنج‌شنبه اعلام کرده بودند که احتمال اجرای این ساز و کار از روز دوشنبه وجود دارد

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌تر دوبار از «راه‌اندازی قریب‌الوقوع این مکانیزم ویژه» در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال ۲۰۱۸ خبر داده بود.

ایران به جمع‌بندی رسیده که نمی‌تواند روی اروپا حساب کند

این مشاور پارلمان اروپا درباره اینکه آیا درباره جزئیات کانال مالی ایران و اتحادیه اروپا نکات تازه‌ای مطرح شده است نیز گفته «نکته تازه‌ای نیست. این کانال صرفا بر انتقال کمک‌های انسانی و بشردوستانه و مواد غذایی و دارویی متمرکز است. اما در حد ایده مانده و کاربردی نشده است. این کانال مالی در هر سطحی راه‌اندازی شود، آمریکا برای آن هزار نقشه کشیده و بعید است شرکت‌های تجاری اروپایی از ترس تحریم‌ها بخواهند با این کانال مالی همکاری داشته باشند.»

این منبع آگاه به یورونیوز گفته «ایران به جمع‌بندی خود رسیده که نمی‌تواند روی اروپا حساب کند و بیشتر بر توان داخلی خود و همکاری‌ با کشورهایی چون روسیه و چین متمرکز شده است.»

راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا در ایران تقریبا منتفی است

وی همچنین درباره اینکه قرار بود دفتر اتحادیه اروپا در ایران راه‌اندازی شود نیز به یورونیوز گفت: «ما سه سال طلایی بعد از برجام را از دست دادیم. در این موضوع اتحادیه اروپا عزم جدی داشت اما حالا دیگر راه‌اندازی این دفتر در ایران به احتمال زیاد منتفی است. در داخل ایران بخش‌هایی از قدرت از این ایده استقبال کردند و بخش‌هایی نیز مخالف راه‌اندازی دفتر اتحادیه اروپا بودند و می‌گفتند تمامی کشورهای اروپایی در ایران سفارتخانه دارند و نیاز به تشکیلات تاز‌ه‌ای نیست.»

احتمال منتفی شدن نشست ورشو

این مقام آگاه درباره موضع اتحادیه اروپا درباره اجلاس ورشو نیز گفت: «اتحادیه اروپا از اجلاس ورشو استقبال نکرده است. تفاوت اتحادیه اروپا با آمریکا این است که آنها مشکل در خاورمیانه را به ایران خلاصه می‌کنند اما اتحادیه اروپا بر این باور است که قدرت‌های مختلفی در منطقه در بروز ناآرامی‌ها و چالش‌ها تاثیرگذارند و همه چیز در ایران خلاصه نمی‌شود.»

وی همچنین خبر داده که احتمال منتفی شدن نشست ورشو وجود دارد چنانچه اغلب کشورهای یا در این نشست حاضر نخواهند شد یا نماینده‌ای معمولی [سطح پایین] به این نشست می‌فرستند و به همین خاطر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از منظر دیپلماتیک باید انتخاب کند که حاضر است در چنین نشستی حاضر شود یا نه؟ در عین حال شنیده‌ایم که حتی در صورت برگزاری این نشست موضوع صرفا بر ایران متمرکز نخواهد بود و مسائل خاورمیانه مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز