خبرگزاری کار ایران

رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران:

نگفتیم حذف ۴ صفر در رشد اقتصادی و کاهش تورم اثر دارد/ در حال طراحی نظامی برای عملیات بازار باز هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۴۰۳

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: پیشنهاد حذف چهار صفر برای تسهیل امور و جلوگیری از هزینه‌های اضافی چاپ اسکناس است و ارتباط پول ملی با عرصه‌های بین‌المللی متناسب باشد. رابطه پول ملی با ارزهای خارجی نیاز به اصلاح دارد و نرخ مبادله با ارزهای دیگر بسیار بالاست که این مسئله، خوب نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالناصر همتی ظهر امروز پس از پایان نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوالی مبنی بر اولویت‌های بانک مرکزی درباره پول ملی و حذف چهار صفر گفت: ما کارهای مهمی را در بانک مرکزی شروع کردیم و تحولاتی مهم در بازار ارز و پول و اصلاح نظام بانکی در دستورکار داریم. پیشنهاد چهار صفر هم برای تسهیل امور و جلوگیری از هزینه‌های اضافی چاپ اسکناس است و ارتباط پول ملی با عرصه‌های بین‌المللی متناسب باشد. رابطه پول ملی با ارزهای خارجی نیاز به اصلاح دارد و نرخ مبادله با ارزهای دیگر بسیار بالاست که این مسئله، خوب نیست.

وی ادامه داد: این نظر بانک مرکزی است که باید در دولت بررسی و در مجلس قانون شود که باید در طول زمان و آرامش بررسی شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره واکنش‌های مطرح شده نسبت به حذف چهار صفر اظهار داشت: اینکه در رشد و تورم ما اثر ندارد، ما هم این مسئله را می‌دانیم. ما هم نگفتیم که حذف چهار صفر در رشد اقتصادی و کاهش تورم اثر دارد. ما برای انجام تسهیل و آرامش می‌خواهیم این کار را بکنیم. فرض کسی می‌خواهد خانه خود عوض کند ولی نمی‌تواند، نمی‌شود که این خانه را تعمیر و نظافت نکن. این تغییر هم ظاهری و اسمی است و قبول داریم که حقیقی نیست.

همتی درباره اظهاراتش مبنی بر اجرایی شدن حذف چهار صفر از پول ملی ظرف بازه زمانی دو ساله تصریح کرد: بحث ما دو سال صبر کردن نیست بلکه اجرای قانونی و فنی آن نیازمند قانون‌گذاری و اصلاحاتی در گمرک و نظام حسابرسی و... است که باید آماده شود. من گفتم دو سال طول می‌کشد اینها نهایی و اجرایی شود.

وی با یادآوری اینکه ما مسائل مهمی در شورای پول و اعتبار داریم، خاطرنشان کرد: شب گذشته دو مصوبه در این شورا داشتیم که یکی تشکیل بازار متشکل معاملات ارزی است تا معاملات ارزی در صرافی‌ها و بانک‌ها به صورت شفاف انجام شود. موضوع دیگر، دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز است تا مردم بتوانند سپرده‌گذاری کرده و ریسک دارایی‌هاشان را به حداقل برسانند. ما برای عملیات بازار باز در حال در حال طراحی نظامی هستیم یا ما در بودجه سال آینده برای تعدیه بدهی‌های دولت به بانک‌ها در حال طراحی بخش اوراق هستیم که این اوراق مبنای ما در عملیات بازار باز می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اصلاح نظام بانکی مسئله مهمی است که حداقل چند در جلسه هماهنگی سران قوا درباره آن بحث داشتیم. بندهایی تصویب شده و در حال جلو رفتن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز