خبرگزاری کار ایران

دادستان عمومی و انقلاب خوزستان:

اجازه نمی‌دهیم حاشیه‌سازی برای نیشکر هفت‌تپه ادامه داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۲۰۷

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: خبرهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که برای شرکت نیشکر هفت‌تپه حاشیه‌سازی می‌کند اما اجازه نمی‌دهیم که این حاشیه‌سازی ادامه داشته باشد.

به گزارش ایلنا، عباس حسینی‌پویا در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت نیشکر هفت‌تپه که امروز، یک‌شنبه (۱۶ دی‌ماه) در مجتمع قضایی شهید باهنر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پس از اتفاقاتی که برای شرکت نیشکر هفت‌تپه در شوش رخ داد، شاهد تحصن و اعتصاب کارگری در شرکت و شهرستان شوش بودیم. در این راستا شورای تأمین خوزستان پس از اینکه مشکلات این شرکت را در چندین جلسه بررسی کرد، مصوب کرد که کارگروهی با محوریت دادستانی خوزستان تشکیل شود تا مشکلات کارگران بررسی و رفع شوند.

وی افزود: شرکت نیشکر هفت‌تپه مشکلات زیادی دارد که برخی از این مشکلات به چند دهه قبل برمی‌گردد و اکنون سر باز کرده‌اند. مقدار زیادی از این مشکلات مربوط به زمانی است که این شرکت دولتی بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: این کارگروه وظیفه سنگینی دارد. حل کردن مشکلات این شرکت در یک شب یا یک ماه ممکن نیست اما آنچه اهمیت دارد این است که اراده کارگروه و شورای تأمین در جهت پیگیری حل مشکلات هفت‌تپه تا رسیدن مشکلات به صفر است.

حسینی‌پویا بیان کرد: به مدیریت شرکت نیشکر هفت‌تپه اعلام کردیم که اهم مشکلات‌شان را بر اساس اولویتی که دارند،  ارائه دهند تا این مشکلات در دبیرخانه کارگروه ثبت شوند و به ترتیب آنها را رفع کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: مقرر شده است که ماهانه دو جلسه برای رفع پیگیری و مشکلات این شرکت و کارگران برگزار کنیم.

حسینی‌پویا افزود: اولویت ما تأمین معیشت کارگران و کارمندان این شرکت است. با توجه به اینکه کارگران این شرکت چندین ماه حقوق دریافت نکرده بودند و همچین برخی از آنها بازنشسته شده بودند و سنوات و چهار درصد آنها پرداخت نشده بود و بلاتکلیف بودند، اولویت ما پرداخت حقوق کارگران و پایان دادن به تحصن است.

حسینی‌پویا خاطرنشان کرد: پس از برداشت نیشکر، شکر از آن استحصال می‌شود و اگر این شرکت بلاتکلیف بماند، محصول نیشکر خراب می‌شود. اگر شرایط جوی مساعد باشد در چند روز آینده اولین برداشت را در نیشکر هفت‌تپه آغاز خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: با مساعدت‌هایی که شده، بخش عمده‌ای از مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه پرداخت شده است و در یک هفته آینده نیز حقوق آبان‌ماه این کارگران پرداخت خواهد شد و پس از آن برنامه‌ریزی برای حقوق آذرماه انجام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان با بیان اینکه حقوق کارگران خط قرمز ما است، تصریح کرد: خواسته ما از مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه این است که کارگران، دیگر حقوق معوق نداشته باشند.

حسینی‌پویا عنوان کرد: باید تلاش به گونه‌ای باشد که مطالبات کارگران بیشتر نشود. همچنین باید برای شب عید کارگران برنامه‌ریزی شود تا عیدی، پاداش و حقوق را به موقع پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: با همتی که شد، اکنون آرامش نسبی بر شرکت نیشکر هفت‌تپه حاکم است و باید تلاش شود این آرامش در این شرکت حفظ شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: تنها در سایه آرامش می‌توانیم تولید داشته باشیم و حقوق کارگران را پرداخت کنیم. اگر آرامش نداشته باشیم نمی‌توانیم مشکلات این شرکت که برخی از آنها به دو دهه قبل برمی‌گردد را حل کنیم. اکنون همه مشکلات این شرکت در حال پیگیری است و تمام تلاش برای رفع این مشکلات است.

وی عنوان کرد: برخی از افراد معاند هستند و دوست ندارند آرامش به این شرکت برگردد. این افراد زمانی که مشاهده کردند همه پای کار آمده‌اند و آرامش بر این شرکت حاکم شده است و به زمان برداشت نیشکر نزدیک شده‌ایم، خبرهایی از جمله متواری شدن مدیرعامل این شرکت با چمدان دلار را منتشر کردند.

حسینی‌پویا ادامه داد: وقتی موضوع ردیابی می‌شود می‌بینیم کسانی با اهدافی این کار را انجام می‌دهند، در حالی که اکنون مدیرعامل این شرکت در جلسه امروز حضور دارد بنابراین باید رسانه‌ها با منتشر کردن اخبار سریع آرامش را در بین مردم و کارگران این شرکت حاکم کنند.

وی تصریح کرد: از اولین جلسه‌ای که برای رسیدگی به مشکلات شرکت نیشکر هفت‌تپه تشکیل شده است تاکنون این شرکت حدود ۴۰ میلیارد پرداختی داشت و برای نخستین بار نیز بازسازی کارخانه در حال انجام است اما خبرهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که برای شرکت نیشکر هفت‌تپه حاشیه‌سازی می‌کند اما اجازه نمی‌دهیم که این حاشیه‌سازی ادامه داشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان بیان کرد: شرکت نیشکر هفت‌تپه متعلق به خوزستان و این کشور است. با توجه به اینکه این شرکت در یک منطقه محروم قرار دارد، عمده کارگران آن محروم و کم‌بضاعت هستند و بنابراین ما که در رأس مسائل حکومتی در خوزستان هستیم باید در کمتر شدن و رفع مشکلات کمک کنیم.

حسینی‌پویا با اشاره به وضعیت برق شرکت نیشکر هفت‌تپه تصریح کرد: این شرکت یک سری منازل سازمانی دارد که از برق شرکت استفاده می‌کنند. یکی از مشکلات در این زمینه این است که منازل از برق شرکت استفاده می‌کنند که با تعرفه صنعتی محاسبه می‌شود و بار آن بر دوش شرکت است.

وی ادامه داد: قطعا با توجه به اینکه برق مصرفی این منازل رایگان است، مصرف بی‌رویه و بار اضافی بر شرکت تحمیل می‌شود و هزینه مالی به مجموعه وارد می‌کند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که باید برق این منازل از کارخانه جدا شود تا ساکنین این منازل متولی پرداخت قبوض شوند و صرفه‌جویی کنند و هزینه‌های این شرکت کاهش یابد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان بیان کرد: مشکلات این شرکت از زمانی که دولتی بود، وجود داشت که در حال رفع این مشکلات هستیم. برق مصرفی این شرکت هفت مگاوات بوده است که پنج مگاوات آن را منازل مصرف می‌کنند و تنها دو مگاوات برای شرکت باقی می‌ماند.

وی با اشاره به چگونگی واگذاری صنایع به بخش خصوصی عنوان کرد: واگذاری صنایع به بخش خصوصی کار نوپایی است. باید نخست زیرساخت‌ها مهیا شوند و سپس صنایع واگذار شوند.

حسینی‌پویا بیان کرد: با توجه به این مصرف بی‌رویه به ویژه در فصل گرما، شرکت توزیع برق منطقه‌ای مشکل پیدا می‌کند و بخش خصوصی نیز در بهایی که باید پرداخت کند، دچار مشکل می‌شود. باید مدیریت شرکت نیشکر هفت‌تپه از شرکت توزیع برق تقاضای انشعابات کند و برای برق منازل سازمانی کنتر نصب شود تا اشتراک این منازل و کارخانه از هم جدا شوند. همچنین باید به فکر مطالبات توزیع برق خوزستان باشیم و معوقات این شرکت پرداخت شود. پس از تفکیک برق منازل از کارخانه، باید در این زمینه اقدام و برنامه‌ای ارائه شود.

وی گفت: در حال حاضر در حال مشخص کردن نقاط ضعف شرکت نیشکر هفت‌تپه هستیم تا مصوباتی در این زمینه داشته باشیم و بر اجرای آنها نظارت کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان با بیان اینکه هدف ما اخراج هیچ کارگری نیست، خاطرنشان کرد: نیروهای مازاد شرکت نیشکر هفت‌تپه باید در طرح‌های جدید کار کنند تا به اشتغال منطقه کمک کنند. در حال حاضر مدیریت شرکت ماهانه ۱۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند، از طرف دیگر سازمان تأمین اجتماعی خوزستان دچار مشکل شده است و در سال ۹۶ و ۹۷ بیش از یک هزار نفر از کارکنان نیشکر هفت‌تپه را بازنشسته کرده است اما با این وجود همکاری خوبی داشته‌اند. همچنین این سازمان با دریافت ۳۰ درصد حق‌بیمه، دفترچه‌های بیمه نیشکر هفت‌تپه را تمدید کرد تا کارگران دچار مشکل نشوند. ما نیز باید در این زمینه اقدام کنیم زیرا به همکاری سازمان تأمین اجتماعی خوزستان با شرکت هفت‌تپه نیشکر نیازمندیم.

وی در خصوص پرداخت مطالبات سازمان تأمین اجتماعی خوزستان تصریح کرد: در این راستا حداکثر ظرف یک ماه، باید مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه ملکی به ما معرفی کند تا بتواند مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را از این شرکت پوشش دهد. اگر پول نقد باشد یا ملکی تبادل شود، همه جرایم صفر می شود و اصل طلب پرداخت خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در خصوص بازنشستگی تعدادی از نیروهای شرکت نیشکر هفت‌تپه گفت: بار بازنشستگی ۲۰۰ نفر از کارگران این شرکت بر دوش سازمان تأمین اجتماعی خواهد بود بنابراین فعلا ۹۷ نفر از این تعداد که سازمان تأمین اجتماعی بررسی کرده و آنها را واجد شرایط بازنشستگی دانسته است را طبق شرایط و با پرداخت دو میلیارد تومان نقد و سه میلیارد تومان در اقساط ۹ ماهه بازنشسته می‌شوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز