خبرگزاری کار ایران

معاون دادستان نظامی تهران خبر داد:

آغاز به کار واحد سجل کیفری در دادسرای نظامی تهران

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۵۷۲

معاون اجرای احکام دادستان نظامی تهران از آغاز به کار واحد سجل کیفری و انگشت‌نگاری دادسرای نظامی تهران خبر داد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم حاتمی با اعلام این خبر گفت: برای راه‌اندازی این واحد، از ابتدای سال جاری با پیشنهاد و پیگیری‌های دادستان نظامی تهران جلسات متعددی با حضور خارا، رئیس مرکز تشخیص هویت ناجا و معاونان وی همچنین معاونان دادستان نظامی تهران برگزار شد.

وی اضافه کرد: پس از موافقت مرکز تشخیص هویت ناجا، عبدالله فاضلی رئیس دایره مددکاری اجتماعی دادسرای نظامی تهران به‌عنوان مسئول این واحد منصوب شد و مأموریت یافت تا کارهای اجرایی مربوط را پیگیری کند.

این مقام قضایی ادامه داد: کارشناسان این بخش، یک دوره آموزشی فشرده در زمینه نحوه اداره واحد سجل کیفری همچنین انگشت‌نگاری را در مرکز تشخیص هویت ناجا گذراندند و بعد از آموزش نیروی انسانی، تجهیزات موردنیاز این واحد مانند میز مخصوص و کارت‌های ویژه انگشت‌نگاری از مرکز تشخیص هویت ناجا تهیه شد.

حاتمی با اشاره به اهمیت و ضرورت راه‌اندازی واحد سجل کیفری و انگشت‌نگاری در دادسرای نظامی تهران، اظهار داشت: راه‌اندازی این واحد، گامی مهم در مستندسازی کامل سوابق متهمان و مجرمان است.

وی ثبت دقیق سوابق متهمان و مجرمان امنیتی را از مزیت‌های مهم این واحد برشمرد و تصریح کرد: متهمان جرایم امنیتی هم‌زمان با تشکیل پرونده در شعب بازپرسی، توسط قضات جهت انگشت‌نگاری و ثبت سوابق به واحد سجل کیفری معرفی می‌گردند.

معاون اجرای احکام دادستان نظامی تهران افزود: در واقع با ثبت اطلاعات و سوابق این افراد و ارسال آن برای مرکز تشخیص هویت ناجا تمامی مجاری احتمالی گریز مجرمان از استعلام‌های مربوط به سوءپیشینه مسدود می‌شود.

حاتمی درخصوص سوابقی که در واحد سجل کیفری ثبت می‌شود، خاطرنشان کرد: سوابق محکومان در سه موضوع شامل: ۱- محکومیت‌های کیفری قطعی و قابل اجرا و تاریخ شروع و ختم آنها و احکام اعاده دادرسی، آزادی مشروط و تعلیق اجرای مجازات؛ ۲- حکم لغو تعلیق اجرای مجازات و اجرای بقیه محکومیت به لحاظ تخلف از ترتیبات و شرایط آزادی مشروط و... و ۳- تصمیمات مربوط به اعاده حیثیت، عفو عمومی یا بخشودگی و تخفیف و تبدیل کیفر در این واحد ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین مشخصات متهم شامل نام و نام خـانوادگی وی و پدر و مادرش، کد ملی و شماره شناسنامه و تاریخ و محل صدور آن، تاریخ و محل تولد، محل اقامت دائمی یا موقتی و علامات مشخصه در این واحد ثبت می‌شود.

این مقام قضایی افزود: کارت‌های انگشت‌نگاری تا زمان صدور حکم قطعی متهم در واحد سجل کیفری بایگانی می‌شوند و پس از صدور حکم چنانچه متهم، مجرم شناخته شود، یکی از این کارت‌ها به اداره تشخیص هویت ناجا ارسال می‌شود تا در هنگام بررسی سوءپیشینه‌ی افراد بتوان به آن استناد کرد.

حاتمی اضافه کرد: اگر مجرمیت متهم احراز نگردد یکی از کارت‌ها امحاء و دیگری نیز بایگانی می‌شود.

وی از تهیه کلیه تجهیزات موردنیاز سجل کیفری و انگشت‌نگاری خبر داد و ابراز داشت: به دنبال آن هستیم که به سامانه تشخیص هویت ناجا متصل شویم و کلیه فرآیندهای انگشت‌نگاری را به‌صورت الکترونیکی انجام دهیم.

معاون دادستان نظامی تهران همچنین از شعب بازپرسی خواست که با توجه به لزوم ثبت سجل کیفری و انگشت‌نگاری از متهمان، معرفی متهمان جهت انگشت‌نگاری را در دستورکار خود قرار دهند.

حاتمی از کلیه کسانی که در راه‌اندازی این واحد نقش داشته‌اند به‌ویژه ترکی دادستان نظامی تهران و خارا رئیس مرکز تشخیص هویت ناجا تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری بخش‌های مختلف سازمان به‌ویژه شعب بازپرسی شاهد ثمربخشی و کارایی روزافزون این واحد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز