خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

اصلاحات واقعی در ایران اگر از تفکر دینی فاصله بگیرد، نمی‌تواند جریانی موفق باشد

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۳۱۱

رئیس مجلس سالروز قیام نوزدهم دی ماه مردم قم را گرامی داشت و گفت: اصلاحات واقعی در ایران اگر از ماده اصلی تفکر دینی فاصله بگیرد، نمی‌تواند جریانی موفق باشد

علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن گرامیداشت ۱۹ دی سالروز قیام مردم قم در سال ۱۳۵۶، گفت: پس از اهانت وقیحانه مسؤولان رژیم ستم‌شاهی به ساحت مقدس امام (ره) مردم انقلابی قم به منازل مراجع عظام تقلید رفتند و با شعارهای انقلابی صحنه اجتماعی - سیاسی قم را به میدان مبارزه با رژیم سفاک پهلوی بدل کردند.این حضور آگاهانه مردم در منازل مراجع عظام تقلید در قم، مبداء انقلاب شکوهمند اسلامی شد و این حرکت آگاهی‌بخش، بیداری در سایر استان‌ها را سبب شد و چهلم شهدای قم در تبریز و سایر شهرها جوشش جدید انقلابی را به وجود آورد.

رئیس مجلس ادامه داد: در کالبد شکافی این قیام و سابقه تاریخی سایر قیام‌های ۱۰۰ سال اخیر در ایران می‌توان به این امر دست یافت که بطن فرهنگ ایران، تفکر دینی و تعلق به میراث گرانقدر اهل بیت عصمت و طهارت است و هر گونه اصلاحات سیاسی - اجتماعی اگر بر ستون‌های تفکر دینی استوار شود، چه از نوع ایجابی و چه از نوع سلبی، به دلیل باورهای عمومی اجتماعی موفق خواهد بود، در غیر این صورت نمی‌تواند در توده‌ها حرکت‌آفرین باشد.

وی تصریح کرد: البته این نکته اساسی در تاریخ ایران همیشه مورد توجه مصلحان واقعی بوده است اما سلاطین جور به دلیل بی‌لیاقتی و نداشتن درک درست جامعه‌شناختی گاه با این مبنا مبارزه کردند، چه رضاخان و محمدرضا این درک را نداشتند و به جای آن بر آمریکا و انگلیس تکیه کردند و به خود و کشور لطمات جبران‌ناپذیر زدند.

رئیس قوه قانون گذاری بیان کرد: البته برخی گروه‌های سیاسی مانند مارکسیست‌ها با گرته‌برداری از سایر قیام‌ها که متناسب با شرایط کشورهای دیگر بود مسیری را در ایران طی کردند که توفیق نیافتند اما امام(ره)، مدرس، کاشانی، علمای صدر مشروطه و سیدجمال از مصلحان واقعی بودند که با شناخت درست از صحنه اجتماعی ایران بنای حرکت خود را بر تفکر دینی و البته حرکت روشن‌بینانه قرار دادند که نتیجه آن، انقلابی شکوهمند بود.

رئیس مجلس تاکید کرد: این درسِ بزرگی است که اصلاحات واقعی در ایران اگر از ماده اصلی تفکر دینی فاصله بگیرد، نمی‌تواند جریانی موفق باشد. در ایران عرفی کردنِ همه حقایق چه در عرصه سیاسی و چه عرصه معرفتی، نه وجه عقلی دارد و نه تجربه توفیقی برای آن ثبت کرده است.

لاریجانی افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب از سال‌ها پیش درباره تهاجم فرهنگی اظهاراتی داشتند به همین دلیل است که پایه تغییرات و اصلاحات واقعی و حرکتِ به جلو، چه در حدوث و چه در بقای انقلاب، به رونق‌بخشی به تفکر دینی و غنا یافتن در این عرصه منوط است. اگرچه امروز نیز آمریکا در ظاهر فضای مبارزه امنیتی، سیاسی و اقتصادی را علیه ایران مطرح می‌کند اما اصل ماجراجویی آنان مبارزه با مبانی دینی است که نشانه گرفته‌اند و توفیق نداشتن آنان در این عرصه با وجود فشارهای اقتصادی، به همین دلیل است که ملتی که فرهنگ حسینی و علوی دارد، میراث قلبی خود را به حراج نمی‌گذارد و تحمل سختی‌ها را در سنگرِ صیانت از آیین خود می‌پندارد.یاد شهدای بلندمقدار قیام ۱۹ دی قم را گرامی می‌داریم و بر ارواح مطهر آنان درود می‌فرستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز