خبرگزاری کار ایران

محمودی در جریان سوال از وزیر فرهنگ:

نیمی از موقوفات کشور فاقد سند هستند/ شفافیت درآمد موقوفات بدون اسناد ممکن نیست

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۹۰۴

نمیانده مردم شهرضا گفت: اطلاعات موقوفات حتی در اختیار سازمان‌های پژوهشی هم قرار نمی‌گیرد. حدود ۱۷۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که تنها برای ۵۰ درصد آن سند رسمی صادر شده و نیمی از آنها فاقد سند هستند؛ این در حالی است که شفافیت درآمد موقوفات بدون اسناد ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سمیه محمودی در نشست علنی مجلس در جریان سوال خود از وزیر فرهنگ در مورد عدم شفافیت در سازمان اوقاف تصریح کرد: متاسفانه با وجود جایگاه سنت حسنه وقف و بقاع متبرکه  شاهد عملکرد ضعیف سازمان اوقاف هستیم. مردم و مسئولین نسبت به عملکرد سازمان اوقاف حساس هستند و عملکرد این سازمان در همه شهرها و استانها مورد نقد قرار دارد.

وی با اشاره به عدم وجود فهرست دقیق از منابع اوقافی، ارزش وعایدی سالانه آنها اظهار کرد: ۸۰ درصد موقوفات تجاری، مسکونی و کشاروزی به صورت متصرفی با تولیت اوقاف اداره می‌شود و عواید آن از طریق اجاره فروش، تبدیل به احسن و سرمایه گذاری حاصل می‌شود که کم‌بازده‌ترین و شایع‌ترین این روش‌ها اجاره موقوفات است. اطلاعات موقوفات حتی در اختیار سازمان‌های پژوهشی هم قرار نمی‌گیرد. حدود ۱۷۰ هزار موقوفه در کشور وجود دارد که تنها برای ۵۰ درصد آن سند رسمی صادر شده و نیمی از آنها فاقد سند هستند؛ این در حالی است که شفافیت درآمد موقوفات بدون اسناد ممکن نیست.

محمودی گفت:  ۵۲ درصد امامزاده‌ها فاقد درآمد هستند و برای بازسازی و بهسازی ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است. این نشان دهنده عدم جدیت مدیران اوقاف در گسترش فرهنگ وقف است. لازم است دلایل عدم تغییر رویکرد اوقاف به توجه به بهره‌وری پایین موقوفات اعلام شود. درآمدها و هزینه‌های اوقاف باید به صورت تفکیکی اعلام شود البته از سیستم ممیزی که طی سال‌های آینده شکل گرفته قدردانی می‌کنیم اما این موضوع جای کار بیشتری دارد.

وی با تاکید بر ضرورت تشریح دلایل عدم مشارکت یا مشارکت محدود نخبگان محلی در وقف گفت: توسعه موقوفات بدون استفاده از تمامی فرصت‌ها شدنی نیست. همچنین لازم است سازمان اوقاف با ارائه گزارش‌های شفاف در مورد نحوه اداره موقوفات افکار عمومی را در مورد بهره‌وری آنها اقناع کنند. ایجاد تعامل با دیگر نهادها و ارگانها ضرورتی برای اوقاف است؛ برخی بقاع متبرکه به خاطر اختلاف دیدگاه مدیران نتوانستد طرح جامع تهیه کنند.  شفاف سازی در مورد نحوه جذب و نیروی انسانی به ویژه نیروی بازنشسته در سازمان اوقاف باید انجام شود.

وی با تاکید بر ضرورت تشریح دلایل عدم مشارکت یا مشارکت محدود نخبگان محلی در وقف گفت: توسعه موقوفات بدون استفاده از تمامی فرصت‌ها شدنی نیست. همچنین لازم است سازمان اوقاف با ارائه گزارش‌های شفاف در مورد نحوه اداره موقوفات افکار عمومی را در مورد بهره‌وری آنها اقناع کنند. ایجاد تعامل با دیگر نهادها و ارگانها ضرورتی برای اوقاف است؛ برخی بقاع متبرکه به خاطر اختلاف دیدگاه مدیران نتوانستد طرح جامع تهیه کنند. شفاف سازی در مورد نحوه جذب و نیروی انسانی به ویژه نیروی بازنشسته در سازمان اوقاف باید ایجاد شود.

این نماینده مجلس در ادامه با تاکید بر ضروت توجه ویژه سازمان اوقاف به نقش رسانه‌های جدید در جهت ترویج فرهنگ وقف خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد مردم با وقف و کارکردهای آن اشنایی ندارند. انتظار داریم با توجه به توزیع نابرابر ثروت سازمان اوقاف برای ارائه راهکار جهت مشارکت دسته جمعی اقشار کم برخودار در وقف اقدام کند. غلبه نگرش فرهنگ محور اوقاف به نگرش درآمد محور، ارتباط بیشتر اوقاف با مراکز دینی و حضور پررنگ این سازمان در وقف علمی از جمله پیشنهادها برای این سازمان است. امیدواریم با در پیش گرفتن رویکرد جدید شاهد ساماندهی و گسترش سنت حسنه وقف باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز