خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

برخی کشورهای کوچک منطقه می‌خواهند با پول، رخنه‌ای میان اقوام ایران ایجاد کنند

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۵۲۲

رئیس مجلس گفت: هم سرنوشتی در زندگی اقوام ایرانی وجود دارد و این نقطه قوت ایران است البته دیگران اشتباهاتی کردند اما موفق نشدند و جای تاسف دارد که باز هم مرتکب اشتباه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست اقوام غرب استان تهران گفت: چنین محفلی که همه اقوام در کنار هم حضور دارند در چهلمین سال انقلاب دارای معنا است.

وی ادامه داد: آقای محمودی شاه‌نشین ذهنی باز برای آبادانی دارد تجربه خوبی در کار اجرایی دارد و در کارهای سنگینی که شوراها در مجلس وجود داشت ایشان خیلی با صبوری زحمت کشید. ذهن ایشان درگیر آبادی منطقه است. موضوع مترو برای اینجا خیلی حیاتی است و من به شهردار تهران هم خواهم گفت.

لاریجانی با اشاره به بحث اشتغال در کشور اظهار کرد: از آنجایی که زمینه اشتغال این منطقه مربوط به تهران هم هست باید برای این کار سرمایه‌گذاری کرد. خوشحال شدم که شنیدم بیمارستان‌های این منطقه را دارند به سرعت دنبال می‌کنند تا راه‌اندازی شود. این بخش به مرور از مهاجرپذیری برخوردار بوده که باید امکانات را برای آن فراهم کرد.

رئیس مجلس اظهار کرد: من فکر می‌کنم اولین مساله‌ای که با آن مواجه می‌شویم بخش‌ها و اقوام مختلفی است که در اینجا با همزیستی در کنار هم زندگی می‌کنند. در خیلی از کشورها اقوام مختلف منشا نزاع می‌شوند و چطور در ایران اینگونه نیست؟ این نکته‌ای است که از اول انقلاب دیگران به این خاطر که شناخت  نداشتند به تصور اشتباه روی اقوام ایرانی سرمایه‌گذاری می‌کردند و حرف‌های تفرقه‌انگیزی می‌زدند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: از اوایل انقلاب حکومت‌های خارجی تحریک می‌کردند تا مساله ایجاد کنند اما چرا به نتیجه نرسیدند؟ چون همه این اقوام ریشه ایرانی دارند و به آن افتخار می‌کنند. کرد یک قوم است و همه‌شان می‌گویند ما ریشه ایرانی داریم، بلوچ و ترک هم همینطور است. هیچگاه نتوانستند این‌ها را به دلایل قومی از هم جدا کنند این به غنای فرهنگی ایرانی و ریشه اسلامی در این اقوام بر می‌گردد.

لاریجانی تاکید کرد: همان تعصبی که کردها دارند عرب‌ها و مابقی اقوام هم دارند. هم سرنوشتی در زندگی اقوام ایرانی وجود دارد و این نقطه قوت ایران است البته دیگران اشتباهاتی کردند اما موفق نشدند و جای تاسف دارد که باز هم مرتکب اشتباه می‌شوند.

وی افزود: من دیدیم در اخبار که بعضی از این کشورهای کوچک منطقه دنبال این هستند که رخنه‌ای در اقوام ایجاد کنند گاهی با پول دادن این کار را انجام می‌دهند و به دنبال ایجاد مشکل هستند اما وقتی با توده مردمی اقوام مواجه می‌شوند خیلی سرخورده می‌شوند ما در عین کثرت قومی از وحدت پایدار برخورداریم.

رئیس قوه قانون‌گذاری تاکید کرد: ایرانی‌ها همبستگی را از ایرانیت و اسلامیت خود دارند و این ظرفیت مهمی است و دشمن را پس می‌زند. من همینجا از رادیو و تلوزیون می‌خواهم این نقطه قوت را مورد توجه قرار دهند. اقوامی که تلاش داشتند و در جنگ و انقلاب و بحران‌ها حضور داشتند باید این‌ها را به تصویر بکشند. بوستانی وجود دارد که وقتی از نزدیک گل‌های آن دیده می‌شود بزرگی آن مشاهده می‌شود. توجه به این موضوع در چهلمین سال انقلاب اهمیت دارد.

وی با اشاره به لزوم توجه به اشتغال گفت: بازار بزرگی در تهران وجود دارد که می‌تواند در زمینه صنایع‌دستی و حتی غذا و شیرینی که در هر قوم وجود دارد و برای مردم تهران هم جاذبه دارد روی آن فکر کنند و در تهران توزیع کنند. شما می‌توانید شیرینی‌های اقوام مختلف را در تهران توزیع کنید، همینطور صنایع‌دستی می‌تواند توزیع شود و فروشگاه‌هایی می‌توانند به عرضه این محصولات بپردازند. امروز که بحث اشتغال مهم است باید به این موضوعات که امکان اشتغال و تولید را فراهم می‌کند، توجه کنیم.

این عضو شورای عالی هماهنگی سه قوه ابراز کرد: در مورد تولیدات دیگر هم مهم است که توجیهاتی داشته باشیم. مناطق کشور ما اطلاعات کمی از هم دارند در استانی تولیدی وجود دارد که اگر در کنار تولیدات استان‌های دیگر قرار بگیرد زنجیره‌ای مفید را تشکیل می‌دهد. باید در کنار یکدیگر ایستاد.

رییس مجلس با اشاره به اظهارات استاندار تهران گفت: ایشان گفتند ما باید در زمینه اقتصاد مقاومتی درون‌گرا باشیم و الان زمانی است که باید از استعدادهای بالقوه استفاده کنیم. ما نیروی انسانی داریم که اگر زمینه حضور آنها در کشور فعال شود بالفعل می‌شود و اکثر بخش‌های تولیدی کشور با فقدان زنجیره تولید مواجه بوده و به خارج از کشور وابسته هستند اما می‌توان با توجه به ظرفیت‌های داخلی این مشکل را حل کرد.

وی تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بخش‌های تولیدی گزارشی ارائه کرد که نشان داد اکثر آنها فقدان‌هایی دارند که گاهی بیست‌ گاهی تا سی یا چهل درصد این فقدان‌ها وجود دارد و این گاهی باعث ایستایی می‌شود.

رئیس مجلس با اشاره به تولیدات خودرو گفت: مثلا در تولیدات خودرو ایربگ را شما تولید نمی‌کنید یا قطعات الکترونیک را تولید نمی‌کنید حال اگر  بخش دانش‌بنیان را حمایت کنیم آنگاه زنجیره خودروسازی پایدار خواهد شد یعنی در فشار بیرونی تاب آوری اقتصادی را بالا می‌برد. ما در حوزه چرم سازی و بخش‌های دیگر آسیب داریم و وقتی شرایط تحریمی بوجود می‌آید نمی‌تواند به راحتی سرپا بایستند.

لاریجانی گفت: ما امسال در بودجه توجه کنیم که به بخش‌هایی که فقر داریم به طور خاص توجه کنیم که افراد رغبت کنند سرمایه‌گذاری کنند ما اگر بخواهیم اقتصادمان تاب‌آوری‌اش زیاد شود به این قسمت باید توجه خاص کنیم امیدواریم در مجلس به این موضوع توجه شود.

وی خطاب به اقوام غرب تهران گفت: شما از پشتیبانی استان‌های مختلف برخوردار هستید و می‌توانید این‌ها را گسترش دهید و خود این امر اشتغال‌زا است و ما کمتر به موضوع موسسات واسط توجه کرده‌ایم ما فکر می‌کنیم اگر خودمان محصولی را تولید کردیم بازاریابی آن را هم خودمان باید انجام دهیم اما موسسات واسط می‌توانند این کار را انجام دهند شما می‌توانید از امکان بازار بزرگ تهران بهره بجویید.

رییس مجلس در پایان گفت: این نشست نشستی صمیمانه است و امیدواریم زمینه‌ای برای حل مشکلات مردم را فراهم کند. آقای محمودی نگاه آبادانی محور دارند توصیه می‌کنم برای اینکه اقتصاد کشور معمولی شود از ظرفیت سرمایه‌گذاری مردم و کشور استفاده کنید و درصدی را دولت و درصدی را مردم بگذارند مالک مردم خواهند بود و دولت بخش کوچکی را می‌گیرد تا حمایت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز