خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا:

ساعت‌های پربیننده صدا و سیما در اختیار موسسات آموزشی قرار می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۳۸۲

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به نامه وزیر آموزش و پرورش به مقام معظم رهبری معتقد است که موسسات کمک آموزشی، صدا و سیما را اشغال کرده‌اند ، به گونه‌ای که صدا و سیما برای تبلیغات کتب و منابع آموزشی این موسسات، برنامه های خود را در اختیارشان قرار می‌دهد.

به گزارش ایلنا، در هفته‌های گذشته، تعدادی از ناشران کمک آموزشی با سفر به شهر قم به دیدار چند تن از مراجع عظام تقلید رفتند. این دیدار رسانه‌ای شد و برخی از ناشران آموزشی متهم شدند که برای حفظ منافع خود، این دیدار را ترتیب داده‌اند.

اگرچه محور اصلی این دیدارها، «حذف مشق شب» از مدارس عنوان شد اما آنطور که مدیر یکی از این موسسات در گفت‌وگویی عنوان کرده، ده موضوع دیگر از جمله یارانه کاغذ و آموزش و پرورش هم مورد بحث قرار گرفته است ولی رسانه‌ها تنها به موضوع مشق شب پرداختند. البته این ناشر هم در ارتباط با جزئیات توضیحی نداد.

مدتی پس از این دیدار، وزیر آموزش و پرورش از ارسال نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب درباره تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی مؤسسات در رسانه‌ها خبر داد.

به گفته بطحایی، این نامه مورد لطف و نظر مساعد مقام معظم رهبری قرار گرفته و ایشان دستورات مؤثری در این باره صادر کرده‌اند.

اگرچه وزیر آموزش و پروش به بیان همین چند سطر در ارتباط با نامه مذکور اکتفا کرده است اما بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان آموزشی معتقدند احتمال دارد این نامه در واکنش به دیدار ناشران آموزشی با مراجع تقلید و همچنین موضوع «مافیای کنکور» که چند سالی است نظام آموزش و پرورش را با چالش و مشکل مواجه کرده، ارسال شده باشد.

در همین رابطه میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، معتقد است شاید وزیر آموزش و پرورش برای آنکه مقام معظم رهبری را در جریان رفتار و عملکرد موسسات آموزشی قرار دهد این نامه را به رهبری نوشته تا از رهنمودهای ایشان استفاده کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: موسسات آموزشی گاهی با موضوع مسائل آموزشی به دیدار مراجع عظام تقلید می روند و در همین راستا شاید آقای بطحایی این نامه را به مقام معظم رهبری نوشته تا ایشان را در جریان امور و مشکلاتی که در مسیر اجرای «سند تحول بنیادین» وجود دارد، قرار دهد.  

سند تحول بنیادین ، مطالبه رهبری است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: سند تحول بنیادین به عنوان سند بالادستی، مطالبه مقام معظم رهبری از دولت و وزارت آموزش و پرورش است. برای اجرای این سند باید مسیر هموار باشد. متاسفانه کنکور به عنوان مانع جدی در مسیر سند تحول بنیادین قرار دارد و در این بین، موسسات آموزشی که در این راستا فعالیت دارند و همچنین بازارهایی که باز شده و فقط منابع کمک آموزشی را تولید می کنند تنها به منافع مالی خود می اندیشند. به طورکلی این گونه فعالیت ها مانع اجرای نظام آموزشی با کیفیت می شود.

 وی افزود: اگر بخواهیم سند بنیادین را اجرا کرده و تغییر بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور ایجاد کنیم، باید تنوع مدارس که روز به روز هم بیشتر شده و مانع عدالت اجتماعی می شود را کم کرد. نظام کمیت گرایی که کنکور به دنبال آن است و به تبع آن موسساتی که تنها اهداف مالی خود را دنبال می‌کنند، به نظام تعلیم و تربیت آسیب می زند.

ساعت‌های خوب صدا و سیما در اختیار موسسات آموزشی است

 این نماینده مجلس با انتقاد از رویه موسسات آموزشی کنکور که ساعت‌های پُربیننده صدا و سیما را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: این موسسات، صدا و سیما را به تسخیر خود درآورده‌اند و حتی ساعت‌های مفید آن را هم به خود اختصاص داده‌اند، به گونه‌ای که صدا و سیما برای تبلیغات کتب و منابع آموزشی این موسسات، برنامه‌های خود را در اختیارشان قرار می‌دهد.

نماینده مردم گرمی در مجلس معتقد است این موسسات کاسه داغ‌تر از آش و نگران‌تر از مسئولان آموزش و پرورش شده‌اند بنابراین وزیر آموزش و پرورش باید واقعیت‌های جامعه را به مسئولان نظام منعکس کند تا برای اجرای سند تحول از رهنمودهایشان بهره‌مند شود.

میرزاده وزرات آموزش و پرورش و همچنین وزارت علوم را متولی نظارت بر فعالیت موسسات آموزشی دانسته و درباره نقش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: این کمیسیون وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون را  برعهده دارد. ما به دولت کمک می‌کنیم تا اگر موانع قانونی در این زمینه دیده می‌شود، اطلاع دهد تا اصلاحش کنیم، البته گاهی اوقات تخلف مشخص است و مسئولان اجرایی باید با آن برخورد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز