خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

فروش نفت و انتقال پول ایران دستورکار مذاکره ظریف در هند/ دهلی‌نو موافق گفت‌وگوی ایران با طالبان نیست

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۶۹۴

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: از آنجایی که هند نیز همانند ایران یکی از بازیگران مهم و موثر در افغانستان است، احتمالا در سفر ظریف به دهلی‌نو، مسئله گفت‌وگوی ایران و طالبان از سوی یکی از طرفین مطرح می‌شود.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر قریب‌الوقوع محمدجواد ظریف به دهلی‌نو گفت: سفر وزیر امور خارجه به هند، نخستین سفر وی در سال ۲۰۱۹ به یک کشور محسوب می‌شود و دارای اهمیت بسیاری است. هند جزو قدرت‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود که تنظیم روابط و گسترش مناسبات با آن برای هر کشوری از جمله ایران که مهم ارزیابی می‌شود. 

فروش نفت و انتقال پول ایران دستورکار مذاکره ظریف در هند است

وی با بیان اینکه دو مسئله اهمیت سفر ظریف به دهلی‌نو را بیش از پیش می‌کند و جزو دستورکارهای مذاکره وزیر امور خارجه در هند است، اظهار داشت: نخستین مسئله، فروش نفت ایران به هند است. هند یکی از خریداران عمده نفت ایران است و از جمله هشت کشوری است که توانسته معافیتی شش ماه را برای ادامه همکاری و تداوم خرید نفت ایران از ایالات متحده دریافت کند. 

این کارشناس مسائل هند ادامه داد: مسئله دیگر، چگونگی انتقال پول نفت خریداری شده از سوی دهلی‌نو به تهران است. با توجه به اعمال مجدد تحریم‌ها و تهدید امریکا مبنی بر اینکه هر کشوری که با ایران تبادلات مالی و بانکی داشته باشد را جریمه و تحریم می‌کنیم، این مسئله اهمیت یافته است. 

قرار است پول نفت خریداری شده از سوی هند به ایران به شکل روپیه پرداخت شود

ملازهی با بیان اینکه ظاهرا قرار است پول نفت خریداری شده از سوی هند به ایران به شکل روپیه پرداخت شود، تصریح کرد: براساس توافقات قبلی میان تهران و دهلی‌نو، قرار بود بخشی از پول نفت ایران، به صورت روپیه و بخشی هم به شکل یورو پرداخت شود اما منابع خبری هند مدعی شده‌اند که به خاطر فشارهای ایالات متحده قرار نیست که یورویی به ایران ز سوی هند داده شود. 

وی افزود: همین مسئله موجب می‌شود درخصوص چارچوب همکاری‌های بانکی و مالی برای پرداخت پول ایران گفت‌وگو شده و طرفین به توافقات جدیدی دست یابند. 

تکمیل کریدور شمال به جنوب احتمالا در سفر ظریف به هند مطرح می‌شود

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی به تکمیل کریدور شمال به جنوب اشاره و خاطرنشان کرد: از سال‌ها پیش، همکاری مشترکی میان ایران، روسیه و هند درخصوص کریدور شمال به جنوب شکل گرفته که این همکاری‌ها، طی دو، سه سال گذشته شدت بیشتری به خود گرفته است. با توجه به فشارهای امریکا برای منزوی ساختن ایران در عرصه همکاری‌های ترانزیتی، تکمیل کریدور شمال به جنوب از موضوعات قابل تاملی است که احتمالا در این سفر هم مطرح می‌شود چراکه تکمیل آن هم به سود هند، هم به سود روسیه و هم به سود ایران است. 

ملازهی درباره رایزنی‌های هند با امریکا برای تمدید مجوز معافیت‌ تداوم خرید نفت از ایران است، ابراز داشت: هند هیچ وقت منافع ملی خود را براساس رویکرد ایالات متحده تغییر نداده و تنظیم نمی‌کند ولی عمده خریدهایی که هندی‌ها از ایران، توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود که دولتی هم نیستند و دولت مرکزی نمی‌تواند به آنها امر و نهی کند. این شرکت‌ها عموما با امریکا دارای مراوداتی هستند که این مسئله موجب می‌شود با اعمال تحریم‌ها، ملاحظاتی برای همکاری با ایران داشته باشند. 

فعال کردن شرکت‌های کوچک راهکار تداوم فروش نفت ایران به هند است

وی با بیان اینکه هندی‌ها برای تمدید مجوز معافیت تحریمی خود در حال رایزنی با امریکایی‌ها هستند، عنوان کرد: دهلی‌نو امیدوار است در بحث و گفت‌وگویی که با واشنگتن دارد، بتواند مجوز خود به مدت طولانی‌تری تمدید کند و امتیازاتی را از ایالات متحده بگیرد به ویژه آنکه اگر ایران به آنها امتیازاتی را هم بدهد. 

این کارشناس مسائل هند با بیان اینکه ترامپ احتمالا با توجه به رویکرد ترامپ نسبت به ایران و افزایش فشارهای واشنگتن به تهران، دهلی‌نو با مشکلاتی برای همکاری با کشورمان روبه‌رو شود، یادآور شد: البته راهی نیز برای ادامه همکاری با ایران و خرید نفت وجود دارد و آن، فعال کردن ظرفیت شرکت‌های کوچک ایالتی و محلی هندی است که می‌توانند از ایران خرید کرده و خرید خود را به پالایشگاه‌های هندی بفروشند. 

دهلی‌نو موافق گفت‌وگوی ایران یا هر کشور دیگری با طالبان نیست

ملازهی در پاسخ به این سوال که واکنش هند به تماس‌های میان ایران و طالبان چه بوده و آیا این مسئله بر مناسبات تهران و دهلی‌نو اثرگذار است، بیان کرد: هند نگرانی چندانی نسبت به طالبان ندارد بلکه نگرانی آنها از جریان‌های رادیکال اسلامی است که در طالبان پایگاه دارند؛ به عبارت دیگر، هند از لشکر طیبه و حزب مجاهدین کشمیر نگران امنیتی جدی دارد. 

وی با یادآوری اینکه طالبان ادعایی نسبت به هند ندارد و خواسته آنها مختص به افغانستان است، گفت: رویکرد هند، تقویت دولت مرکزی افغانستان است. دولت کابل نیز معتقد است که گفت‌وگوی کشورها با طالبان به صورت جداگانه به تقویت مواضع طالبان در عرصه سیاسی و افزایش تمامیت‌خواهی آنها منجر می‌شود و از این منظر، دولت افغانستان چندان موافق گفت‌وگوی کشورها با طالبان نیست و به همین خاطر، رویکرد دهلی‌نو نیز عدم موافقت با گفت‌وگوی ایران یا هر کشور دیگری با طالبان است. 

این تحلیلگر مسائل شبه قاره اضافه کرد: از آنجایی که هند نیز همانند ایران یکی از بازیگران مهم و موثر در افغانستان است، احتمالا در سفر ظریف به دهلی‌نو، مسئله گفت‌وگوی ایران و طالبان از سوی یکی از طرفین مطرح می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز