خبرگزاری کار ایران

ذاکریان در گفت‌وگو با ایلنا:

بازنده قطع همکاری‌های امنیتی، اروپا خواهد بود/ تحریم ایران از سوی اروپا، بی‌شرمانه است/ به‌جای طلبکاری، بدهکار اروپایی‌ها هم شده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۴۳۶

یک استاد حقوق و روابط بین‌الملل با بیان اینکه ایران به جای آنکه طلبکار اروپا باشد بدهکار آنها هم شده است، تاکید کرد: اتحادیه اروپا به جای آنکه پاسخگوی رفتار اعضای خود در قبال پناه دادن به تروریست‌ها باشد و با تروریست‌ها برخورد کند، با ایران تقابل کرده و ایران را تحریم می‌کند.

مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره تاثیر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه وزارت اطلاعات بنا به ادعای تلاش ایران برای انجام ترور در اروپا گفت: ایران از قبل اختلافاتی درخصوص برخی از مسائل با اتحادیه اروپا داشت که از جمله آنها می‌توان به فلسطین و وضعیت سرزمین‌های اشغالی، حقوق‌بشر، تروریسم و مسائل منطقه‌ای اشاره کرد. 

ایران معتقد است بخشی از ریشه‌های تروریسم در داخل اروپا است

وی با بیان اینکه درخصوص تروریسم ایران و اروپا اختلاف‌نظرهایی دارند، اظهار داشت: در حالی که برخی از کشورهای اروپایی مدعی هستند تعدادی از گروه‌های تروریستی ایدئولوژی اسلامی دارند، ایران معتقد است بخشی از ریشه‌های تروریسم در داخل اروپا است و بخش اعظمی از کسانی که عضو داعش هستند و در سوریه و عراق حضور دارند، اروپایی‌ بوده و از اروپا به خاورمیانه آمده‌اند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه‌ ۱+۵ اشاره و تصریح کرد: ایران با اروپا و امریکا درخصوص یکی از اختلافات‌شان یعنی مسئله هسته‌ای گفت‌وگو کرد که این گفت‌وگوها به نتیجه رسید و منتهی به توافق هسته‌ای شد. با رییس‌جمهور شدن ترامپ، ایالات متحده از برجام خارج شد اما اروپا در آن باقی ماند. ایران و اروپا در مورد توافق هسته‌ای اختلاف‌نظری ندارند و همانطور که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته، ایران براساس ۱۳ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهداتش پایبند بوده است. 

اروپا در تامین منافع ایران در برجام تخلف داشته است

ذاکریان با بیان اینکه ایران با وجود خروج امریکا از برجام، به تعهداتش همچنان پایبند است، خاطرنشان کرد: برخلاف پایبندی ایران به تعهداتش در برجام، این اروپا است که تخلف داشته و نتوانسته منافع حاصل از برجام برای ایران را تامین کند. به طور مثال آنها از ایران نفت خریداری نمی‌کنند، بانک‌های اروپایی مراودات اقتصادی‌شان را با بانک‌های ایرانی قطع کرده‌اند، موانع بر سر سرمایه‌گذاری و نقل و انتقالات کالاها به ایران وجود دارد و در راه‌اندازی و اجرای سازوکار ویژه مالی تاخیر داشته‌اند. 

وی با اشاره به وضعیت خاورمیانه ابراز داشت: تحولات خاورمیانه به گونه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران حتی با کسانی که اختلاف‌نظر دارد، رایزنی‌هایی را انجام داده و همکاری‌هایی می‌کرده که از جمله آنها، اروپا است که نتیجه آن، تامین امنیت برای اروپا است و متقابلا آنها نیز کمک‌هایی را می‌کردند که البته این کمک‌ها در حد و اندازه اقدامات ایران نبوده است. 

قطع همکاری امنیتی ایران و اروپا، موجب بروز یافتن خلاءهایی برای اروپا می‌شود

این استاد حقوق و روابط بین‌الملل به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای تحریم ایران به بهانه تلاش برای ترور در اروپا اشاره و بیان کرد: در مورد اتفاقی که در دانمارک رخ داد و به ایران انتساب داده شد، ایران نباید به صورت عقلی در مورد گروه کوچکی دخالتی انجام می‌داده است چراکه این کار موجب بزرگ شدن آنها می‌شود. ایران در مورد این مسئله به آنها تذکر داد ولی گوش اروپایی بدهکار به این هشدارها نشد و دانمارک مدعی شد که اتحادیه اروپا با ایران برخورد می‌کند. 

ذاکریان با تاکید بر اینکه بازنده بازنگری و قطع همکاری‌های امنیتی، اروپا است، یادآور شد: بسیاری از داعشی‌هایی که در سوریه و عراق حضور دارند، اروپایی‌ هستند و بعد از ختم ماجرا در سوریه و عراق، آنها مجددا به کشورهایشان بازخواهند گشت و این مسئله می‌تواند چالش‌های امنیتی برای آنها ایجاد کند. به همین خاطر، قطع همکاری‌های امنیتی ایران و اروپا، موجب بروز یافتن خلاهایی برای اروپا می‌شود. 

صبوری ایران در برابر اروپا سقف و زمان دارد

وی در رابطه با تاثیر این تحریم‌ها بر برجام نیز عنوان کرد: ایران تاکنون نسبت به خلاف وعده‌های اروپا صبوری کرده و تا حدی هم صبر پیشه خواهد کرد ولی صبوری ایران در برابر اروپا هم سقف و زمانی خواهد داشت و منطقی نیست ایران در جاده یکطرفه قدم بردارد و ضروری است اروپا نیز در مسیر دوطرفه گام‌هایی را بردارد. 

این کارشناس مسائل اروپا با تاکید بر اینکه ایران تاکنون به تعهدات پایبند بوده و بی‌شرمانه است که اروپا ایران را متهم تخلف کند، گفت: ایران خود قربانی تروریسم است و ایالات متحده و اتحادیه اروپا تا به امروز پناهگاه و مامن گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب بوده‌اند. کشورهای اروپایی نیز طی سال‌های گذشته به ویژه سال‌های اخیر محل برگزاری کنفرانس‌هایی بوده‌اند که سران این گروه‌ها و برخی از مقامات غربی در آن حضور یافته و از تغییر رژیم و تجزیه ایران سخن گفته‌اند که مداخله در مناسبات داخلی کشورها است. 

ایران به‌جای طلبکاری، بدهکار اروپا هم شده است

ذاکریان ادامه داد: قطعا دستگاه دیپلماسی باید با این برخوردهای خلاف قوانین بین‌المللی باید برخورد کند و اروپایی‌ها نیز نباید گروه‌هایی را در خود جای بدهند که از تغییر رژیم و تجزیه ایران سخن می‌گویند چراکه معنای این سخن، ترور است. 

وی با بیان اینکه ایران به جای آنکه طلبکار اروپا باشد بدهکار آنها هم شده است، اظهار داشت: اتحادیه اروپا به جای آنکه پاسخگوی رفتار اعضای خود در قبال پناه دادن به تروریست‌ها باشد و با تروریست‌ها برخورد کند، با ایران تقابل کرده و ایران را تحریم می‌کند در حالی که ایران می‌گوید در ماجرای دانمارک، هیچ رابطه سیستماتیکی وجود نداشته و دانمارک نیز هیچ سندی دال بر نقش ایران ارائه نداده است. 

اتفاقات رخ داده در مناسبات تهران و کپنهاگ، نافی مسئولیت دانمارک در برخورد با تروریست‌ها نیست

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اتفاقات رخ داده در مناسبات میان تهران و کپنهاگ، ناقی مسئولیت دولت دانمارک در قبال برخورد با تروریست‌ها نیست، تصریح کرد: گروهی تروریستی رسما مصاحبه می‌کند و مسئولیت یک اقدام تروریستی در اهواز - که بر اثر آن تعدادی از شهروندان غیرنظامی کشته شدند - را برعهده گرفته است اما کپنهاگ به جای برخورد با آنها و اخراج و دستگیری‌شان، به آنها پناه می‌دهد و طرف مقابل را (ایران) تنبیه می‌کند. 

ذاکریان افزود: فرض کنید در مترو مادرید یا رژه‌ای نظامی در اسپانیا بمب‌گذاری می‌شد. گروهی در ایران مصاحبه انجام می‌داد و مسئولیت آن را قبول می‌کرد. ایران با آن گروه نه تنها برخورد نمی‌کرد بلکه به آنها حقوق و مصونیت هم می‌داد. در ایران شرایط اروپایی‌ها چه جنجالی به پا می‌کردند؟ 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز