خبرگزاری کار ایران

بادامچی در نطق میان دستور:

آیندگان نسبت به مدیریت ما چه قضاوتی خواهند داشت

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۸۶۴

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این روزها اقتصاد ایران در شرایط نامناسبی قرار گرفته است و باید فضای مدیریتی درست شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی محمدرضا بادامچی در نطق میان دستور خود با بیان این‌که این روزها اقتصاد ایران در شرایط نامناسبی قرار گرفته است، گفت: در حوزه کسب و کار آمارها نگران کننده است. آمار اشتغال در پایان شهریور ماه، کاهش شدیدی نسبت به یک سال گذشته داشته است. در این مدت تنها ۱۵۸ هزار شغل ایجاد شده است. در حالی که این نسبت در شش فصل گذشته، حاکی از تولید بیش از ۷۰۰ هزار شغل بوده که بعد از برنامه اقدام مشترک با دول صنعتی و بهبود سیاست های خارجی و کاهش مخاصمات جهانی علیه کشورمان، در حال افزایش هم بود .

نماینده مردم تهران، ادامه داد:  اما اکنون پدیده هایی مانند نوسانات شدید و نامتعارف ارزی، افزایش حداقل سه برابری قیمت مواد اولیه، عدم تامین نقدینگی و احساس ناامنی بازیگران در حوزه کار و تولید، حکایت از رشد تورم تولید کننده به میزان بیش از ۸۸ درصد نسبت به آبانماه سال گذشته دارد. سایرحوزه ها از جمله حمل ونقل نیز کم و بیش به همین ترتیب از رشد تورمی برخوردار هستند و سرمایه گذاران، کارآفرینان و به ویژه کارگران حال خوشی ندارند. خط فقر و نداری در اقشار مختلف جامعه خصوصا کارگران زحمتکش در حال گسترش است.

بادامچی افزود: از ابتدای سال ۹۷، تا اواخر مرداد بیش از چهل درصد نیروهای بخش خصوصی، تعدیل و بیکار شده اند. از ۱۳۵۰ بنگاه اقتصادی که با مشکلات شدید تورمی روبرو هستند، ۱۱۲۰ واحد در بخش خصوصی، ۱۲۰ واحد تعاونی و ۱۱۰ واحد در اختیار بنگاههای دولتی و سایر نهادها هستند. گزارش های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص کسانی که شغل خود را از دست داده اند، نشان از پریشانی و کاهش فعالیت بنگاههای تولیدی و تجاری بخش خصوصی دارد.

وی با بیان اینکه مردم ما استحقاق زندگی مادی و معنوی بهتر از شرایط فعلی را دارند. مردمی که اهل ایثار، فداکاری و گذشت بوده و سزاوار اینهمه سختی نیستند، گفت: ما برای حفظ مردم و کشور، باید منشاء فسادهای کلان را شناسایی کنیم. یکی از مصادر اصلی فسادهای کلان، واگذاری صادرات به فرایندی فسادخیز است. اگر باز هم مانند سال های گذشته، منابع خود اعم از نفت و پتروشیمی را از مبادی غیررسمی و قاچاق عرضه کرده و کالا وارد کشور کنیم، فساد را گسترش خواهیم داد. نوکیسه ها و فرصت طلبان، فقر بیشتری را به مردم تحمیل خواهند کرد و باز هم امثال خاوریها و بابک زنجانیها از دل این رویکرد بیرون خواهند آمد. چرا ما از خواب غفلت بیدار نمی شویم، آیندگان نسبت به مدیریت ما چه قضاوتی خواهند داشت؟

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری اینکه انقلاب شکوهمند ایران تقریبا همزمان با شروع اصلاحات در کشور چین، به بار نشست، گفت: آن هم با شعار حمایت از مستضعفان و اتحاد و وفاق با مسلمانان جهان برای غلبه بر استکبارو ظلم جهانی؛ اما چگونه است که امروز تولید ناخالص ملی در کشور چین ۸۰ برابر رشد داشته و بنگاه‌های خصوصی فرصت و اختیار فعالیت اقتصادی زیادی در این کشور دارند. در این چهل سال، ۲ تریلیون دلار سرمایه خارجی وارد چین شده است.

وی با طرح این سئوال که اما ما چه کرده ایم، گفت: بیایید عملکرد خود را قضاوت کنیم، کارنامه چهل ساله اقتصادی ما چگونه بوده است؟ ما را چه شده که این همه پیشرفت دیگران، حتی آنهایی را که تا چند وقت پیش کشورشان شوره زاری بیش نبود، نمی بینیم؟ و از عقب ماندگی های کشور و مردم خود شرمنده نمی شویم. از غم جوانان بیکار و زنان سرپرست خانوار گرفته تا مصیبت کارتن خواب ها و بی خانمان ها و درد کودکان بی پناه و هزار رنج بزرگ ایرانی ها، شرمسار نیستیم. مردم در آتش بی تدبیری ما میسوزند و ما همچنان در آرزوی پیشرفت کشور هستیم.

بادامچی اضافه کرد: امروز باید به مسائل اقتصادی بیش از همیشه اهمیت داده، به تشتت و تفرقه پایان دهیم و برای ساز و کار موجود که هیچ سرمایه گذار خارجی وارد کشور نمی شود، تدبیری بیاندیشیم. درست است که بسیاری از مشکلات کشور نسخه داخلی دارد، اما تحول در سیاست خارجی و تعامل فزاینده با همسایگان نیز زمینه مساعدی برای توسعه دادوستد، بویژه در شرایط کنونی است.

وی یادآور شد: ما در پیرامون کشورمان بیش از پانصد میلیون جمعیت داریم که باید طرق دوستی و روابط اقتصادی را جایگزین اختلافها کنیم و نگذاریم ماجراجویی های دشمنان ایران بر روابط ما با همسایگان تاثیر بگذارد. باید برای جذب سرمایه های آنان و به دست آوردن بازار بکر پانصد میلیونی همسایگان، در ترسیم سیاستهای صلح طلبانه بکوشیم و از این راه، هزاران شغل پایدار ایجاد کنیم .

این نماینده مردم در مجلس افزود: کاری نکنیم که علاقمندان این مرز و بوم، به سمت گردن کشان ضد بشریت هدایت شوند. یادمان نرود که آرمان ما رسیدن به وحدت جهان اسلام بود. این آرمان انقلابی افزون بر اینکه مقولهای فرهنگی است، به صورت مستقیم با معیشت ما گره خورده است. می توان تنها با اتکای عملی و واقعگرایانه به این آرمان انقلابی، روی خط دیپلماسی وحدت، از یک سو بازار نیم میلیاردی را به دست آورده و هزاران شغل ایجاد کنیم و از سوی دیگر از خشونت و تهدیدهای متنوع امنیتی در جهان اسلام بکاهیم.

بادامچی اضافه کرد: از دستگاه دیپلماسی و در رأس آن آقای دکتر ظریف می خواهم، استراتژی عملیاتی مشخصی را برای گسترش دیپلماسی اقتصادی در منطقه طراحی کنند و با کمک گرفتن از کارشناسان دلسوز و کاربلد، نقشه راه نفوذ دیپلماتیک و اقتصادی به بازار کشورهای همسایه را ارائه کنند.دستگاه دیپلماسی باید با اتکا به آرمان وحدت، بتواند مسیر را برای اصحاب اقتصاد هموار کند.

وی افزود: برای نیل به این هدف، بایستی وزارت اقتصاد، صنعت و تعاون نیز به میدان بیایند و همراهی نمایند. اگر ادعای دغدغه اشتغال جوانان و گشایش اقتصادی دارید، این بازار بکر پیش روی شما است. تنها کافی است، چشم های خود را بشوییم و نگرشمان را به جهان و به خصوص به همسایگان عوض کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: از همکاران و مسئولان کشور تقاضا دارم با اتکا به خرد جمعی و با همراهی مردم، اقتدار کشور را افزایش دهیم تا با آگاهی بخشی از تنگناهای پیش رو، با موفقیت و سرافرازی از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز