خبرگزاری کار ایران

سلیمی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

فساد جایی رشد می‌کند که شفافیت نباشد/ مردم مبارزه‌ مسئولان با فساد را لمس نمی‌کنند/ سخت‌گیری‌ها همیشه برای کف جامعه است

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۳۹۶

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به بحث فساد در کشور تصریح کرد: سخت‌گیری‌ها همیشه برای کف جامعه است. در ادارات کوچک برای انجام کارهای کوچک مثل اخذ یک مجوز یا وام یکی دو میلیون تومانی هم ضمانت می‌خواهند اما در سطح کلان میلیاردی وام می‌گیرند ضمانت لازم وجود ندارد.

اصغر سلیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به افزایش پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت: فساد جایی رشد می‌کند که شفافیت نباشد اگر ارگان‌هایی که در کشور هستند و با پول ارتباط دارند بتوانند شفاف باشند و دسترسی جهت نظارت بر آن‌ها راحت باشد، از بروز فساد جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به فسادهای اقتصادی ازجمله اختلاس در کشور گفت: نظارت‌های ما خیلی کم است و در این بخش مشکل داریم. ما باید به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم. برخی می‌خواهند ره صد‌ساله را یک‌ شبه طی کنند، بعضی‌ها تا به پستی می‌رسند و فرصتی می‌یابند، فکر می‌کنند باید بیت‌المال را به سمت منافع خود و حزب و گرایش خود بکشند. فساد امروزه به عنوان یک فرهنگ جا افتاده و این به انتظاری تبدیل شده که مردم هم خلاف قانون عمل کنند اما اگر همه قانون‌مدار باشند، فساد ایجاد نمی‌شود.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با تاکید بر اینکه قانون بد بهتر از بی‌قانونی است، اظهار داشت: شرایطی که الان با آن مواجه هستیم این است که در رسانه‌های جمعی هر روز می‌بینیم که فسادی برملا می‌شود درنتیجه آن جو اعتماد که مردم باید به دولت و مسئولان داشته باشند کم می‌شود، این بی اعتمادی به نفع کشور نیست. خیلی از سرمایه‌گذاران هم در این جو بی‌اعتمادی نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند. شفافیت مالی را همه باید داشته باشند و قانون‌مداری را همه باید در راس کار خود قرار دهیم. اگر مدیری واقعا برای پیشبرد امور باید جرائت و جسارتی داشته باشد به این دلیل که انگ فساد بر او زده نشود، خیلی جاها آن جرائت از او گرفته می‌شود.

نماینده مردم سمیرم با اشاره به تعدد نهادهای نظارتی در کشور گفت:‌ به صورت اسمی چندین نهاد ناظر در کشور وجود اما این‌ها در عمل هرکدام کارها را به یکدیگر محول می‌کنند و هیچ کدام کار را انجام نمی‌دهند، به نظر من بعضی از این نهادهای نظارتی هم با بعضی افراد ارتباطاتی دارند درنتیجه باید یک نهاد نظارتی هم بر آن نهادهایی که خودشان ناظر هستند، ایجاد کنیم. اگر شفافیت وجود نداشته باشد، برخی می‌خواهند رای این‌ها ( نهادهای نظارتی ) را بگیرند. در موضوع مبارزه با فساد هر سه قوه باید همکاری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای مبارزه با فساد عزم ملی وجود دارد، گفت: بنده این عزم را هنوز ندیده‌ام ولی اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید یک جراحی انجام دهیم که این جراحی ممکن است صدماتی را هم وارد کند اما خیلی از مشکلات کشور را حل می‌کند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به تحریم و احتکار و گرانی یادآور شد: به نظر من کمتر از ۱۰ درصد از مشکلات در کشور ما مربوط به مسائل خارجی است، ۹۰ درصد از مشکلات اقتصادی ما به دلیل مدیریت داخلی کشور و بروکراسی‌ها و فساد اداری است.

وی در توضیح اینکه برای مبارزه با فساد از کجا باید شروع کنیم، گفت:‌ سخت‌گیری‌ها همیشه برای کف جامعه است. در ادارات کوچک برای انجام کارهای کوچک مثل اخذ یک مجوز یا وام یکی دو میلیون تومانی هم ضمانت می‌خواهند اما در سطح کلان میلیاردی وام می‌گیرند ضمانت لازم وجود ندارد. برای مبارزه با فساد باید از بالا شروع کنیم اگر بالا درست شود پایین هم خود به خود مشکلش حل می‌شود و درست خواهد شد.

سلیمی با تاکید بر اینکه نظام ما جمهوری اسلامی است، ابراز داشت: انقلاب ما هم برای تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد و زیاده‌خواهی بود. بسیاری از اصول نظام جمهوری اسلامی معطوف به این موضوعات است که ما فساد را نداشته باشیم. اگر بخواهیم آن اعتمادی که کم شده را بازگردانیم، باید با فساد مبارزه قاطع داشته باشیم. ما راهی نداریم جز اینکه قاطعانه با فساد مبارزه کنیم.  برای مبارزه با فساد باید دادگاه‌های ویژه داشته باشیم تا طی چند ماه تکلیف روشن شود.

این عضو فراکسیون امید با اشاره به وضعیت اجناس احتکار شده و وضعیت بازار خودرو گفت:‌ در نهایت مشخص نیست چه برخوردی با اجناس احتکار شده صورت گرفت. مردم مبارزه‌ای که با فساد انجام می‌شود را نمی‌بینند و لمس نمی‌کنند، مبارزه با فساد باید به گونه‌ای باشد که در بدنه جامعه لمس شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز