خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور:

هنرمندان خطوط قرمز و حدود الهی را رعایت کنند/ بحث فیلتر کردن را یک بحث انحرافی می‌‌دانم

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۶۴۱

دادستان کل کشور تاکید کرد: اعتقاد نداریم که باید فضای مجازی را به گونه‌ای بست که مردم نتوانند از آن استفاده کنند.

به گزارش ایلنا، حجت‌‌الاسلام محمدجعفر منتظری در جلسه بررسی تهدیدات حوزه فرهنگی و اجتماعی هدف از این جلسه را عمدتا در ارتباط با مسایل فرهنگی جامعه برشمرد و گفت: همه می‌دانیم دشمن در مقابله با نظام جمهوری اسلامی از حربه‌های مختلف و راه‌های گوناگون ورود پیدا کرده و می‌کند و از جمله راه‌های ورود، مسایل فرهنگی جامعه است.

وی با اشاره به تعبیر رهبری تحت عنوان شبیخون فرهنگی دشمن اظهار داشت: در طول سال‌های متمادی شاهد هستیم این شبیخون انجام شده و روزبه‌‌روز هم ابعاد گسترده‌‌تری پیدا می‌‌کند لذا وظیفه همه ما در نظام جمهوری اسلامی چه در دستگاه‌های فرهنگی و چه در دستگاه‌های دیگر که به نحوی از انحا مسئولیت هدایت مسایل فرهنگی را برعهده دارند، این است که به این موضوعات توجه جدی داشته باشیم.

این مقام عالی قضایی ادامه داد: دستگاه قضا از جهت جرایمی که در حوزه فرهنگی شکل می‌گیرد وظیفه دارد که در چارچوب قوانین و مقررات به این قبیل پرونده‌ها رسیدگی کند.

منتظری به نقش قوه قضاییه در پیشگیری از وقوع جرم اشاره و تصریح کرد: از منظر حقوق عامه باید دادستان‌ها به حقوق مردم توجه داشته و در مسائل فرهنگی در جایی که اقتضا می‌کند، ورود کنند.

وی به تعریفی از شبیخون فرهنگی پرداخت و خاطرنشان کرد: شبیخون فرهنگی عبارت است از هجوم دشمن بر فکر اعتقادی و اخلاقی جامعه به صورت غافلگیرانه با هدف اینکه باورهای و اعتقادات جامعه یا اخلاق شهروندان را یا به طور کلی متلاشی کند یا کارآیی لازم را سلب نماید.

دادستان کل کشور افزود: خاستگاه اصلی وجود انقلاب اسلامی و تحقق نظام جمهوری اسلامی، اعتقاد و ایمان مردم به احکام نورانی اسلام بوده است.

منتظری اضافه کرد: با رهبری امام راحل، مردم رای قاطع بالای ٩٨ درصد به نظام جمهوری اسلامی دادند. اکنون محور‌های اصلی این نظام مشخص است و از روز تحققش با انواع دشمنی‌های دشمنان مواجه بوده است.

وی ادامه داد: خمیر مایه اصلی که قوام نظام بر آن استوار است اعتقاد راسخ مردم به مبانی دینی بوده است و خاستگاه این نظام و انقلاب و جمهوری اسلامی فکر و اندیشه و گرایش‌های دینی مردم بوده و است.

دادستان کل کشور افزود: جنگ نظامی و توطئه‌های دشمنان با شکست‌های پی در پی مواجه شد و لذا جنگ فرهنگی را مورد توجه قرار دادند و همه ابزار‌ها را در این راستا به کار گرفتند.

وی اضافه کرد: دشمن اعتقادات مردم و افکار اسلام گرایانه مردم را هدف قرار داده است، لذا وظیفه مسئولان است که متناسب با تلاش دشمن ابزار‌های لازم را بکار گیرند؛ ولی متاسفانه در درون کشور در مورد ابزار و امکاناتی که می‌توانیم علیه شبیخون فرهنگی دشمن به کار گیریم آنگونه که شایسته نظام جمهوری اسلامی است، یا قصور یا تقصیر داریم.

این مقام عالی قضایی مقابله با شبیخون فرهنگی را امری سخت و ظریف دانست و ابراز داشت: باید متناسب با ابزار دشمن ما نیز ابزار‌های لازم را در مقابله با شبیخون فرهنگی بکار گیریم.

منتظری ادامه داد: لازمه مقابله با دشمنی که مجهز به موشک است این است که خودمان را مجهز به موشک کنیم و باید دید که تاکتیک‌های دشمن چیست و از آنها استفاده کرده و فراتر از تاکتیک‌های دشمن حرکت کنیم، در حوزه فرهنگی هم همینطور است.

وی افزود: مسئولان فرهنگی، رسانه‌ها، هنرمندان، آموزش و پرورش، صداوسیما و هرکسی که دست اندکار مسایل فرهنگی است باید ضعف‌های موجود را برطرف کنند.

دادستان کل کشور با اشاره به حادثه سیرجان و اینکه فضای مجازی بستر وقوع برخی جرایم است، بیان کرد: اگر فضای مجازی را مدیریت نکنیم روز به روز وضعمان بدتر خواهد شد. البته باید از این فناوری روز استفاده کرد، ولی آیا نباید در نظام جمهوری اسلامی فضای مجازی مدیریت صحیح شود؟

منتظری اضافه کرد: تا بحث مدیریت فضای مجازی و فیلتر برخی فضا‌هایی که جز ضرر چیزی ندارد را مطرح می‌کنیم، عده‌ای از رسانه‌ها و بخش‌های مختلف ما را متهم می‌کنند که قوه قضاییه نمی‌خواهد از این فضا استفاده شود که این برداشت نادرست است، هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد فضای مجازیش رها باشد و فیلتر برخی شبکه‌ها و کانال‌ها به معنای چشم پوشی از امکانات خوب و ارزشمند فضای مجازی نیست، آنچه ما را به صدور حکم قضایی در برخی موارد متوسل می‌کند، آسیب‌هایی است که متوجه جامعه می‌شود.

وی ادامه داد:‌ شورای عالی فضای مجازی مسئول مدیریت فضای مجازی است،‌ وزارت ارتباطات و دستگاه‌های مرتبط با فضای مجازی در قبال حوادث رخ داده در این فضا مسئولیت دارند. 

این مقام عالی قضایی افزود: اعتقاد نداریم که باید فضای مجازی را به گونه‌ای بست که مردم نتوانند از آن استفاده کنند.

منتظری با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری نسبت به مسائل فضای مجازی، یادآور شد: مسئولان امر و متولیان مدیریت فضای مجازی باید بدانند که وظیفه آنها است که فضای مجازی را مدیریت کنند از دولت تا شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و دستگاه‌‌های دیگر که مسئولیت دارند اگر کوتاهی کنند باید روزی در پیشگاه خداوند متعال جوابگو باشند.

وی اضافه کرد: ما نمی گوییم مردم از تئاتر و فضاهای شاد استفاده نکنند، مردم باید شاد باشند و کسی مخالف شادی مردم نیست و کسی القا نکند که ما با شادی مردم مخالف هستیم چراکه مردم باید شاد باشند؛ اما باید خطوط قرمز رعایت شود و قانون نقض نگردد.

دادستان کل کشور دستگاه‌های فرهنگی با تهاجم فرهنگی به طور فرهنگی برخورد کنند، عنوان کرد: نباید اجازه دهیم در دستگاه‌های فرهنگی جرایمی شکل گیرد که بخواهیم برخورد کنیم و در مقابله با تهاجم فرهنگی هم‌‌افزایی و همکاری دستگاه‌ها لازم است.

منتظری ادامه داد: دستگاه قضایی به دنبال این نیست که با مسایل فرهنگی برخورد فیزیکی و تشکیل پرونده داشته باشد و عمدتا تلاشمان این است که مسایل فرهنگی را با تعامل حل کند.

وی از هنرمندان خواست خطوط قرمز و حدود الهی را رعایت کنند.

این مقام عالی قضایی افزود: اگر کسی بخواهد مقدسات اسلام را بازیچه بگیرد و به تذکرات گوش نکرد، وظیفه دستگاه قضایی است که برخورد کند.

منتظری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد صحت و سقم فیلتر اینستاگرام گفت: بحث فیلتر کردن برخی شبکه‌‌ها و کانال‌‌ها و پیام‌‌رسا‌ن‌ها حساس و مهم است. تا حرف از فیلتر کردن به میان می‌‌آید، هر کسی اظهارنظر می‌‌کند ولی حرف ما روشن است و اعتقاد داریم باید این شبکه‌‌ها مدیریت شود، اگر می‌‌‌توانید از لحاظ فنی کاری کنید که اینستاگرام و تلگرام و هر گرام دیگری بتواند بدون آسیب زدن به اخلاق مردم خدمت‌‌رسانی کند، این کار را انجام دهید.

وی افزود: وقتی می‌‌‌بینیم در کشور ما جوانان آنقدر توانمند هستند که در عرصه‌‌‌های مختلف دنیا را شگفت‌‌زده می‌‌کنند، آیا این جوانان نمی‌‌توانند در ارتباط با ایجاد یک فضای مجازی سالم، فعالیت می‌‌کنند در حالی که اعتقاد داریم قطعا می‌‌توانند.

این مقام عالی قضایی اضافه کرد: شورای عالی فضای مجازی مصوباتی داشته است که این مصوبات باید اجرا شود. بخشی از مصوبات شورای عالی فضای مجازی هنوز اجرا نشده است.

منتظری ادامه داد: بحث فیلتر کردن را یک بحث انحرافی می‌‌دانم بحث اساسی این است که فضای مجازی را سالم کرده و آسیب‌ها را بشناسیم.

وی افزود: برخی به مجرد اینکه بحث فیلتر مطرح می‌‌شود، فکر می‌‌کنند که ما می‌‌‌خواهیم در دنیای صد سال قبل زندگی کنیم در حالی که به جامعه نباید آدرس غلط داد و دستگاه قضایی و دست‌‌اندرکاران دلسوز فضای مجازی به دنبال این نیستند که مردم را از فضای مجازی محروم کنند ولی معتقدیم باید سالم‌‌‌سازی شود و امکان سالم‌‌سازی وجود دارد و دولت باید تمام امکانات و توان را در اختیار قرار دهد تا جوانان ما بتوانند یک فضای مجازی متناسب با خواست مردم و نظام جمهوری اسلامی به وجود بیاورند.

در ادامه جلسه حجت‌‌الاسلام هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه ضمن بیان اظهاراتی بر لزوم هماهنگی دستگاه‌ها در حوزه فرهنگ تاکید کرد و اظهار داشت: باید آسیب‌‌‌شناسی فرهنگی از منظر حقوق عامه صورت گیرد. ضروری است ضمن اولویت‌‌بندی این موضوع، پیشنهاداتی برای رفع و کاهش آسیب‌‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

دادستان کل کشور در خاتمه این نشست، با تاکید بر مشخص شدن اعضای ثابت جلسه و تداوم و استمرار آن، از حاضران جلسه خواست که پیشنهادات خود را در حوزه برخورد با آسیب‌‌های فرهنگی ارائه کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز