خبرگزاری کار ایران

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایلنا:

گفت‌وگوهای ایران و طالبان در مغایرت با سیاست‌‌های کابل نیست/ طالبان امروز، گروه افراطی ۲ دهه قبل نیست

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۳۴۹

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: طالبان با حمایت از عربستان، امارات و آمریکا در افغانستان با مانع و شکست روبه‌‌‌رو می‌شود.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص مذاکرات میان ایران و طالبان گفت: کشورها تابعی از منافع ملی به ویژه امنیت ملی‌شان بوده و براساس آن در عرصه سیاست خارجی عمل می‌کنند. تداوم بحران در افغانستان به امنیت ملی ایران خدشه وارد می‌کرد؛ به عبارتی،‌ ایران به سرریز پیامدهای ناشی از ناامنی و بحران در افغانستان تبدیل شده بود. 

داعش بیش از طالبان امنیت ملی ایران را تهدید می‌کند

وی ادامه داد: ایران به دلیل تداوم بحران در افغانستان ناچار است با تمامی طرفین درگیر در این بحران برای جلوگیری از تسری یافتن بی‌ثباتی و ناامنی به ایران و عدم خدشه وارد شدن به امنیت ملی و تمامیت ارضی خود، نزدیک شده و با آنها گفت‌وگو کند. 

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به رشد افراطی‌گری و انتقال داعش به منطقه آسیای مرکزی و افغانستان اظهار داشت: در سال‌های اخیر برخی گروه‌ها مانند داعش در افغانستان شکل گرفته‌اند که بیش از گروه‌‌‌هایی که قبلا در افغانستان بودند - مانند طالبان - امنیت ملی ایران را تهدید می‌‌کند. به همین خاطر ایران مجبور است با گروه‌‌هایی مانند طالبان تعامل کرده و رایزنی داشته باشد. 

نزدیکی ایران و طالبان به تسریع در پیوستن طالبان به گفت‌وگوهای صلح کمک کند

شفیعی با بیان اینکه ایران برای گفت‌وگو با طالبان با دولت مرکزی افغانستان هماهنگی کامل دارد، تصریح کرد: نزدیکی ایران و طالبان بی‌‌‌تردید می‌‌‌تواند به استقرار صلح در افغانستان و تسریع در پیوستن طالبان به گفت‌وگوهای صلح کمک کند چراکه گفت‌وگوهای میان ایران و طالبان با واکنش منفی از سویی دولت مرکزی روبرو نشده و اقدامی هم در مغایرت با سیاست‌‌های کابل محسوب نمی‌‌‌‌شود زیرا به ایجاد صلح و استقرار ثبات و امنیت در این کشور کمک می‌‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که دامنه همکاری با گروهی مانند طالبان که زمانی دشمن ایران محسوب می‌شد تا کجاست؟ خاطرنشان کرد: دوستی و دشمنی میان کشورها، گروه‌ها و حتی افراد، تابعی است از تعاملات پسینی‌شان است یعنی اگر قرار باشد ایران و طالبان قبل از ورود به قدرت مذاکره کنند، این ارتباط به پیوند نزدیک منجر شده و حضور طالبان در عرصه قدرت نه تنها تهدید‌کننده نیست بلکه می‌‌تواند مفید هم باشد.

طالبان امروز، طالبان افراطی دو دهه قبل نیست

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران و طالبان دشمنان مشترکی همچون داعش و آمریکا دارند که این مسئله موجب نزدیکی طرفین شده است، ابراز داشت: طالبان امروز هم طالبان افراطی دو دهه قبل نیست بلکه سیاست‌‌های افراطی‌‌اش تعدیل شده و به نیرویی ملی و مذهبی تبدیل شده است. آنها امروز می‌‌‌گویند هدف مبارزه آنها در قلمرو افغانستان و در مقابل با نیروهای آمریکایی است پس طالبان امروز با طالبان دیروز متفاوت است. 

شفیعی در پاسخ به این سوال که گفت‌وگوهای ایران با طالبان تا چه اندازه با گفت‌وگوهایی که آمریکا که با همراهی سه کشور امارات، پاکستان و عربستان با طالبان در ابوظبی انجام می‌دهد، همپوشانی دارد؟ بیان کرد: ایران نشان داده است از هر تلاشی که منجر به صلح و استقرار امنیت در افغانستان شود، حمایت می‌‌کند. این حمایت ممکن است از تلاش هر کشور خاصی که با طالبان مذاکره کرده و وارد تعامل شده است، باشد. 

طالبان با حمایت عربستان، امارات و آمریکا در افغانستان با مانع و شکست روبه‌‌‌رو می‌شود

وی افزود: نکته مهمی که طالبان باید به آن متوجه باشد این است که اگر آنها می‌خواهند به عنوان گروهی وارد قدرت شوند که کشوری را نیابت می‌کنند، اشتباه است بلکه آنها باید به عنوان گروه و نیروی موثر که مردم را نمایندگی می‌کنند، باشند. این رمز پایداری آنها است. 

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه با بیان اینکه طالبان با حمایت عربستان، امارات و آمریکا در افغانستان با مانع و شکست روبه‌‌‌رو می‌شود، یادآور شد: در صورتی که هدف مذاکرات چه در تهران و چه در ابوظبی وارد کردن طالبان به پروسه صلح باشد، تلاش‌های انجام شده موازی با یکدیگر است اما اگر تلاش برای تبدیل کردن طالبان به جریان حامی خود باشد، آن را می‌‌توان گامی در تداوم روندهای اشتباه پیشین قلمداد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز