خبرگزاری کار ایران

نوبخت در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

وزارت بهداشت برای انجام طرح تحول سلامت در برخی از ردیف‌ها اعتبار ۱۱۰ درصدی می‌گیرد / با همین اعتبارات موجود نیز به گونه‌ای عمل کرد که بدهی بالا نیاورد

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۵۳۳

رییس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: تا آنجا که بنده مطلع هستم کمیسیون‌های تخصصی مجلس مثل کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصادی کلیات لایحه بودجه را تصویب کرده اند. امیدوار هستم کمیسیون تلفیق هم بودجه را بررسی کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر آخرین وضعیت بودجه سال آینده گفت: لایحه بودجه در کمیسیون‌های تخصصی در حال بررسی است و کمیسیون تلفیق هم به زودی تشکیل جلسه خواهد داد.

وی ادامه داد: تا آنجا که بنده مطلع هستم کمیسیون‌های تخصصی مجلس مثل کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصادی کلیات لایحه بودجه را تصویب کرده‌اند. امیدوار هستم کمیسیون تلفیق هم بودجه را بررسی کند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه کار سازمان برنامه و بودجه با تدوین لایحه بودجه به پایان رسیده اما بخش دیگری آغاز شده و ما در کمیسیون‌های مجلس در حال تبیین و دفاع از بودجه هستیم، اظهار داشت: بنده امیدوار هستم مجلس محترم با عنایت به اینکه فرصتی هم برای دولت برای تبیین آیین‌نامه‌های اجرایی باقی بماند بررسی بودجه را هرچه سریع‌تر به پایان برساند. 

نوبخت درخصوص تخصیص بودجه به وزارت بهداشت تصریح کرد:‌ بر اساس اسناد خزانه تاکنون سه هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت به این وزارتخانه تخصیص یافته است.

وی به اقدامات انجام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت پاداش بازنشستگان برخی دستگاه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد:‌ در سازمان برنامه و بودجه مقرر شد که برخی از بدهی‌های دستگاه‌های مختلف با هماهنگی از سر جمع اعتبارات آن دستگاه پرداخت شود. در این زمینه درباره‌ پاداش بازنشستگی فرهنگیان و دانشگاهیان اعتبار پرداخت شده از سر جمع بودجه دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش پرداخت شد چراکه در حال حاضر در ردیف‌هایی که برای پاداش بازنشستگی دستگاه‌ها تعریف شده است، پولی وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در این شرایط یا باید مجددا صبر کنیم تا اعتبار کافی در این ردیف‌ها قرار بگیرد یا اینکه از سر جمع اعتبارات این دستگاه‌ها برداشت کنیم و به بازنشستگان بدهیم که برای دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت علوم این اقدامات انجام شد.

نوبخت با یادآوری تخصیص ۱۱۰ درصدی اعتبارات به برخی از دستگاه‌ها ابراز داشت: سازمان برنامه و بودجه اجازه دارد در ماه‌های پایانی سال از محل کاهش سایر ردیف‌ها، ۱۰ درصد به ۱۰۰ درصد تخصیصی دستگاه‌ها اضافه کند. به همین جهت معمولا آموزش و پرورش ۱۱۰ درصد بودجه و اعتبار از سازمان برنامه و بودجه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اقدامی که برای آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شد، قابل انجام در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموعه وزارت بهداشت نیست، عنوان کرد: وزارت بهداشت برای انجام طرح تحول سلامت از الان در برخی از ردیف‌های خود به صورت ۱۱۰ درصدی اعتبار می‌گیرد و این امکان فراهم نیست تا از سر جمع اعتبارات این وزارتخانه برداشت کنیم. از آنجایی که وزارت بهداشت به حد کافی مشکل دارد و بدهکار است، نمی‌توانیم مانند دستگاه‌های دیگر از دو ردیفی که برداشت انجام شده، برداشت کنیم.

این عضو دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه در حال حاضر اولویت وزارت بهداشت پرداخت بدهی‌هایش است، یادآور شد:‌ براساس مستندات تاکنون سه هزار میلیارد تومان بر اساس تبصره ۵ اسناد خزانه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته تا این وزارتخانه بدهی‌های خود را پرداخت کند. حال این که پرداخت بدهی بازنشستگان در دستورکار باشد یا بدهی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها، وزارت بهداشت پرداخت بدهی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها را اولویت خود قرار داد.

نوبخت اضافه کرد: وزارت بهداشت کماکان با وجود ردیف‌های اعتباری که پرداخت شده آنقدر بدهکار است که ما مجبور شدیم از مقام معظم رهبری درخواست کنیم تا ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم تا این وزارتخانه بتواند بدهی خود به شرکت‌های دارویی را پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت مضاف بر ردیف‌های اصلی که در قانون وجود دارد، سه هزار میلیارد تومان نیز به صورت علی الحساب برای پرداخت به شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها گرفته که چنین مجوزی برای این کار وجود نداشته است، بیان کرد: وزارت بهداشت مضاف بر ردیف‌های اصلی که در قانون وجود دارد، سه هزار میلیارد تومان نیز به صورت علی‌‌الحساب برای پرداخت به شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها گرفته در حالی‌که در آن زمان مجوزی برای این کار وجود نداشت.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر این سوال مطرح است که علت اینکه وزارت بهداشت همچنان بدهی به بار می‌آورد، آن است که سازمان برنامه و بودجه تخصیص‌های سال قبل را انجام نداده؟ گفت: این در حالی است که برای آنکه وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را که طرحی بسیار مهم برای دولت است انجام می‌دهد، به دلیل آنکه برای وزیر استرسی حاصل نشود کار ویژه‌ای انجام شده که برای هیچ دستگاه دیگری انجام نشده است و آن، این است که در آغاز هر سال با وزیر در جلسه‌ای می‌نشینیم و به ایشان می‌گوییم که در سال پیشرو چه میزان اعتبار دارد و متعهد به پرداخت این اعتبار می‌شویم تا ایشان در حد این مقدار اعتبارات برنامه‌‌ریزی کنند.

نوبخت با بیان اینکه کشور ما با وجود اینکه ثروتمند است اما همواره دچار مشکلات مالی است، اظهار داشت: با وجود همه این مشکلات برای آنکه بعدا به وزارت بهداشت نگوییم که منابع پیش‌‌بینی شده برای شما حاصل نشد و ما نیز نمی‌توانیم آن را پرداخت کنیم، هر ساله توافقی با این وزارتخانه انجام می‌دهیم و تعهداتی برای خود تعیین می‌کنیم. همه این تعهدات حتی اگر در پایان سال به دلیل مضایق خزانه امکان پرداخت نداشته باشد، سال بعد از محل تن‌‌خواه این رقم جبران می‌شود. کما اینکه در ابتدای سال ۹۷ به دلیل آنکه نتوانستیم برخی از تعهدات سال ۹۶ را انجام دهیم، از محل منابع مختلف به عنوان مسئول سازمان برنامه و بودجه این اعتبار تامین و در اختیار دستگاه قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بدهی‌های وزارت بهداشت به دلیل عدم عمل به تعهدات از سوی سازمان برنامه و بودجه نیست، تصریح کرد: تردیدی در دلسوزی مدیران و مسئولان وزارت بهداشت برای خدمت به مردم وجود ندارد اما سوال من این است که اعتبار ربان‌هایی که روزهای پنجشنبه در قالب افتتاح بیمارستان، درمانگاه و... پاره می‌شود از کجا تامین می‌شود؟ آیا اگر سازمان برنامه و بودجه به موقع پشتیبانی نکند این اتفاقات می‌افتد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه هزار میلیارد تومان را که به صورت علی‌‌الحساب از سازمان برنامه و بودجه گرفته به این سازمان بازگرداند، خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار مربوط به طرح‌های عمرانی را پرداخت کنم و همه بدانند که من تحت هیچ شرایطی از این موضوع گذشت نخواهم کرد.

نوبخت با بیان اینکه اینکه می‌شود با همین اعتبارات موجود نیز به گونه‌ای عمل کرد که بدهی بالا نیاورد، ابراز داشت: اگرچه قرار است از طرح تحول سلامت استفاده کنیم اما قرارمان این نیست که هر کس هر جور که کسالت دارد، بدون داشتن هیچ راهنمایی مسئله را حل کنیم یا اینکه بدون پیگیری نظام ارجاع و پرونده‌های الکترونیکی عمل کنیم بلکه همه این موارد را باید اصلاح ساختار کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از دلسوزان نیز در ابتدا نگران آن بودند که این گونه که ما پیش می‌رویم در میانه راه کم می‌آوریم.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه باید به همه دستگاه‌ها جواب دهد، بیان کرد: عده‌ای از نظر سیاسی به دنبال آن نروند که بگویند علت ناراحتی وزیری آن است که مقداری که پول می‌خواهد را به او نداده‌ایم چراکه ما آنقدر پول نداریم که به او بدهیم؛ همین الان سازمان برنامه و بودجه باید دفاع را پشتیبانی کند، پرداخت‌های مختلف را بپردازد و آیا گندم‌‌کاران حق ندارند که مانند بازنشستگان دریافتی خود را دریافت کنند.

نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر پرونده‌های بسیاری برای تخصیص روی میز خزانه وزارت اقتصاد قرار دارد اما اینکه گفته شود به من پول دهید تا کاری را انجام دهم اینگونه نیست، یادآور شد: ما به شما می‌گوییم که به مقدار معینی پول دارید که باید آن را مدیریت کنید. اینکه ما مشکلاتی را که باید از طریق اصلاح برطرف کنیم به گردن دیگری بیندازیم کار صحیحی نیست.

وی با تاکید بر اینکه من هم می‌توانم در جمع بازنشستگان حاضر شوم و بگویم که به شما پولی داده نشده و اگر هم الان بدهند این میزان نمی‌تواند به اندازه گذشته باشد و دستمالی هم از جیبم در بیاورم و اشک گوشه چشمم را پاک کنم، عنوان کرد: چگونه است که مشکلات بازنشستگان دستگاه دیگری حل شده اما مشکلات بازنشستگان یک دستگاه حل نشده؟ آیا می‌خواهید بگویید که ما نسبت به آنچه که در وزارت بهداشت انجام می‌شود مضایقه داریم و نسبت به دستگاه‌های دیگر پرداخت‌ها را انجام می‌دهیم اصلا اینگونه نیست.

این عضو دولت تدبیر و امید در پاسخ به پرسشی درباره طرح برخی انتقادات نسبت به وضعیت بودجه دفاعی در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس گفت: هم مقداری افزایش در این بودجه لحاظ شده و هم منابعی که هر سال در بودجه بنیه دفاعی منظور می‌شود، افزایش داشته است. برای سال جاری در تبصره ۴ قانون بودجه از سوی مقام معظم رهبری اجازه داده شد تا ۲.۵ میلیارد دلار برای بنیه دفاعی و نیروهای مسلح کشور استفاده شود.

نوبخت افزود: تا کنون این رقم را هنوز وارد بودجه نکرده‌ایم؛ البته در ماده واحده بندی قرار داده شد مبنی بر اینکه اگر منابع از محل افزایش فروش نفت، اصلاح ساختار یا استفاده مجاز از صندوق حاصل شد، ۲۰ هزار میلیارد تومان را به ردیف‌ها اضافه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز