خبرگزاری کار ایران

گرجی خبر داد؛

تلاش معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری برای تهیه لایحه جامع حمایت از حقوقی حیوانات

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۲۶۹

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی گفت: با همت همکاران و کارشناسان معاونت ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی تلاش شده است و می‌شود تا لایحه جامع حمایت از حقوقی حیوانات تهیه گردد.

به گزارش ایلنا،  علی اکبر گرجی ازندریانی در نشست بررسی متن پیش‌نویس لایحه حقوق حیوانات که با حضور جمع گسترده‌ای از فعالان حقوق محیط زیست، کنش‌گران مدنی و نمایندگان تشکل‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست برگزار گردید گفت: نگاه به سنت‌ها، ارزش‌ها و باورهای مذهبی‌مان سبب می‌شود تا در نظر گرفتن حقوق حیوانات را در سپهر اندیشه‌های حقوقی ایرانی شدنی بدانیم.

 گرجی در این نشست یادآور شد: معاونت نظارت بر اجرای قانون اساسی اولین  و تنها نهادی نیست که به مسئله حقوق محیط زیست و حقوق حیوانات ‌می‌پردازد اما تلاش ما در حیطه وظایف و اختیارات‌مان، این است تا در چهارچوب اصل پنجاهم قانون اساسی اهتمام لازم را در این رابطه داشته باشیم.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: محیط زیست و حقوق حیوانات را نمی‌توان منفک و مجزا از آدمیان دانست. البته باید توجه داشت که حق رابطه‌ای دو طرفه و وضعیتی است که در یک سوی آن محق و در سوی دیگر مکلف وجود دارد. یکی از پرسش‌های مبنایی این است که ذی‌حق یا محق اصلی کیست؟ شاید پاسخ به این پرسش مبنایی بتواند راه آینده را در این زمینه روشن کند.

گرجی در ادامه افزود: شاید پاسخ قطعی به پرسش‌های از این دست ممکن نباشد اما واقعیت این است که نادیده گرفتن حقوق حیوانات آسیب‌های زیادی را به زیست بوم انسان وارد کرده و می‌کند. نیم نگاهی به سنت‌ها، ارزش‌ها و باورهای مذهبی دیرینه این مرز و بوم سبب می‌شود تا در نظر گرفتن حقوق حیوانات را در سپهر اندیشه‌های حقوقی ایران شدنی بدانیم اما ضروری است به این موضوع توجه نماییم که با وجود این سنت‌های دیرین چرا در این حوزه جز ناقض‌ترین‌ها هستیم و مهم‌تر این است که چه باید بکنیم.

گرجی با تاکید بر وظیفه جامعه‌ی حقوقی گفت: آنچه به عنوان جامعه حقوقی می‌توانیم انجام دهیم اصلاح نظام حقوقی است و یکی از مهم ترین مباحث این است که نگاه به نظام حقوق حیوانات نشان می‌دهد با نوعی پراکندگی هنجاری روبرو هستیم. با همت همکاران و کارشناسان معاونت ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی تلاش شده است و می‌شود تا لایحه جامع حمایت از حقوقی حیوانات تهیه گردد. دست یاری شما را می‌طلبیم تا کمک کنید تا بدانیم این راه را چگونه ادامه دهیم.

پس از سخنان معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی، حضار به بیان دیدگاههای کارشناسی خود پرداختند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز