خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست خبری:

هیات نظارت به درخواست مجمع تشکیل شد/ مجلس سریع‌‌‌‌تر قانون انتخابات را تصحیح کند/ ابزارهای نظارتی شورای نگهبان حداقلی است/ از محمود صادقی شکایت کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۴۳۵

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به روند نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر مصوبات مجلس تاکید کرد: این روند از سال ٨٤ انجام می‌‌شد و تفویض به مجمع صورت می‌‌گرفت. بعدا به درخواست مجمع، هیاتی تشکیل شد و هیچ اشکالی به آن وارد نیست و دوستان در مجلس و مجمع با هم همکاری می‌‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی درخصوص شکل‌‌گیری رویه خلاف قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لایحه FATF گفت: من این مطلب را چند بار توضیح داده‌‌ام و مفصل به صورت دقیق توضیح داده‌‌ام.

وی ادامه داد: این روند از سال ٨٤ انجام می‌‌شد و تفویض به مجمع صورت می‌‌گرفت. بعدا به درخواست مجمع، هیاتی تشکیل شد و هیچ اشکالی به آن وارد نیست و دوستان در مجلس و مجمع با هم همکاری می‌‌کنند.

مجلس هرچه سریع‌‌‌‌تر قانون انتخابات را تصحیح کند

این حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اظهاراتش درباره ردصلاحیت شدن آیت‌‌‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: من بحثی را مطرح کردم که حقوقی بود و امیدوار بودم حقوقی‌‌ها در این زمینه اظهارنظر کنند. 

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان بعد از ماجرای نماینده سراوان می‌خواهد رویه خود را تغییر دهد؟ تصریح کرد: هر آنچه قانونگذار برای ما تعیین کند، عمل می‌‌کنیم و از مجلس هم خواستیم هرچه سریع‌‌‌‌تر قانون انتخابات را تصحیح کنند. 

مکانیزم انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان حداقلی است

وی درخصوص دایره مصونیت نماینده‌‌ها نیز به اصل ٨٦ اشاره کرد. 

این عضو شورای نگهبان درخصوص توییت خود در رابطه با حداقلی بودن نظارت شورای نگهبان و تاثیر این مسئله ردصلاحیت‌‌های گسترده خاطرنشان کرد: ما سوال‌مان این است که بیش از شش هزار نفر تایید شده‌‌‌اند. از این تعداد افراد دیگری هم می‌‌‌‌توانستند انتخاب شوند. مکانیزم انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان حداقلی است. من عرض کردم علاوه بر شورای نگهبان، ابزار دیگر نظارت رای مردم است و ابزار شایسته‌‌سنجی وجود ندارد. 

شورای نگهبان از محمود صادقی شکایت کرده است

کدخدایی درخصوص آرای باطله در مجلس ابراز داشت: به آیین‌‌نامه داخلی مجلس باید مراجعه کنید.

وی درخصوص الحاق ایران به کنوانسیون پاریس هم بیان کرد: هرآنچه برای ما ارسال شود، آن زمان اعمال نظر خواهیم کرد. 

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص اظهارات محمود صادقی درخصوص پول گرفتن رابطین شورای نگهبان یادآور شد: از ایشان شکایت کرده‌‌‌ایم و هیات نظارت باید وظیفه خود را انجام دهد. 

تایید صلاحیت نماینده سروان در دور بعدی مجلس بستگی به نظر اعضای شورای نگهبان دارد

کدخدایی درخصوص تداخل ریاست مجمع تشخیص و عضویت در شورای نگهبان عنوان کرد: قبلا هم این مورد پیش آمده و مشکلی نیست. 

وی درخصوص حکم نماینده سراوان که آیا در دور بعد در تایید صلاحیت تاثیر دارد؟ گفت: این منوط به نظر اعضای شورای نگهبان است. 

منتظر رفع ایرادات لایحه CFT هستیم

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در رابطه با لایحه CFT که بخشی از لوایح تایید شده و برخی تایید نشده گفت: این موضوع مسئله‌‌‌ای ایجاد نمی‌‌‌کند و منتظر رفع سایر ایرادات هستیم. 

کدخدایی درخصوص ورود شورای نگهبان به بودجه شرکت‌‌‌های دولتی اظهار داشت: امیدواریم نمایندگان برای شفافیت این بودجه‌‌ها تلاش کنند. 

ابزارهای نظارتی شورای نگهبان حداقلی است

وی درخصوص ابزارهای نظارتی شورای نگهبان تصریح کرد: ما را به زیاده‌‌خواهی متهم می‌‌کنند ولی ابزارهای نظارتی ما حداقلی است و برای نظارت بیشتر نیازمند قانون هستیم. 

این عضو شورای نگهبان ادامه داد: ما نسبت به همه مصوبات مجلس هیچ نظری نمی‌‌‌دهیم و هر گاه از ما نظر بخواهند، مشاوره می‌‌دهیم و نظر شورای نگهبان منوط به ارسال به شورای نگهبان است.

کدخدایی درباره تاخیر ٢٠ روزه ورود بودجه به مجلس و سازوکار شورای نگهبان برای تسریع بررسی خاطرنشان کرد: امسال نیز مانند سال گذشته همزمان با اعلام نظر مجلس همزمان در شورای نگهبان نیز به بررسی می‌پردازیم. 

طرح اصلاح قانون چک در شورای نگهبان تایید شد

وی در ابتدای نشست خبری خود، ضمن تسلیت درگذشت آیت‌‌الله هاشمی شاهرودی و تقدیر از زحمات ایشان در زمان عضویت در شورای نگهبان درخصوص مصوبات این شورا هم ابراز داشت: مصوبه مربوط به طرح اصلاح قانون صدور چک که با اصلاحاتی در جلسه مورخ ۱۳ آبانماه ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ ۲۳ آبان ۹۷ در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد

این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود:‌ مصوبه بعدی درخصوص لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های تایید صلاحیت‌های آزمایشگاهی آسیا و اقیانوسیه بود که مورخ ۱۴ آبان ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۳۰ آبان ۹۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به شرح ذیل اعلام نظر شد: 

نخست در بند ۱-۴-۳ به منشور اخلاقی (اپلک) اشاره شده که این منشور به پیوست ارسال نگردیده است و پس از ارسال اعمال نظر خواهد شد همچنین اجزای (ح)(خ) و (ذ) بند ۱-۲-۵ با توجه به تاکید بند یک منشور اخلاقی که دولت‌ها را مکلف به اجرای مصوبات می‌کند اشکال دارد همچنین در بند ۱۶ تجویز تصمیم‌گیری نسبت به موضوعاتی که خلاف شرع باشد واجد اشکال است.

ایرادات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی همچنان باقی است

کدخدایی با بیان اینکه مصوبه بعدی درخصوص طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، بیان کرد: با اصلاحاتی که در جلسه مورخ ۷ آذر ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، در جلسه مورخ ۲۱ آذر ۹۷ در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، نخست به رغم اصلاح به عمل آمده ایراد بند یک سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است و اصلاح انجام شده، نافی قوانین و مقررات خلاف شرع قبل از انقلاب که تشخیص خلاف شرع بودن آنها برعهده فقهای شورای نگهبان است، نیست.

وی اضافه کرد: همچنین به رغم اصلاح به عمل آمده ایراد بند ۲ سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است.

ایرادات شورای نگهبان به CFT باقی است

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم نیز یادآور شد: با اصلاحاتی که در جلسه مورخ ۴ آذرماه ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در جلسه مورخ ۲۸ آذرماه ۱۳۹۷ در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده اعلام شد در بند یک نظر قبلی شورای نگهبان به جز ایراد مبنیا بند ۳ سابق (بند ۴ مصوبه فعلی) سایر ایرادات این بند به قوت خود باقی است. همچنین سایر ایرادات قبلی شورای نگهبان به جز ایرادات ۲ و ۳ نظریه سابق کماکان به قوت خود باقی است. 

کدخدایی در رابطه با طرح اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور نیز عنوان کرد: براساس مصوبه جلسه مورخ ۱۴ آذر ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۲۸ آذر ۱۳۹۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مصوبه مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی و نظریه تفسیری شماره ۲۸۷ مورخ ۱۷ خرداد ۷۴ شورای نگهبان شناخته شد لذا در صورت لزوم متمم یا اصلاح بودجه باید از طریق لایحه دولت تهیه و ارسال گردد. 

وی ادامه داد: همچنین اصلاح اساسنامه سه شرکت نیز از جمله مصوبات شورای نگهبان بود که درخصوص اصلاح اساسنامه شرکت فناوری‌های پیشرفته ایران مصوب جلسه مورخ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۸ آذر ۹۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین اصلاح اساسنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران مصوب جلسه مورخ ۷ آذرماه ۱۳۹۷ هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۸ آذرماه ۹۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

کدخدایی درخصوص اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته نیز گفت: مصوب جلسه مورخ ۳۰ آذرماه ۱۳۹۷ هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۸ آذرماه ۹۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در برخی از مواد مصوبه از جمله تبصره یک ماده ۴ برخی واژگان بیگانه نظیر کیس، راکتور، آنزیم، الکترونیک، لیزر، فتونیک و... وجود دارد که باید معادل فارسی آنها ذکر گردد و الا مغایر اصل ۱۵ قانون اساسی است. همچنین در تبصره یک ماده ۱۱ در خصوص اعضای هیات مدیره باید شرط وثاقت و امانت ذکر گردد و الا واجد اشکال شرعی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز