خبرگزاری کار ایران

معاون اول قوه قضاییه در برنامه «بدون توقف»:

رئیس‌جمهور آمریکا با همه تلاش‌هایش اکنون باید دزدکی به عراق بیاید و برگردد

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۲۶۴

معاون اول قوه قضاییه و سخنگوی دستگاه قضا مهمان برنامه تلویزیونی بدون توقف از سری برنامه های شبکه سه سیما بود و با حضور در این برنامه به سوالات مطرح شده، پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای شب گذشته مهمان برنامه تلویزیونی بدون توقف از سری برنامه‌های شبکه سه سیما بود و با حضور در این برنامه به سوالات مطرح شده، پاسخ داد که بخشی از اظهارات معاون اول قوه قضاییه در این برنامه به شرح زیر است.

وی در ابتدا در رابطه با عملکرد دستگاه قضایی در ۴۰ اخیر و این که آیا قوه قضاییه توانسته است خواسته‌های مدنظر در قانون اساسی را برآورده کند یا خیر، گفت: قبل از پاسخ به این سوال، باید بیان کنم که بسیار خوشحالم که در برنامه‌ای که عمدتاً جوانان در آن حضور دارند، حضور پیدا کردم تا این جوانان جواب سوال‌های خود را از مسئولان بپرسند و بشنوند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت: یکی دیگر از وظایف دستگاه قضایی نظارت بر اجرای درست قوانین است برای اجرای این قوانین چند راهکار پیش بینی شده است بر اساس قانون رئیس قوه قضاییه باید یک مجتهد عادل، آگاه به امور قضایی، مدیر و مدبر باشد. همچنین به مناسبت این وظایف باید ساختاری را متناسب با شرایط تاسیس کنند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: یک بخش مهمی از وظایف دستگاه قضایی نظارت بر حسن اجرای قوانین است در این خصوص در قانون اساسی آمده و بیان شده که قوه قضاییه چگونه بر حسن اجرای قوانین نظارت داشته باشد .

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: در این خصوص دیوان عدالت اداری پیش بینی شده که به تظلمات و تعدیات مردم که از سوی ماموران حکومتی و یا از طریق آیین نامه ها ، مصوبات و امثال آن به مردم می رسد رسیدگی کرده و یا مثلاً مصوباتی که مخالف شرع و یا قانون باشد را ابطال می کند. همچنین بر این اساس اگر فردی نسبت به رفتار ماموری در دستگاه حکومتی شکایت داشت می تواند از طریق دیوان عدالت اداری این موضوع را پیگیری کند.

حجت الاسلام محسنی اژه ای ادامه داد: دستگاه دیگری که بر اساس قانون پیش بینی شده است که نظارت بر حسن اجرای قوانین را پیگیری کند سازمان بازرسی کل کشور است. سازمان بازرسی کل کشور باید بر حسن اجرای قوانین نظارت کند و ترتیباتی اتخاذ کند تا کارها تمشیت شود، البته این سازمان در بخش خصوصی حق دخالت ندارد.

وی گفت: همچنین یک نظارت داخلی بر حسن اجرای قوانین در قوه قضاییه وجود دارد که این کار را دیوان عالی کشور انجام می دهد. دیوان عالی کشور وظیفه دارد بر حسن اجرای قوانین در محاکم نظارت کند اکنون ۴۰ سال از انقلاب اسلامی گذشته است و یکی از دستگاه های اساسی کشور که جزء ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران است قوه قضاییه می باشد و طبیعتاً نمی‌توان تمامی عملکرد آن را در یک مدت چند ساعته تشریح کرد.

سخنگوی دستگاه قضا در توصیه‌ای به عوامل این برنامه اظهار داشت: برنامه باید به گونه‌ای باشد که به جز پیرمرد‌ها از جوان‌ها هم استفاده شود، چون تا جایی که اطلاع دارم در برنامه‌های شما از افراد پیرمرد استفاده شده است، ما پیرمرد‌ها گاهی اوقات تیپمان با شما‌ها متفاوت است مثلاً الان فرض کنید که تیپ مجری با تیپ من خیلی همخوانی ندارد، حالا این که کدام تیپ خوب است و کدام بد را به نظر مردم و رسانه ملی واگذار می‌کنیم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه بیان داشت: ۴۰ سال یک ملت با ایمان و با بصیرت توانسته است در مقابل سنگین‌ترین فشار‌های دشمنان اصلی اسلام ناب و جمهوری اسلامی استقامت کند و امروز الحمدالله سرافراز است و با همه زحمات و خسارت‌هایی که متحمل شده توانسته در مقابل دشمن موفق باشد، این پیروزی‌ها نشان می‌دهد که یک سلطه جهانی بسیار تلاش کرده؛ اما کوچک‌ترین اقداماتش به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: آخرین مرتبه این تلاش‌های دشمن هم این است که آن مقدار هزینه انسانی و مادی در منطقه کرده است؛ اما باید به صورت دزدکی به عراق سفر کند و بلافاصله برگردد این در حالی است که اکنون اگر یکی از مسئولان ایرانی بخواهد به عراق برود می‌بینید که با چه عزتی می‌رود، کمااینکه رفته اند و مکرر هم رفته اند از رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه تا سایر مسئولان کشور با عزت به عراق سفر کرده اند

معاون اول قوه قضاییه گفت:، اما رئیس جمهور آمریکا یک زمانی کاری کرد که صدام به ایران حمله کند و از طرف دیگر خشم کرد و به کشور عراق حمله نمود؛ اما با همه این تلاش هایش اکنون باید دزدکی به عراق بیاید و برگردد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به عملکرد دستگاه قضایی در ۴۰ سال اخیر گفت: قوه قضاییه بر اساس قانون اساسی وظایفی دارد که این وظایف در اصل ۱۵۶ بیان شده است که چند مسئله مهم در آن وجود دارد، اول این که قوه قضاییه باید به همه تظلمات و تعدیات و شکایات مردم رسیدگی کند، دوم این که باید بر اساس قانون مجرمین را شناسایی کرده و آن‌ها را تحت تعقیب و پیگرد قرار دهد و سوم این که باید برای پیشگیری و اصلاح مجرمین اقدام مناسب داشته باشد به عبارت دیگر یکی از وظایف قوه قضاییه اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز