خبرگزاری کار ایران

امینی‌فرد در گفت‌و‌گو با ایلنا:

فرار مالیاتی پزشکان خیلی کمتر از برخی گروه‌های شغلی دیگر است/ باید نصب کارتخوان برای پزشکان را الزام کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۰۹۱

نماینده مجلس دهم تاکید کرد: اینکه ما نسبت به گروهی که اتفاقا عملکرد مناسب‌تری نسبت به مابقی گروه‌ها داشته‌اند واکنش داشته باشیم راه مناسبی نیست. پزشکان ما الان حداقل در بخش دولتی، فرار مالیاتی ندارند و مالیاتی فراتر از این رقمی که کمیسیون تلفیق تصویب کرده را پرداخت می‌کنند.

محمدنعیم امینی فرد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره بحث فرار مالیاتی پزشکان که این روزها در رسانه‌ها مطرح است، اظهار کرد: در این‌که ما باید مالیات عادلانه از گروه‌های مختلف شغلی دریافت کنیم هیچکس نمی‌تواند مخالف باشد. نمایندگان مردم هم فارغ از اینکه به چه گروه شغلی وابستگی دارند، باید یک نگاه ملی و عادلانه در بحث دریافت مالیات از گروه‌های شغلی مختلف داشته باشند.

وی با اشاره به بحث مالیات پزشکان تاکید کرد: به نظر من با توجه به اینکه ما فرار مالیاتی گسترده در کشور داریم، مطرح کردن این موضوع با این اعداد و ارقام رویکرد مناسبی نیست. روسای بزرگ اقتصادی کشور تحت عناوین مختلف عملا مالیات متناسب را پرداخت نمی‌کنند، علاوه بر آن گروه‌های مختلف شغلی وجود دارند که مالیات را پرداخت نمی‌کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان عنوان کرد: اینکه ما نسبت به گروهی که اتفاقا عملکرد مناسب‌تری نسبت به مابقی گروه‌ها داشته‌اند، واکنش داشته باشیم راه مناسبی نیست. پزشکان ما الان حداقل در بخش دولتی، فرار مالیاتی ندارند و مالیاتی فراتر از این رقمی که کمیسیون تلفیق تصویب کرده را پرداخت می‌کنند. در سیستم پلکانی پرداخت مالیات، متناسب با افزایش درآمد هر پزشک میزان پرداخت مالیات هم افزایش پیدا می‌کند که رقم‌هایی تا ۳۵ و ۴۰ درصد از حق‌العمل پزشکان کسر می‌کنیم، ضمن اینکه سقف هم تعیین کردیم که حداکثر سقف پرداختی یک پزشک در مصوبه شورای عالی اداری در سیستم دولتی مشخص است.

وی با اشاره به وضعیت دریافت مالیات از پزشکان در بخش خصوصی گفت: در سیستم خصوصی هم باید به نوعی رفتار کنیم تا ضمن اینکه مالیات اخذ شود، به نحوی رفتار نشود که منجر به عدم شفافیت و ایجاد پرداخت‌های خارج از سیستم‌های مرسوم شود که منجر به فرار مالیاتی شود. باید با برنامه‌ای متناسب با واقعیات موجود همگام با اینکه مالیات را از گروه‌های جمعیتی و شغلی دیگر دریافت می‌کنیم، مالیات پزشکان را هم متناسب با آن ببینیم؛ عنوان کردن یک گروه شغلی و برجسته کردن آن در قانون بودجه به نظر من یک اقدام پوپولیستی است.

نماینده مردم ایران‌شهر در پاسخ به این سوال که به‌نظر شما این اقدامات پوپولیستی از سوی چه کسانی انجام می‌شود؟ به گروه‌هایی که داعیه ایجاد عدالت اجتماعی دارند اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم اگر طرح جامع مالیاتی که الان وجود دارد را متناسب با واقعیات موجود و متناسب با داده‌های سازمان مالیاتی کشور به طور جامع ببینیم خیلی بهتر است که یک گروه شغلی را هدف قرار دهیم؛ چراکه این روش باعث غفلت از بقیه گروه‌های شغلی که درآمد‌های به مراتب بالاتر و فرارهای مالیاتی به مراتب بیشتری را دارند، می‌شود.

امینی‌فرد اظهار داشت: البته ما نیز معتقد هستیم که باید مالیات پرداخت شود که البته این هم الزاماتی دارد به این معنا که دولت هم باید در پرداخت بدهی‌های خود به پزشکان و بقیه گروه‌های شغلی به‌روز تر باشد. جامعه پزشکی و گروه‌های مختلفی که در حیطه پزشکی فعال هستند اقدامات متناسبی را تا الان داشتند و بهتر است که باز هم مقداری شفاف‌تر دنبال کنند و موضوع نصب کارت‌خوان‌ها را همچنان ادامه دهند هرچند که در بیش از ۹۰ درصد کلینیک‌ها و مطب‌ها و بقیه صنوف پزشکی این کار را انجام شده و آن چند درصدی هم که انجام نمی‌دهند به نوعی از وهن جامه پزشکی است. 

وی تصریح کرد: ما باید نصب کارتخوان برای پزشکان را الزام کنیم و با آن موافق هستیم. درمجموع باید یک اقدام متناسب هم از طرف سازمان امور مالیاتی و هم از طرف پزشکان صورت بگیرد که ضمن حفظ شئونات پزشکی مالیات متناسب را هم پرداخت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز